1

فیلمنامه تازه عبدی‌پور زیر تیغ ممیزی/چرا سراغ دختری اروپایی رفته‌ای که قصد حمایت از مظلومین غزه را دارد؟

سینماژورنال/حـــامد مظفـــری: احسان عبدی پور کارگردان جوانی که با اولین ساخته اش “تنهای تنهای تنها” شگفتی ساز جشنواره سی و یکم فیلم فجر بود دو سال بعد از آن یک فیلم ساخته و یک فیلم آماده تولید دارد اما عجبا که وضعیت هر دو فیلم نامعلوم است.

از یک طرف وضعیت پروانه نمایش دومین فیلم بلند این کارگردان با نام “پاپ” مشخص نشده و اداره نظارت پروانه نمایش آن را صادر نمیکند و از طرف دیگر سومین فیلم بلند این کارگردان با نام “کنتراست” نیز نتوانسته پروانه ساخت بگیرد.

عبدی پور با اشاره به اینکه برای ساخت فیلم سومش “کنتراست”هم سرمایه گذار دارد و هم تهیه کننده به سینماژورنال می گوید: هنوز پروانه ساخت این فیلم صادر نشده و اخیرا هم جمال شورجه نماینده هیات هفت نفره شورای صدور پروانه ساخت با من تماس گرفت و خواستار تغییر بخشهایی از فیلمنامه شد.

این کارگردان درباره جزییات این موارد اصلاحی بیان می دارد: حدودا 5 ایراد اساسی به کار وارد شده است که باید اصلاح شود آن هم در شرایطی که این اصلاحات ممکن است خط کلی اثر را زیر سوال ببرد.

زندگی دختری ایتالیایی که به کمک مظلومین غزه می رود

وی درباره مضمون این کار که مورد توجه اداره نظارت قرار نگرفته اظهار می دارد: فیلمنامه را با این محور نگاشتم که در آن بخشی از واقعیات پیرامون مظلومین فلسطینی را به مخاطبان جوان ایرانی نشان دهم.

عبدی پور ادامه می دهد: به عنوان یک ایرانی مسلمان همواره مظلومیت مردمان غزه و فلسطین آزارم می داده و به فکر این بودم طوری به این مساله بپردازم که برای مخاطب داخلی جذابیت داشته باشد برای همین به سراغ زندگی دختری ایتالیایی رفتم که برای کمک به مظلومین فلسطینی به غزه می رود.

عبدی پور می افزاید: البته داستان فیلم از زاویه دید جوانی بوشهری روایت می شود که بعد از آشنایی با این دختر داستان زندگی پر پیچ و خم وی را می شنود.

این کارگردان تاکید می کند: همین رفتن سراغ یک ایتالیایی که به کمک مردم غزه می رود سبب ساز آن شده است که فیلمنامه ام مورد تایید اداره نظارت قرار نگیرد و اصلاحیاتی بر آن وارد شود. مساله اینجاست که دوستان مرتب می خواهند داستانهای صدها بار تکرار شده درباره مظلومیت مردمان غزه را بار دیگر برای مخاطبان روایت کنند و از روایت داستانهای تازه واهمه دارند.

احسان عبدی پور
احسان عبدی پور

ممیزی اداره نظارت ربطی به حمایت جلیلی ندارد

در شرایطی که فیلم “تنهای تنهای تنها”ی این کارگردان به عنوان نمونه یک فیلم سینمایی الگومحور از سوی سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مورد توجه قرار گرفته بود شاید عدم همراهی اداره نظارت دولتی که در انتخابات رقیب جلیلی بود باعث شده که پروانه ساخت فیلم تازه عبدی پور صادر نشود.

با این حال عبدی پور به این مساله اعتقادی ندارد و به سینماژورنال می گوید: فکر نمی کنم این مساله به حمایت جلیلی از “تنهای…” بازگردد. مساله تردید بر سر کنار گذاشتن الگوهای تکراری است که باعث شده دوستان دست به عصا حرکت کنند.

من و آدمهایی مثل جمال شورجه همه در یک خانه ساکنیم

عبدی پور درباره اینکه آیا جمال شورجه شخصا با فیلمنامه وی مشکل داشته بیان می دارد: نه، اتفاقا شورجه تلاش زیادی کرد که مشکل فیلمنامه حل شود و من بتوانم پروانه ساخت بگیریم. من و آدمهایی مانند شورجه همه در یک خانه ساکنیم درست به مانند آدمهایی که در مسجدالحرام نماز می خوانند. اتفاقا شورجه تلاش زیادی کرد در جهت حل سوءتفاهمات.

این کارگردان در پایان خاطرنشان ساخت: امیدوارم هر چه زودتر مشکل فیلمنامه حل شود تا بتوانم یکی از دغدغه های ذهنی ام را تصویرسازی کنم.