1

فیلم مستند از اجرای یک تئاتر⇐نمایش «مرگ و پنگوئن» مستند می‌شود

سینماروزان: از دهه های قبل، نمایش تله تئاتر از تلویزیون و در سال های اخیر نیز عرضه ی فیلم از اجرای تئاترهای روی صحنه به شکل معمول درآمده است، هم چنین تجربه‌ ساخت فیلم مستند براساس فیلم های سینمایی نیز (همچون مستند فیلم فروشنده که در گروه هنر و تجربه اکران شد یا مستند هامون بازها و …) برای فیلم سازان سینمای مستند فراهم شد، اما این بار برای نخستین بار شاهد ساخت مستندی از بابک مینایی کارگردان مستندساز کشورمان برای نمایش مرگ و پنگوئن به کارگردانی پیام دهکردی خواهیم بود.

این فیلم مستند به فضای پیشین تا به اجرا رسیدن یک تئاتر در سطح عالی، در ایران می پردازد. نمایش مرگ و پنگوئن از روز یکشنبه ۱۱ شهریور ماه اجرای خود را در سالن چهارسو تئاتر شهر آغاز کرده است، اما تصویر برداری فیلم مستند براساس این تئاتر، پیش از انتخاب بازیگران و از اولین جلسات انجام تمرین ها و طراحی ،ساخت دکور ، نور و لباس ، موسیقی ، گریم و مراحل بازبینی نمایش و کارشکنی و سختی های به اجرا در آمدن این اثر آغاز شده است و تا شب پایانی اجرای نمایش مرگ و پنگوئن ادامه خواهد داشت. مخاطبان این فیلم مستند، علاقه مندان هنرهای نمایشی، دانشجویان تئاتر، گروه های تئاتر دور از پایتخت و افراد علاقه مند به پشت صحنه یک نمایش تئاتر هستند که فرصت خوبی را برایشان فراهم می آورد.

بابک مینایی دانش آموخته تئاتر و از شاگردان استاد مرحوم حمید سمندریان است و پیش از این کارگردانی مستند هایی همانند آسید مهدی، ژانویه سیاه، ص مثل صدا، شیخ رضا، راوی جاده ابریشم را بر عهده داشته است.

نمایش «مرگ و پنگوئن» براساس رمانی به همین نام نوشته آندره کورکف، به بازنویسی محمد چرمشیر توسط پیام دهکردی تا اواسط مهر ماه هر شب (به جز شنبه ها) از ساعت ۲۰/۳۰ در سالن چهارسو تئاتر شهر به روی صحنه می رود.