1

فاطمه گودرزی درباره همه چیز سخن گفت؛ از ماجرای نسبت خانوادگی با یک خواننده زن لس‌آنجلسی تا دلخوری از کارگردان “قلاده‌های طلا”/از علاقه‌اش به فوتبال و “لیونل مسی” تا رفاقت با فرزندان

سینماژورنال/احمد محمداسماعیلی: فاطمه گودرزی بازیگر با سابقه ای در سینما و تلویزیون است و در برخی از سریالهای مخاطب پسند و فیلم های سه دهه اخیر از قبیل “مهاجران” و “خانه خلوت” به کارگردانی مهدی صباغ زاده، “می خواهم زنده بمانم” به کارگردانی ایرج قادری و “دلنوازان” ساخته حسین سهیلی زاده بازی کرده است.

گودرزی بازیگری است که قدرت بازی در نقش های کمدی را به اندازه نقش های درام و جدی دارد و همین باعث می شود که همواره دامنه گسترده ای از نقشها پیش رویش باشد.

گودرزی هرچند در سالهای اخیر به دلائل حاکم شدن جریان ستاره سازی در سینما مقداری کم کار شده است اما همچنان در تلویزیون حضور موثر و فعالی دارد.

گودرزی در دهه سوم بازیگریش همچنان فعال و پرکاراست و حتی به همراه تیم ملی فوتبال به عنوان یار دوازدهم عازم جام جهانی برزیل شد و اخیرا نیز دبیری جشنواره فیلم مادر را برعهده گرفت.

در گفتگوی پیش رو فاطمه گودرزی به برخی از مهمترین پرسشهای پیرامون زندگی هنری و شخصی اش پاسخ گفته است؛ از شایعه نسبت خواهری با یکی از خوانندگان زن لس‌آنجلسی تا دلخوری از ابوالقاسم طالبی کارگردان “قلاده های طلا” به خاطر تغییر فیلمنامه “دستهای خالی” و اینکه او به دلیل به توافق نرسیدن با بازیگرانی چون پگاه آهنگرانی سراغ مریلا زارعی رفته است.

این گفتگو پیشتر در مجله “دنیای زنان” منتشر شده است.

*شما از معدود بازیگران هم نسل خودتان همستید که همچنان حضور موثری در حوزه کاری تان دارید. چه دلائلی باعث می شود چنین شرایطی به وجود بیاید و بازیگری بتواند حضوری مداوم در عرصه داشته باشد.

برخی از بازیگران هم نسلم به دلیل مشکلاتی که دارند در زمینه بازیگری فعالیت نمی کنند البته من هم چندان پرکار نیستم.

*آن قدرها هم کم کار نیستید. شما پارسال سریال “جاده چالوس” را در تلویزوین داشتید و فیلم “آنچه مردان در باره زنان نمی دانند” را در سینما. بنابراین بازیگر فعالی هستید و از سطح اول بازیگری دور نمی شوید؟

فیلم “آنچه مردان در باره زنان نمی دانند” مربوط به دوسال قبلتر بود که پارسال اکران شد. فارغ از آن من کار بازیگری را دوست دارم و هیچ گاه در این سه دهه انگیزه ام در بازیگری کم نشده است و همیشه دلتنگ بازی جلوی دوربین در یک فیلم خوب هستم. کار خوب که همیشه پیشنهاد نمی شود و دیر به دیر ارائه می شود ولی من سعی می کنم میان پیشنهادات ارائه شده بهترین ها را انتخاب کنم.

* در همه این سالها مسائل مالی در قبول یک پیشنهاد کاری چقدر برایتان دارای اولویت بوده است؟

اهمیت دارد. اما اولویت اصلی و تعیین کننده برای قبول یک پیشنهاد بازیگری نیست. پول در زندگی همه ماها عامل مهمی است و نمی شود منکرش شد.

* مواقعی که بازی نمی کنید چه کارهایی انجام می دهید؟ آیا علایق هنری دیگری را هم دارید که پیگیری کنید؟

من موسیقی کار می کنم و مدتهاست ساز سنتور می زنم و الان هم مشغول آموختن ساز دف هستم ومواقعی هم تمرین آواز انجام می دهم و هیچ وقت بیکار نمی شینم و کلا آدم اکتیو و پویایی هستم.

* آیا موسیقی در خانواده شما ژنتیکی است و اینکه گفته می شود خواهرتان{فتانه گودرزی} هم در لس آنجلس خواننده است صحت دارد.

خواهش می کنم وارد حواشی نشوید. ایشان با من نسبتی ندارند.

* در حوزه فعالیت های اجتماعی به چه کارهایی مشغول هستید؟

هر کدام از ما بازیگران چون بین مردم شناخته شده ایم پس حضورمان در فعالیت های اجتماعی مورد نیاز است و می تواند تاثیر گذار باشد. من هم در خیلی از این فعالبتها مثل مراسم خیریه برای کودکان بی سرپرست ، کودکان مبتلا به سرطان و جمعیت زنان و خانواده های بی سرپرست و سالخورده حضور دارم و عضو افتخاری جمعیت هلال احمر ، جمعیت اوتیسم و قلب هستم و همیشه در این نوع فعالیتها مشارکت جدی دارم. فکر می کنم این کارها باعث می شود مردمان عادی هم بیشتر از قبل به فکر نیازمندان بیفتند و در حد خود به آنها کمک کنند.

* در سال های قبل در تیمهای ورزشی هنرمندان هم حضور موثری داشتید؟

من اهل ورزش هستم و عضو تیم والیبال هنرمندان بودم و در حال حاضر در تیم والیبال صنایع دفاع به همراه رویا تیموریان ، ژاله صامتی ، لیلا بلوکات و شهره سلطانی با تعدادی از بازیگران پیش کسوت تیم والیبال همکاری داریم.

* سال قبل به همراه عده ای از هنرمندان به همراه تیم ملی فوتبال به برزیل رفتید . فوتبال چقدر برایتان جذابیت دارد؟

بله، آدم فوتبال بینی هستم و اکثر مسابقات فوتبال را پیگیری می کنم.

* طرفدار چه تیمی هستید؟

طرفدار تیم ملی ایران هستم و دوست داشتم قهرمان می شد؛ البته چون بازی “لیونل مسی” را دوست دارم در هر تیمی که بازی کند، من هم طرفدارآن تیم می شوم .

فاطمه گودرزی
فاطمه گودرزی/عکسها: بهنام یاوری

* موقعی که مسی در دو دقیقه به پایان بازی به ایران گل زد چه حسی پیدا کردید و آیا ناراحت شدید؟

نه، وظیفه “مسی” گل زدن برای تیم خودش بود؛ بچه های ایران چند دقیقه آخر تمرکزشان را از دست دادند و گل خوردند و توجه نکردیم فوتبال نود دقیقه است.

* آیا قبل از حضور در برزیل از نزدیک مسابقات فوتبال را در استودیوم دیده بودید؟

نه، اما در فیلم “فوتبالیستها” که درباره فوتبال بود و علی پروین و حمید استیلی در آن بازی کرده بودند با فوتبال و حواشی و جذابیت هایش آشنا شدم. آشنایی با بزرگانی مثل پروین برایم خیلی هیجان انگیز بود.

* ورزشگاه رفتن و فوتبال دیدن چه حسی دارد؟

اینکه فوتبال را در کنار خانواده ها ببینید فوق العاده لذت بخش است.

* در برزیل به سینما هم برای فیلم دیدن رفتید؟

نه، چنین برنامه ریزی وجود نداشت و شناختی از جغرافیای شهرنداشتم که بتوانم بروم سینما . البته کلی خاطرات از کشور زیبای برزیل با خودم به ایران آوردم.

* انواع و اقسام نقش های مادران جوان و میانسال را بازی کرده اید. در این بین چه نوع نقش مادران برایتان جذابیت های بیشتری داشته است؟

به من دیگر نقش مادران جوان را پیشنهاد نمی دهند…

* اما چهره تان جوان و با طراوت است و می توانید این نوع نقش ها را بازی کنید؟

بله ، جوان هستم اما مهم پیشنهاداتی است که برای بازی ارائه می شود.

* در فیلم “همسر دلخواه من” که به نوعی بازسازی فیلم “خانم دابت فایر” بود و چندی پیش از آیفیلم بازپخش شد نقش یک مادر جوان را به شایستگی بازی کردید؟

قرار نبود فیلم بازسازی فیلم “خانم دابت فایر” باشد و البته درآن زمان می دانستم “رابین ویلیامز” این نقش را درآن فیلم بازی کرده است. فیلم نامه “همسر دلخواه من” خیلی متفاوت بود و تجربه بسیار جذابی برایم محسوب می شد ؛ افشین شرکت از من خواست از ته لهجه شیرازی هم در گویشم استفاده کنم و در دندانم هم از پروتز استفاده شده بود و کلا به لحاظ فیزیکی نقش بسیار متفاوتی برایم محسوب می شود و همواره برایم دیدنی است.

* در فیلم “دستهای خالی” نقش مادر مریلا زارعی را بازی کردید که اختلاف سنی زیادی با شما نداشت.چرا؟

بله، ابوالقاسم طالبی گفت برای نقش دختر با بازیگرانی مثل پگاه آهنگرانی و چند بازیگر به توافق نرسیده است و به اجبار مریلا زارعی را برای این نقش انتخاب کرده است و نظر من را پرسید و من گفتم شما باید تصمیم بگیرید. درآن زمان خیلی ها این ایراد را به فیلم گرفتند.

فاطمه گودرزی
فاطمه گودرزی

* در آن زمان شما از کم شدن نقش مادر و اضافه شدن نقش دختر در فیلم ناراحت بودید و در چند مصاحبه به آن اعتراض کردید؟

از ابوالقاسم طالبی به دلیل تغییر در فیلمنامه حین یک وقفه چند روزه که در کار به وجود آمد دلخور شدم؛ این نوع اتفاقات برایم عجیب بود و نمی دانم ریشه اش چه بود.

* رابطه شما با فرزندان تان چگونه است؟

با فرزندانم رفیق هستم و همه حرفها ودغدغه هایشان را با من در میان می گذارند و هیچگاه بدون منطق با کارشان مخالفت نمی کنم و محدودشان نمی کنم. البته دختر و پسرم به اندازه کافی عاقل هستند که نیازی به دخالت زیاد من در کارهایشان نداشته باشند. در طول روز مدام با یکدیگر حرف می زنیم و درباره مسائل مختلف بحث وگفتگو انجام می دهیم. این دیالوگ برقرار کردن و گفتگو و تعامل در خانواده ما تبدیل به یک عادت و سنت شده است.

* به چه میزان در انتخاب رشته و تحصیل به فرزندانتان کمک کرده اید؟

پسرم دانشجوی بازیگری تئاترو نمایش است و قبل از اینکه بخواهد برای دانشگاه انتخاب رشته کند. برایش با صبر و حوصله سختی های کار بازیگری را توضیح دادم تا آگاهانه انتخاب کند و بعد از او وانتخابش حمایت کردم و همیشه درباره کارهایش در دانشگاه با من مشورت می کند وهمیشه شنونده خوبی برای حرف هایش هستم . دخترم هم دوره های مختلف عکاسی را گذرانیده است.

* از شما درخواست نکرده اند که برای بازیگری آنها را معرفی کنید ؟

دخترم به بازیگری و عکاسی درسینما علاقه ای ندارد و پسرم هم مدتی است که به بازیگری مشغول است و در چند فیلم و مجموعه بازی کرده است.

* آیا برای داشتن شغل دوم برنامه ای دارید؟

به صورت حرفه ای و جدی تا به حال به شغل دوم فکرنکرده ام اما مدتی است که درحوزه نقاشی و طراحی لباس فعالیت می کنم.