1

“قاتل اهلی” کیمیایی هفته اول نوروز کلید می‌خورد/نقد افشاگری‌های انتخاباتی در نسخه تازه فیلمنامه

سینماژورنال: چند روز قبل مسعود کیمیایی و فرزندش پولاد کیمیایی سفری به مشهد را تجربه کردند؛ سفری که در آن منصور لشکری قوچانی تهیه کننده پروژه تازه کیمیایی با نام”قاتل اهلی” هم همراهشان بود.(اینجا را بخوانید)

به گزارش سینماژورنال به هنگام انتشار تصاویری که کیمیایی و فرزندش را در مشهد نشان می‌داد این خبر منتشر شد که کیمیایی برای پیدا کردن لوکیشنهایی جهت فیلم جدیدش به مشهد سفر کرده است اما…

اما شنیده های سینماژورنال حکایت از آن دارد که این سفر کاملا زیارتی بوده است و کیمیایی صرفا برای آن که بلحاظ روحی، حال و هوای تازه‌ای برای کارگردانی بیست و هشتمین فیلمش پیدا کند به مشهد و بارگاه امام رضا(ع) رفته است.

نماهای مشهد “قاتل اهلی” نماهای اداری هستند

البته که برخی از سکانسهای “قاتل اهلی” در مشهد فیلمبرداری خواهد شد اما در این سفر هیچ گونه برنامه‌ای برای بازدید از لوکشینی خاص وجود نداشت و صرفا سفری زیارتی-سیاحتی محسوب می شد.

نماهایی از “قاتل اهلی” که در مشهد فیلمبرداری خواهند شد نماهایی اداری هستند و ترجیح کیمیایی آن است که این نماها در لوکیشنهایی واقعی گرفته شود؛ تحقق این امر به موافقت ارگانهای مرتبط نیاز دارد.

نقد افشاگریهای سیاسی در نسخه تازه “قاتل اهالی”

پیشتر در سینماژورنال از مضمون “قاتل اهلی” که زندگی یک رانت خوار کلان را مرور می کند خبر داده بودیم(اینجا را بخوانید) اما جالب است بدانید  کیمیایی با درنظر گرفتن شرایط روز و بخصوص اتفاقاتی که در ماههای اخیر در منطقه و کشور روی داده است به بازنویسی فیلمنامه دست زده است.

شنیده‌های سینماژورنال حکایت از آن دارند که در این بازنویسی فضای افشاگرانه‌ای که در ماههای اخیر در ادبیات سیاسی کشور جریان داشته کاملا نقد شده است و کیمیایی سعی کرده به مخاطبانش بخصوص طیف سیاستمدار نسبت به عواقب این افشاگریها هشدار دهد.

کیمیایی که حوادث سیاسی شصت سال اخیر از کودتای 28 مرداد 1332 تا قیام 15 خرداد 1342 و سپس وقوع انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و اتفاقات سیاسی بعدی را در بازه‌های زمانی مختلف از عمر خود درک کرده کوشیده در “قاتل اهلی” در کنار ارائه تصویری واقعه‌نگارانه از زندگی یک رانت‌خوار، با نوعی ارجاعات غیرمستقیم از عواقب رفتارهای حذفی که در تاریخ سیاسی ایران وجود داشته پرده بردارد.

در این پرده‌برداری، فضای ناامنی که به دلیل رشد رفتارهای افراطی در کشورهای منطقه پدید آمده نقد شده است و هشدارهایی درباره عاقبت افشاگریهای تند و خشن سیاسی طرح گردیده است.

نکته جالب اینجاست که در این بازنویسی برخی از اتفاقاتی که در جریان رقابتهای انتخاباتی سال اخیر در فضای سیاسی دیده‌ایم نقش مهمی داشته است؛ بخصوص آن دسته از افشاگریهای انتخاباتی که با هدف کنار زدن رقبای سیاسی صورت گرفته است.

آغاز فیلمبرداری در هفته اول نوروز

به گزارش سینماژورنال کیمیایی ظرف یک هفته آینده پیش تولید “قاتل اهلی” را آغاز خواهد کرد و برنامه ریزی اش بر این مبناست که هفته اول فروردین ماه و در روزهای خلوت پایتخت فیلم را کلید بزند.

هنوز مشخص نیست که کیمیایی رونمایی فیلم را در بین الملل فجر که اردیبهشت ماه امسال برگزار می شود انجام می‌دهد یا آن را بدون رونمایی در بین الملل فجر روانه اکران عمومی خواهد کرد؟