1

ماجرای همكاري طراح كمپين “اسم من را روي سگتان بگذاريد” با مهران مديري/ عوامل “عطسه” براي جمع و جور كردن ماجرا به ميدان آمده‌اند/ چرا عذرخواهي هنوز عنصري كمياب است؟

سینماژورنال: گافی که در یکی از قسمتهای سریال “عطسه” مهران مدیری رخ داد و طی آن از واژه “کوروش” به عنوان نام یک سگ استفاده شد (اینجا را بخوانید) سبب ساز واکنشهای فراوان مخاطبان شده است.

به گزارش سینماژورنال در سوی مقابل بزرگمهر حسین‌پور کارتونیست و کاریکاتوریست ایرانی هم کمپینی راه انداخته با عنوان “اسم مرا روی سگتان بگذارید”؛ کمپینی پرسش‌برانگیز که به اندازه موافقان، مخالفان خود را هم داشته است.

پرسش اصلی درباره این کمپین هم آن است که چرا به‌جای تمامی بازیگران و چهره های همکار سالهای دور و نزدیک مدیری، یک گرافیست برای کمک به این بازیگر-کارگردان کمپین راه انداخته است.

دلیل این مسأله واضح است. بزرگمهر حسین پور به عنوان کاریکاتوریست در تولید این مجموعه به مدیری کمک کرده است. در “عطسه” که ساختاری آیتمیک دارد هر آیتم با کاریکاتوری آغاز می شود که بزرگمهر حسین پور آن را طراحی و اجرا کرده است. ضمن اینکه بزرگمهر طرحهای مربوط به روی جلدهای “عطسه” را هم انجام داده است.

دلیل اینکه بزرگمهر کوشیده زودتر از بقیه کمپین راه بیندازد و به حمایت از مدیری بپردازد شاید همین درگیری خودش به عنوان یکی از عوامل ساخت سریال بوده است.

در امتداد کمپین “به من فحش دهید”…

جالب است که بعد از ماجرای گاف “فیتیله ای” ها هم نظیر چنین کمپینی از سوی چهره هایی چون مهراب قاسم خانی و لادن طباطبایی به راه افتاده بود و این دو بازیگر چون آذری هستند سعی کردند با راه اندازی کمپین “به من فحش دهید” شرایط عبور از بحران را برای فتیله ای ها فراهم کنند که البته این کمپینها به جای مفیدفایده بودن به ضد خود بدل شد.

اینکه چرا در جامعه ما گافهای چهره های مطرح هنری به ناگاه با راه اندازی کمپینهایی مواجه می شود که همه چیز را از یک نگاه و یک زاویه دید می‌بینند و البته مشخصا سردمدار راه اندازی این کمپینها هم هنرمندان هستند کمی عجیب به نظر می‌رسد.

چرا به جای راه اندازی کمپین سعی نمی‌شود با صراحت از مخاطبان عذر خواست؟

به هر حال چه در ماجرای “فتیله ای”ها و چه در ماجرای “عطسه” مدیری، نوعی بی احترامی به عقاید لااقل برخی از مخاطبان صورت گرفته است. مگر نه اینکه هنرمند باید شرایط احترام به تمامی مخاطبان را فراهم آورد؟ پس چرا به جای راه اندازی کمپین سعی نمی‌شود با صراحت از مخاطبان عذر خواست؟

این دیگر یک اصل اثبات شده در تمامی امور هنری و غیرهنری است که تنها دیکته های ننوشته است که غلط ندارد پس وقتی دست اندرکاران تولید “عطسه” با واکنش منفی مخاطبان روبرو می شوند هم می توانند خیلی راحت از اشتباهی سهوی بگویند که باعث بروز این گاف شده است نه اینکه یکی از عوامل برنامه کمپین راه بیندازد و همین کمپین امتداد انتقادات را به دنبال داشته باشد.