1

قانونی شدن کانون پخش کنندگان با ثبت در وزارت کار+توضیحات مرتضی شایسته درباره پرهیز از گعده گرایی، باز کردن فضا برای حضور تمامی پخش کنندگان فعال در صنف قانونی و تلاش برای ایجاد شرایط منصفانه در اکران

سینماروزان: بعد از مدتها حرف و حدیث بالاخره کانون پخش‌کنندگان سینمای ایران هم از طریق ثبت در وزارت کار قانونی شد.

«کانون پخش کنندگان سینمای ایران» با عنوان جدید «انجمن صنفی کارفرمایی مؤسسات پخش فیلم سینمایی استان تهران» ثبت وزارت کار شد و

مرتضی شایسته سخنگوی شورا بر پرهیز از گروه گرایی و امکان حضور تمامی پخش کنندگان فعال در صنف قانونی تأکید نمود.

مرتضی شایسته مدیرعامل هدایت فیلم و سخنگوی «انجمن صنفی کارفرمایی مؤسسات پخش فیلم سینمایی استان تهران»  با اعلام این خبر که کانون پخش کنندگان سینمای ایران در وزارت کار ثبت شده است، توضیح داد: ما پیش از این در کانون پخش کنندگان سینمای ایران فعالیت می‌کردیم اما این کانون از نظر وزارت کار رسمیت نداشت، با توصیه خانه سینما وارد مراحل قانونی ثبت شدیم. نماینده ما بیژن امکانیان مراحل ثبت صنف در وزارت کار را حدود چهار، پنج ماه دنبال کرد و بالاخره پس از رفت و آمدها و مذاکرات مکرر در نهایت، انجمن صنفی کارفرمایی مؤسسات پخش فیلم سینمایی استان تهران به رسمیت رسید.

او ادامه داد: اکنون در این انجمن علی سرتیپی ریاست هیأت مدیره را برعهده دارد و بیژن امکانیان نایب رییس، سعید سعدی خزانه دار و همایون امکانیان دبیر انجمن هستند. من هم به عنوان سخنگوی انجمن و همچنین عضو هیأت مدیره به اتفاق سعید خانی فعالیت داریم. مهدی صباغ زاده نیز به عنوان بازرس انجمن مشخص شد.

سخنگوی انجمن پخش توضیح داد: این رسمیت به نهادهای مختلف از جمله خانه سینما، وزارت ارشاد و نهادهای دیگر اعلام شده و بنابر این می‌توان گفت که انجمن صنفی کارفرمایی مؤسسات پخش همچون گذشته بار دیگر و این بار به شکلی قانونی‌تر فعالیت خود را در عرصه پخش ادامه و البته بر آن تأکید بیشتری خواهد داشت. ما مورد تایید وزارت ارشاد قرار گرفته بودیم و خانه سینما نیز ما را به رسمیت می‌شناخت اما خانه سینما به همه صنوف سینمایی اعلام کرده است که برای به رسمیت رسیدن و قانونی شدن باید به وزارت کار مراجعه و کارهای ثبت در وزارت کار را نیز انجام دهند یعنی در اصل اکنون صنف پخش کنندگان مورد تایید وزارت ارشاد، خانه سینما و وزارت کار نیز قرار دارد.

مرتضی شایسته با تأکید بر پرهیز از گروه گرایی در این انجمن گفت: تمام پخش کنندگانی که اکنون فعال هستند می‌توانند در این انجمن وارد شوند بنابراین هیچ محدودیتی در کار نیست و ما از حضور این همه همکارانمان استقبال می‌کنیم. شرایط عضویت هم به‌ این شکل است که باید دفتر و جواز داشته باشند و باید به عنوان پخش کننده شناخته شده باشند. در  حال حاضر دفتر انجمن صنفی کارفرمایی مؤسسات پخش در خانه سینمای ۲ قرار دارد.

وی درباره یکپارچگی کردن این صنف سینمایی توضیح داد: ساز و کار ما قانون است و هیچ کس که فعال و واجد شرایط باشد از صنف پخش کنندگان بیرون نخواهد ماند. ما امیدواریم در شرایطی که قرار است ما با صنف یکپارچه تهیه کنندگان روبرو باشیم صنف یکپارچه پخش کنندگان هم وجود داشته باشد که بحمدالله این مسأله شکل گرفته است و قطعا به ثبات بیشتر فعالیت‌های صنفی پخش در سینمای ایران منجر خواهد شد.

شایسته در ادامه افزود: ما بدنبال این هستیم که با انجمن سینما داران، تهیه کنندگان خانه سینما، وزارت کار و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رابطه اصولی و خوبی داشته باشیم. در حال حاضر جلسات مشترکی با این ارگان‌ها و نهادها داریم که اطلاع رسانی خواهد شد. برای سال‌های آتی هم طرح‌هایی خواهیم داشت مثل طرح تنظیم منصفانه اکران که در حال حاضر تنظیم شده و قرار است از طریق ریاست انجمن علی سرتیپی به شورای عالی اکران اعلام گردد. در این طرح سعی شده تا مشکل عدم اکران فیلم‌ها حل گردد.

سخنگوی انجمن صنفی در پایان بیان کرد: ما در روزهای یکشنبه ساعت ۱۱ در محل خانه سینما ۲ واقع در خیابان وصال، پایین‌تر از طالقانی جلسات خود را تشکیل می‌دهیم و از دوستانی که جهت درخواست‌های صنفی خود و یا اعلام نظرات کارشناسی مایل به حضور در جلسات هستند خواهشمندیم با دبیر کانون هماهنگ کرده و با حضور خود به هرچه پویاتر شدن صنف پخش یاری برسانند.