1

قطب‌الدین صادقی با انتقاد از انفعال دستگاههای تصمیم‌ساز مطرح کرد⇐درست به‌مانند دوران بعد از کودتای۲۸مرداد، تئاترها به سمت آتراکسیون و رقص و آواز رفته!/بازيگر اصيل تئاتر خانه‌نشين شده تا بازيگر بي‌كيفيت سريال‌هاي تلويزيوني تمام وقت روي صحنه باشد!

سینماروزان: قطب‌الدین صادقی از جمله بازیگر-کارگردانان تئاتر ایران است که در کنار تدریس و کارگردانی در ماههای اخیر درگیر تأسیس تماشاخانه «شانو» شده و همّ و غمش را به کار گرفته تا برخی از چهره های قدیمی تئاتر که به دلایل مختلف نمی توانند در تماشاخانه های دولتی نمایش اجرا کنند طرحهایشان را در شانو روی صحنه ببرند.

قطب الدین صادقی در تازه ترین گفتگویش که به بهانه مرور فعالیتهای «شانو» انجام شده، همچنان منتقد انفعال دستگاههای مدیریتی درباره وضعیت امروز تئاتر است. صادقی با اشاره به بازاری شدن جریان اصلی تئاتر ایران به بابک احمدی در «اعتماد» گفت: دقيقا بعد از كودتاي ٢٨ مرداد هم همين اتفاق افتاد و با نابودي هسته‌هاي روشنفكري تئاترها به سمت آتراكسيون و رقص و آواز حركت كردند. امروز در ايران كودتايي اتفاق نيفتاده ولي جامعه ما به سمت شكلي از بورژوايي شدن حركت كرده است. جامعه پول‌پرستي كه همه‌چيز را حول محور پول شكل مي‌دهد و مي‌خواهد.

این کارگردان ادامه داد: البته تئاترهاي با كيفيت هم كم نداريم ولي وجه غالب نمايش‌ها به همين سو حركت كرده‌اند. هنرمندان جوان ما نيز از اين وضع سرمشق مي‌گيرند و تئاترهايي به صحنه مي‌آورند كه حتي عنوان ايراني ندارد. شخصيت‌هاي گنگ و فضاي موهوم موجود در بعضي نمايش‌ها ناشي از همين رويكرد است. تمام ريشه‌هاي بازشناسي جغرافيايي و جامعه‌شناختي كه منجر به خلق يك متن شده است را به عمد پاك مي‌كنند تا وجه تفنني و سرگرم‌كننده كار برجسته شود.

قطب الدین صادقی افزود: متاسفانه امروز با مسابقه‌اي عجيب و غريب در زمينه فروش بيشتر مواجه هستيم و اين روند امكان فعاليت بازيگران اصيل تئاتر را گرفته است. در مقابل همه‌چيز به بازيگران سريال‌هاي تلويزيوني سپرده شده تا اوقات بي‌استفاده خود را صرف تئاتر كنند. بازيگر اصيل تئاتر خانه‌نشين شده تا بازيگر بي‌كيفيت سريال‌هاي متوسط تلويزيوني تمام وقت روي صحنه باشد.

صادقی با خطاب قرار دادن مدیریت دولتی تئاتر اظهار داشت: اينجا است كه اداره كل هنرهاي نمايشي بايد پيش قدم شود و حافظ منافع مردم و فرهنگ ملي باشد. تا وقتي دستگاه تصميم‌ساز دست روي دست بگذارد اين قشر نوكيسه كه بر اقتصاد، ورزش، سياست و بازار حاكم شده هنر را هم نابود خواهد كرد.