1

فریدون خوشنود آهنگساز باسابقه مطرح کرد⇐یک خواننده حرفه‌ای باید ششدانگ صدا را داشته باشد!/ اینکه یک خواننده در یک منطقه کم بخواند که خوانندگی نیست!/موسیقی ایران زمانی در سراسر دنیا شناخته شده بود و الان همگان در حال کپی از آهنگ‌های افغانی، ترکی، عربی و… هستند!/اغلب خوانندگان فعلی ادای هم را در می‌آورند به‌جز همایون شجریان!/هشتاد درصد خوانندگان پاپ از فریدون آسرایی، تقلید می‌کنند!/اتفاقاتی خاص باعث دوری من از افتخاری شد/به‌خاطر خودِ افتخاری ترجیح دادم از او فاصله بگیرم!

سینماروزان: متاسفانه خوانندگان فعلی یا ادای خوانندگان قبل از انقلاب را درمی‌آورند یا ادای خودشان را!

به گزارش سینماروزان فریدون خشنود آهنگساز برجسته با بیان مطلب فوق به روزنامه صبحنو گفت: زمانی که صداها را می‌شنوم به هیچ عنوان نمی‌توانم آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهم به جز صدای همایون شجریان که البته ایشان ایرانی می‌خوانند اما اغلب خوانندگان پاپ ادای هم را در می‌آورند؛ به‌طوری که حوزه موسیقی تبدیل به یک آشفته بازار شده است و وضعیت خیلی به هم ریخته است؛ شعرها شبیه هم، صداها شبیه هم و تا این اندازه هم برای آن‌ها هزینه می‌شود.

آهنگساز “ایران ایران”رضا رویگری و “سنگ و شیشه”محمد حشمتی ادامه داد: کسی به‌دنبال این نیست که بگوید در موسیقی ایرانی(پاپ) تحولی به‌وجود آوریم؛ شما درنظر داشته باشید که موسیقی پاپ ایران زمانی در سراسر دنیا شناخته شده و مطرح بود اما الان نه تنها شاهد این اتفاق نیستیم بلکه تمام دوستان در حال کپی از آهنگ‌های افغانی، ترکی، عربی و… هستند به‌طوری که عینا  آهنگ را برمی‌دارند و با تغییراتی جزیی آن را به کار می‌برند. آهنگ را کپی و اتفاقا  خراب می‌کنند.

خشنود درباره صداهای موردقبول خود بیان داشت: صداهایی هستند که به به آن‌ها علاقه دارم؛ مانند محمد اصفهانی که صدایی بسیار متفاوت و زیبایی دارد و خیلی هم خوب می‌خواند. فریدون آسرایی در بین خوانندگان پاپ صدایی بسیار لطیف دارد و خیلی خوب می‌خواند؛ به‌طوری که ۸۰‌درصد خوانندگان فعلی از او تقلید می‌کنند و هیچکس هم متوجه این قضیه نیست؛ (اگر کارهای قدیمی او را گوش کنید و به آنها دقت نمایید متوجه خواهید شد که این اتفاق هم بسیار بد است)؛ اصفهانی تلفیقی می‌خواند و آسرایی پاپ اما هردو صداهایی بسیار دلنشین دارند. البته ناگفته نماند که صدای احسان خواجه‌امیری را هم دوست دارم؛ او درست می‌خواند و در خواندن صدای خودش را می‌شنویم. در رأس موسیقی ما هم همایون شجریان قرار دارند که روز‌به‌روز هم قوی‌تر و بهتر می‌خوانند.

فریدون خشنود با گلایه از کپی‌کاری خوانندگان تازه‌کار گفت: من صدای خاصی را بین آن‌ها نشنیده‌ام که بگویم او صدای خوب و ماندگاری دارد و ادا درنمی‌آورد.

خشنود تاکید کرد: یک خواننده حرفه‌ای باید ششدانگ صدا را داشته باشد؛ اینکه یک خواننده در یک منطقه کم بخواند که خوانندگی نیست؛ ما هفت نت موسیقی داریم؛ من علاقه‌مندم خواننده قدرت صدای بسیار خوبی داشته باشد وگرنه شما نوعی هم در یک منطقه محدود به زیبایی می‌توانید بخوانید. به هرحال یک آهنگ فرود و اوج دارد؛ هر موسیقی که تصور کنید باید دارای این ویژگی‌ها باشد.

خشنود زمانی آلبوم‌های “عطر مهر”،‌ “عاشقا سلام…” و “شب کوچه‌ها” را با صدای علیرضا افتخاری عرضه کرده بود که به شدت مورد توجه قرار گرفت. به گزارش سینماروزان فریدون خشنود در چرایی دوری از افتخاری گفت: صدای علیرضا افتخاری را بسیاربسیار دوست دارم؛ او صدایی استثنایی دارد؛ اتفاقاتی خاص رخ داد که منجر به فاصله میان ما شد؛ به این دلیل که من به مسافرت‌های طولانی می‌رفتم به علاوه او در مقطعی در شرایط بدی قرار گرفت که من به‌خاطر خودش ترجیح دادم از او فاصله بگیرم تا اوضاع کمی آرام شود؛ یک سری کار آماده کرده‌ام که تصمیم داریم با افتخاری همکاری‌مان را شروع کنیم.

خشنود ادامه داد: به‌طور حتم بعد از کرونا حاصل همکاری من و افتخاری را خواهید شنید و نه به‌عنوان تک آهنگ بلکه به‌عنوان آلبوم. منتظر هستم این کار بعد از اتمام کرونا در دفتر و استودیوی خودم آماده شود.