1

علی معلم آزادمرد سینما و رسانه جوانمرگ شد!!

سینماروزان: علی معلم، مدیر مسئول و سردبیر نشریه «دنیای تصویر»، بنیان‌گذار جشن سینمایی-تلویزیونی «حافظ»، مدرس، مجری و برنامه‌ساز و تهیه‌کننده‌ سینما در سن ۵۴ سالگی و در کمال ناباوری در پی حملۀ قلبی، درگذشت.

به گزارش سینماروزان علی معلم یکی از معدود سینماگران و اهالی رسانه ایران بود که اغلب کوشید مشی مستقل خود را حفظ کرده و هیچ گاه زیربار منویات دولتیان نرود و اسیر آلودگیهای سیاسی نشود.

خویشاوند شهید آیت

علی معلم برادر همسر شهید آیت از چهره های موثر مجلس خبرگان قانون اساسی که در تحکیم اصل ولایت فقیه نقش موثری داشت بود.

او همچنین پسرعموی علی معلم دامغانی شاعر و برادرزاده میرزا علی اکبر معلم عارف مشهور معاصر بود؛ میرزا علی اکبر جلیس و قرین بنیانگزار جمهوری اسلامی امام خمینی(ره) بود که در “فرزند صبح” بهروز افخمی هم نقش وی را  محمدعلی کشاورز بازی کرد.

از دامغان تا تهران

علی معلم سال ۱۳۴۱ در دامغان متولد شد. وی در دهه‌ شصت فعالیت مطبوعاتی خود را آغاز کرد و در سال ۷۱ با تاسیس ماهنامه «دنیای تصویر» فصل تازه‌ای را در مطبوعات و رسانه‌های سینمایی رقم زد.

معلم که به واسطه‌ تولید و اجرای برنامه‌هایی چون «جنگ هنر»، «از واژه تا تصویر»، «سینمای اندیشه» و… به چهره‌ای شناخته شده برای مخاطبان تبدیل شده بود، اولین جشن سینمایی و تلویزیونی خصوصی ایران را تاسیس کرد و تندیس حافظ را به منظومه‌ی سینمای کشور افزود.

فعالیت معلم فقط به عرصه‌ مطبوعات و رسانه‌ها محدود نمی‌شد؛ «شوکران»، «گاوخونی»، «ازدواج به سبک ایرانی» و «آل» از جمله تجربیات موفق او در مقام تهیه‌کنندگی بود.