1

ماجرای حضور فردین، بیک‌ایمان‌وردی و بهروز وثوقی در “گینس”…

سینماژورنال: خواندن گفتگوهای مختلفی که محسن تنابنده در روزهای اخیر درباره “گینس” داشته اغلب مخاطب را مواجه می کند با دفاعیه هایی که او نسبت به کمبودهای اثرش داشته است و کم پیش می آید نکته یا ناگفته ای جدید را از خلال این گفتگوها بیرون کشید.

به گزارش سینماژورنال تازه ترین گفتگوی ایشان که با منتقد مورد قبول شان هوشنگ گلمکانی در “فیلم” انجام شده نیز پر است از گفته های تکراری و حرفهایی که پیشتر زده شد.

در این بین فقط ماجرای حضور “فردین” در این فیلم است که جلب توجه می کند. به گزارش سینماژورنال تنابنده در جایی از این گفتگو با اشاره به اینکه به موضوع نامگذاری کاراکترها علاقه زیادی دارد گفته است: به موضوع نامگذاری کاراکترها علاقه زیادی دارم و در هر فیلم یا سریالی که کار میکنم نامهایی را طراحی میکنم که با لحن و فضای قصه همخوانی داشته باشند، آهنگین باشند و به یاد بمانند.

تکرار سین ها در “اوس موسی”

تنابنده ادامه داده است: مثلا نام “اوس موسی” را طوری انتخاب کردم که تکرار سین ها آن را خوش آهنگ کرده است. این موارد در کارهایی که مایه های کمیک دارند خیلی کمک میکنند و همیشه برایم حذابیت داشته اند…یا مثل همین “نقی معمولی”، “باباپنجعلی” و “ارسطو” که نامش از فیلسوف بزرگ گرفته شده و در سریال معنای شوخی واری پیدا کرده است. در هر چهار سری “پایتخت” روی اسامی شخصیتها کار کرده ام.

قرار بود عطاران فردین باشد اما مخالفت شد

وی افزوده است: در “گینس” هم اسم برادرها یعنی “بهروز”، “بهمن” و “بیک” را طوری انتخاب کردم که هر کدام یادآور اسمی آشنا و خاطره انگیز از تاریخ سینمای ایران باشد. اسم رضا عطاران اول قرار بود که “فردین” باشد اما مخالفت شد و “بهمن” را جایگزین کردم.

خودش را “بیک” نامیده، معلول ذهنی را “بهروز” و عطاران را “بهمن”

به گزارش سینماژورنال ناگفته پیداست که بهروز و بهمن و بیک به سه بازیگر سالهای دور سینمای ایران یعنی بهروز وثوقی، بهمن مفید و رضا بیک ایمان وردی بازمیگردند که در این بین اولی سالهاست که در خارج از ایران زندگی میکند، دومی یک دهه قبل بازگشت و در فیلمی به نام “سرود تولد” ایفای نقش نمود و سومی نیز حدودا دوازده سال قبل و در شرایطی که در آریزونای آمریکا به رانندگی کامیون اشتغال داشت(!) بعد از مدتی دست و پنجه نرم کردن با سرطان ریه درگذشت.
عحیب اینجاست که تنابنده در “گینس” نام برادری که معلول ذهنی است را “بهروز” گذاشته است!!! نام کاراکتری که خودش ایفا میکند را “بیک” و نام کاراکتر عطاران را “بهمن”!