1

فیلیمو علیه “همگناه” و “دل”؟؟ یا درخدمت سازمان ارزشی و رسانه ملی؟؟

سینماروزان: سایت فیلیمو بتازگی گزارشی از «مجموع دقیقه تماشای اولین قسمت سریال ها» منتشر کرده که حاوی نکات جالبی است.

سوای آمار و ارقام و رتبه بندی ها، عجیب ترین اتفاق در این گزارش، مواجهه فیلیمو با «همگناه» و «دل» است. نتیجه بدست آمده در این گزارش،‌ خواسته یا ناخواسته علیه سریالهای مصطفی کیایی و منوچهر هادی است! پشت پرده چه می گذرد؟

آیا بعد از این که سریال های خانگی در اختیار صدا و سیما قرار گرفته، فیلیمو در حال چرخش به سمت سازمان همسوی آن یعنی اوج است؟

روابط عمومی فیلیمو مجموع دقیقه تماشای قسمت اول سریال‌ها از روز اول توزیع تا 15 تیرماه 99 را این گونه منتشر کرده است:«مجموعه دقیقه تماشای قسمت اول «همگناه» بعد از 133 روز انتشار 40226203 دقیقه، ‌مجموعه دقیقه تماشای قسمت اول«دل» بعد از 185 روز انتشار 39284194 دقیقه و مجموعه دقیقه تماشای قسمت اول «آقازاده» بعد از 9 روز انتشار مجموعه دقیقه تماشای قسمت اول 32875840 دقیقه.»

«همگناه» محصول فیلیمو است و با سرمایه گذاری این پلت فرم آماده شده. در ظاهر این گونه است که فیلیمو خواسته با انتشار این گزارش به محصول خود وجاهت دهد و محبوبیت آن را یادآور شود. در عمل اما تعریف از«همگناه»‌ تبدیل به تخریب شده!‌ همانطور که ملاحظه می کنید این سریال بعد از گذشت 133 روز به رتبه اول رسیده. تازه؛‌ فاصله اش با «آقازاده»که فقط 9 روز است منتشر شده؛‌زیاد نیست. اگر تناسب گرفته شود، مجموع بازدید قسمت اول «آقازاده» بعد از 133 روز حدود 10 برابر، بیشتر از «همگناه» می شود. روابط عمومی فیلیمو خواسته یا ناخواسته «همگناه» را گوشه رینگ برده است. درست عین اتفاقی که برای «دل» رخ داده که با ارائه آمارش در ۱۸۵ روز فاصله‌اش با سریال اوج گوشزد شده؟؟!

در بخشی از گزارش روابط عمومی فیلیمو، این طور آمده است:« با مقایسه زمان گذشته از اولین روز انتشار، «آقازاده» توانسته بیشترین بازدید را در کمترین زمان به دست آورد. از طرفی این تناسب نشان می‌دهد که «همگناه» با گذشت 133 روز از انتشار، همچنان قصه‌ای دنبال شونده دارد و قسمت اول آن با وجود گذشت 18 قسمت همچنان پربازدید است.» این بخش از گزار‌ش هم «ظاهرا» در حمایت از «همگناه» آماده شده اما بیشتر چیزی شبیه «دلجویی» است. فیلیمو از رکوردشکنی «آقازاده» می گوید و در عین حال یادآور می شود که «همگناه» همچنان بیننده دارد! شیوه مصاف با «همگناه» ژورنالیستی است و ‌روابط عمومی فیلیمو با همین شیوه آمار بازدید از محصول خود را منتشر کرده. در حالی که می توانست از این آمار چشم بپوشد و طبق قاعده و اصول «روابط عمومی» گزارش را به دست مخاطبان برساند.

گزارش اخیر فیلیمو شائبه های دیگری را پیش می کشد: آیا فیلیمو می خواهد به سازمان ارزشی اوج نزدیکتر شود؟ یا در حال نشان دادن چراغ سبز به دیگران از جمله صدا و سیما است؟

این دو سوال و نمونه های مشابه زمانی جدی می شود که می دانیم صدا و سیما قرار است متولی سریال های شبکه خانگی شود. پس فیلیمو تصمیم درست را در چرخش به سمت سازمان اوج دیده که همسو با صدا و سیما است؟؟؟

سوال های دیگری هم از دل این گزارش بیرون می آید: آیا فیلیمو با یادآوری رکوردشکنی های «آقازاده»، نارضایتی خود از «همگناه» و «دل» نشان می دهد؟ این پرسش ها از جایی شکل می گیرد که «آقازاده» به عنوان یک سریال خارج از تولیدات فیلیمو،‌ رکوردها را می شکند و تبدیل به مهم ترین اثر او می شود.

فیلیمو به طور عمدی یا سهوی هم عملکرد مصطفی کیایی و منوچهر هادی را زیر سوال برده و هم بر آتش دو قطبی «آقازاده» و «همگناه»-«دل» دمیده است؟؟؟ دوقطبی ای که در فضای مجازی کلید خورد و دامنه‌اش به رسانه های رسمی هم کشیده شده است؟؟

سینماروزان آماده است پاسخ مدیران فیلیمو به این پرسشها را انعکاس دهد.