1

نظرات بی‌تعارف علیرضا رییسیان درباره شکست فیلم ۲ارگانی «نفس» در اسکار⇐دو ماه پیش گفتم «نفس» هیچ شانسی برای اسکار ندارد/نمی‌دانم چرا مسئول بین‌الملل فارابی به‌دنبال ایجاد سروصدا بر سر انتخاب فیلم برای اسکار است؟/برایم جای سوال است کشورهایی که فارابی ندارند چگونه فیلم به اسکار می‌فرستند؟/حتی اله‌مان داشتن پخش‌کننده خارجی برای انتخاب فیلم را لحاظ نکردند!!

سینماروزان: شکست مطلق فیلم 2ارگانی «نفس» که با حمایت فارابی و نورتابان وابسته به بنیاد مستضعفان تولید شده در مسیر اسکار واکنشهای مختلفی را در پی داشته است.

به گزارش سینماروزان علیرضا ریٔیسیان کارگردانی که آخرین ساخته اش «دوران عاشقی» علاوه بر موفقیت در اکران داخلی در شبکه خانگی هم به تجدید انتشار رسید، درباره پذیرفته نشدن «نفس» در آکادمی اسکار به «بانی فیلم» گفت: قبلا اعلام کردم که دوسال پشت سر هم هیچ کشوری شانس حضور در آکادمی اسکار ندارد، چون سابقه آکادمی نشان می دهد هیچ وقت هیچ کشوری دو سال پشت سر هم نتوانسته است در بخش فیلم های غیر انگلیسی زبان، جایزه اصلی را ببرد. دلیل اصلی این است که امسال ۸۰ کشور شرکت کردند و سال گذشته ۸۷ فیلم و هر سال همین تعداد فیلم حضور دارند و اگر قرار باشد کشور ما تافته جدابافته‌ای باشد و دایٔم جوایز را به ما اختصاص دهند، باقی باید فیلمسازی خود را تعطیل کنند.

ریٔیسیان با انتقاد از رویه غلط در معرفی فیلم برای اسکار و سروصداهای متعاقبش ادامه داد: این فضایی است که متأسفانه مسئول بخش بین الملل فارابی هر سال راه می اندازد و انتخاب فیلم برای اسکار را تبدیل به یک جریان اصلی و مهم در سینمای ایران می کند. در صورتی که این طور نیست و تمام کشورها بدون سر و صدا و در یک فرآیند قانونی یک فیلم معرفی می کنند و تمام می‌شود، اما در اینجا خیلی سر و صدا راه می افتد. در این صد سال سه فیلم بیشتر در میان کاندیداها که دو فیلم جایزه گرفتند، نداشتیم. پس این جریانی نیست که تمام سینمای ایران معطوف به آن شود و حضور یا غیبت در آن ویژگی عجیبی باشد. این فضا را باید از بین ببریم و ما هر سال در یک روند درست این کار را انجام دهیم.

این کارگردان افزود: هرسال این سؤال برایم مطرح می شود کشورهایی که فارابی ندارند، چطور فیلم به دیگر کشورها معرفی می‌کنند؟… قطعا تا این اندازه برای انتخاب یک فیلم سر و صدا در دیگر کشورها وجود ندارد و دو ماه پیش گفتم که این فیلم «نفس» هیچ شانسی ندارد. نباید همه فرآیند بین المللی سینمای ایران را به خاطر اسکار بگیریم تا رزومه ای برای مدیریت بین الملل سینمای ایران باشد.

وی گفت: نسبت به این فضا معترضم و فکر می کنم شرکت در اسکار جایگاهی در کنار دیگر جریان های بین المللی سینمای ایران است و نباید کاری کنیم که در شأن سینمای ایران نباشد. در جایگاه انتخاب، باید یک فیلم دارای صلاحیت را انتخاب کنیم و باقی آن را به عهده کسانی بگذاریم که باید فیلم را تقویت و برای پخش بین الملل آن تلاش کنند. کارهای لازم انجام نمی شود و تمام سر و صداها روی این متمرکز می شود که چه فیلمی انتخاب می شود یا نمی شود. انتخاب یک فیلم قدم اولیه حضور در صحنه بین المللی اسکار است. به جز اصغر فرهادی که موقعیت ویژه ای دارد، فکر نمی کنم هیچ فیلم ایرانی شانس حضور در بین کاندیداها را داشته باشد.

ریٔیسیان با اشاره به اله‌مانهای انتخاب فیلم برای اسکار که یکی از اصلی ترین آنها داشتن پخش کننده خارجی است و بی توجهی به این اله‌مانها در انتخاب امسال بیان کرد: اگر به فیلم ها نگاه کنید می بینید یک فیلم از لبنان و یک فیلم از اسرایٔیل است که حتی سینمای محلی هم ندارند، چه رسد به ما که سینمای بین المللی قوی با این سابقه داریم، اما ما نیستیم و آن ها هستند. بعید می دانم به کیفیت فیلم ها مربوط باشد. این فیلم ها را ندیدم، اما با مجموعه اطلاعاتی که از این سینماها دارم، خیلی بعید است کیفیت آن ها به اندازه ای درخشان باشد که کشورهای دارای صنعت سینمای مدرن نباشند و این ها باشند. پس مسایٔل دیگری به جز معرفی فیلم اهمیت دارد و ما هر سال غفلت می‌کنیم و همه انرژی معطوف داخل می‌شود و حتی اله‌مان داشتن پخش‌کننده خارجی را هم در انتخاب فیلم درنظر نمی‌گیریم. انتخاب فیلم برای اسکار به عنوان پدیده ای فارغ از فاکتورهای رسمی تعریف می شود و این اشتباه بزرگی است.