1

فرج ا.. سلحشور: عملا حمایتی از “موسی(ع)” صورت نگرفته و فقط عوامل صداوسیما تصمیم گرفته‌اند ایرادهای فیلمنامه را بگیرند/فیلمنامه‌ای که توسط ۲۵ نفر مجتهد، عالم، مفسر و حافظ قرآن نوشته شده توسط آدمهایی ممیزی می‌شود هیچ سررشته‌ای از آثار قرآنی ندارند

سینماژورنال: فرج ا.. سلحشور کارگردان سالهای اخیر و بازیگر سالهای دور سینما و تلویزیون ایران بعد از ساخت سریال “یوسف پیامبر” عزم خود را جزم کرد که پروژه تلویزیونی “موسی(ع)” را بسازد.

به گزارش سینماژورنال این کارگردان که اخیرا به سرطان ریه مبتلا شده، ماهها صرف تحقیق و نگارش فیلمنامه “موسی(ع)” کرد و اواسط زمستان سال قبل بود که فیلمنامه کامل شده این سریال را به مدیران صداوسیما ارائه داد تا حمایت لازم برای تولید شامل حالش شود.

هفته پیش بود که مدیر روابط عمومی صداوسیما از حمایت سازمان متبوعش از تولید این سریال خبر داد. برای اینکه بدانیم چقدر از رسانه ای شدن خبر حمایت از “موسی(ع)” برآمده از رسانه ای شدن خبر ابتلای سلحشور به بیماری سرطان است به سراغ وی رفتیم.

وی با رد این فرضیه به سینماژورنال گفت: حمایت از سریال ربطی به بیماری من ندارد و اگر در همه ماههای اخیر حرفی از حمایت نبود و به تازگی این مساله رسانه ای شد برای این است که تا هفته قبل هنوز تکلیف حمایت قطعی نشده بود و با قطعی شدن حمایت، آن را رسانه ای کردند.

وی درباره اینکه آیا با این اوصاف بودجه میلیاردی موردنیاز برای تولید “موسی(ع)” جور شده است ادامه داد: هرچند فاصله حرف تا عمل بسیار است اما گویا بودجه موردنیاز برای کار جور شده است.

فیلمنامه “موسی(ع)” از ابتدا به سفارش صداوسیما نگاشته شد

فرج ا.. سلحشور با بیان اینکه پروژه تلویزیونی “موسی(ع)” از ابتدا هم به رسانه ملی تعلق داشته خاطرنشان ساخت: فیلمنامه این سریال از ابتدا هم به سفارش صداوسیما نوشته شد اما بخاطر وضعیت مالی خراب سازمان، تولید آن مرتب عقب می افتاد.

فقط عوامل سازمان تصمیم گرفته اند که ایرادهای فیلمنامه را بگیرند

این کارگردان افزود: البته هنوز هم عملا اتفاقی نیفتاده است و فقط عوامل سازمان تصمیم گرفته اند که ایرادهای فیلمنامه را بگیرند.

وی در تشریح تصمیم سازمان برای گرفتن ایرادهای فیلمنامه به شورای بازبینی فیلم و سریال شبکه اول اشاره کرد و بیان داشت: فیلمنامه‌ای که توسط 25 نفر مجتهد، عالم، مفسر و حافظ قرآن نوشته شده توسط آدمهایی ممیزی می‌شود هیچ سررشته‌ای از آثار قرآنی ندارند. برایم عجیب است این فیلمنامه را عوامل تولید سریالهای معمول صداوسیما می خوانند و آنها هستند که ایرادات کار را می گیرند.

قرار بر این شد که شورای پیشنهادی فیلمنامه را بنویسند

کارگردان “مردان آنجلس” و “ایوب پیامبر” در پاسخ به این پرسش که آیا نباید برای تایید پروژه، فیلمنامه مورد بازبینی قرار گیرد به سینماژورنال اظهار داشت: در زمان مدیریت سابق که طرح ابتدایی کار ارائه شد و به دوستان درباره تیم حاضر در نگارش و تحقیق فیلمنامه توضیح دادیم آنها قبول کردند تیم پیشنهادی ما که تک تک توسط دوستان تایید شده بودند، فیلمنامه را بنویسند و آنها نیز از کار حمایت کنند اما اتفاقات ماههای اخیر باعث شده که قرارهای سابق چندان قابلیت عملیاتی شدن پیدا نکند و برای همین فیلمنامه “موسی(ع)” را تحت بازبینی دقیق قرار داده اند.

هیچ ایراد بنیادی نتوانسته اند به کار وارد کنند

این کارگردان صریح اللهجه با اشاره به اینکه با بازبینی تخصصی مشکلی ندارد بیان داشت: وقتی فیلمنامه توسط یک گروه فیملنامه نویس خبره و از مولفان نامدار گرفته تا مفسران و محققان درجه اول علوم قرآنی نگارش شده نیاز است که بازبینان آن هم متخصص علوم قرآنی باشند.

سلحشور درباره اینکه در مدت زمان چهار ماهی که از بازبینی می گذرد چه ایراداتی از کار گرفته اند به سینماژورنال گفت: هیچ ایراد بنیادی نتوانسته اند به کار وارد کند و فقط یک سری ایرادهای جزیی گرفته اند.