1

فرهاد توحیدی: باید کاری کرد که دولت نتواند خانه سینما را منحل کند/عسکرپور تمایلی به مدیرعاملی ندارد!

سینماژورنال: فرهاد توحیدی از جمله سران خانه سینماست که در همه روزهای تعطیلی این نهاد و سپس راه اندازی آن کاملا همسو با محمدمهدی عسکرپور پیش می رفت.

توحیدی در تازه ترین گفتگویش که با فرانک آرتا در “شرق” انجام شده نکاتی را درباره وضعیت انتخابات هیات مدیره جدید خانه سینما بیان کرده و البته این انتخابات را مطلوب ارزیابی کرده است.

به گزارش سینماژورنال توحیدی می گوید:«من نتیجه انتخابات خانه سینما را مطلوب ارزیابی و تصور می‌کنم اگر مدیرعامل شایسته‌ای انتخاب شود، به‌نفع جامعه اصناف خانه سینما عمل خواهد کرد.»

تمام انتخاب شدگان شایستگی دارند

او در برابر این پرسش که برخی‌ها شایستگی‌های افراد انتخاب‌شده را زیر سوال بردند، توضیح داد: «هریک از این عزیزان که انتخاب شده‌اند، هم به‌لحاظ صنفی و هم از نقطه‌نظر هنری شایستگی دارند و همچنین جزو بهترین‌های صنف خودشان هستند. مثلا تا امروز کسی را می‌شناسید همچون ابراهیم مختاری که مقالات و یادداشت‌های عالمانه‌ای درباره ضرورت وجودی صنف نوشته باشد. قطعا کمتر کسی پیدا می‌شود که اینگونه دغدغه‌های خود را بیان کند. همین‌طور آقایان مویینی و پسیانی که هرکدام زحمات زیادی برای صنف خودشان کشیده‌اند.»

من عضو ساده خانه سینما هستم

توحیدی در ادامه افزود: «البته به نظرم میان ٢١نامزد معرفی‌شده در مجمع‌عمومی، اگر افراد دیگری انتخاب می‌شدند، باز هم شایستگی لازم را داشتند. چون بنده به‌عنوان عضو ساده خانه سینما معتقدم قطع‌نظر از اینکه ما هرکدام نسبت به اصناف چه احساسی داریم، باید بپذیریم که مجمع‌عمومی فصل‌الخطاب است و باید به نظر جمع احترام بگذاریم.»

شورش بردگان در خانه سینما؟

به گزارش سینماژورنال رییس قبلی هیات‌مدیره خانه سینما درباره این تعبیر که برخی از نتیجه این انتخابات به عنوان «شورش‌بردگان» یاد کردند، گفت: «از نظر من تعبیر زننده‌ای است. برخی با بیان این جملات، نگاهی متفرعنانه و از بالا دارند که اصلا درست نیست. همه می‌دانیم که سینما کاری جمعی است و کسی بر دیگری برتری ندارد. آن هم در سینمای ایران که فاصله‌ها فوق‌العاده اندک است.»

صنف خانه سینما در وزارت کار به ثبت برسد که دولت نتواند آن را منحل کند

توحیدی در پاسخ به این پرسش که یکی از دغدغه‌های هیات‌مدیره پیشین خانه، ثبت قانونی اصناف خانه سینما در وزارت کار و نه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و آیا به نظر شما هیات‌مدیره جدید این مساله را پیگیری خواهد کرد، اظهار کرد: «دوستانی همچون محمدرضا مویینی که در ترکیب فعلی هم حضور دارند، پروژه ثبت قانونی را همچنان طی می‌کنند. چون این مساله دغدغه‌ها همه آنهاست و فکر نمی‌کنم از این نظر با هیات‌مدیره قبلی دچار زاویه شوند. چون همان‌طور که می‌دانید ثبت اصناف خانه سینما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز به معرفی مدیرمسوول و هیات موسس دایمی دارد که اصلا مناسب اصناف نیست. درحالی که صنف باید در وزارت کار به ثبت برسد که درآن صورت دولت قانونا نمی‌تواند آن را منحل کند و از آنجا که مومن از یک‌جا، دو بار گزیده نمی‌شود، دوستان این مساله را مدنظر دارند. آن‌چه مسلم است اینکه خرد جمعی و کار صنفی منسجم در خانه سینما کارگشا خواهد بود.»

عسکرپور تمایلی به مدیرعاملی ندارد

به گزارش سینماژورنال وی همچنین درباره ابقای محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل قبلی خانه سینما، عنوان کرد: «آقای عسگرپور استعفا کرده‌اند. منتها از آنجا که اسامی مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره جدید خانه سینما باید از طریق آگهی رسمی در روزنامه‌ها اعلام و بعد امضای هردو به بانک اعلام شود، به زمان نیاز است و از آن‌جا که نباید کار خانه سینما معلق بماند، آقای عسگرپور تا زمان انتخاب مدیرعامل جدید به کارشان ادامه می‌دهند، وگرنه ایشان تمایلی به ادامه حضور در پست مدیرعاملی ندارند.»