1

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره تمدید طرح “افطار تا سحر”: ممکن است به ترویج سبک زندگی غربی بینجامد

سینماژورنال: رونق نسبی که به واسطه اجرای طرح افطار تا سحر در سینماها ایجاد شده بود سبب ساز آن شده است که برخی از صاحبان پردیسها علاقه خود را برای امتداد این طرح در دیگر روزهای سال اعلام کنند.

به گزارش سینماژورنال اجرایی شدن این طرح در دیگر روزهای سال اما نیاز دارد به هماهنگی نیروی انتظامی و البته رضایت اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی.

نصرالله پژمان‌فر یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه تداوم این طرح در صورتی که همراه باشد با نمایش فیلمهایی که مفاهیم معنوی را متبادر کنند میتواند مفید باشد از این گفته که تداوم این طرح میتواند به ترویج سبک زندگی غربی هم بینجامد.

اجرای این طرح ممکن است تبعات منفی هم داشته باشد

نصرالله پژمان‌فر در گفتگو با “خانه ملت” ضمن تاکید بر عدم تغییر سبک زندگی مردم با اجرای تک بعدی طرح‌های مختلفی همچون طرح اکران افطار تا سحر در سینماهای تهران گفت: اجرای این طرح با تمام نکات مثبت و همچنین رونق بخشیدن به صنعت و اقتصاد، ممکن است با تبعات منفی هم همراه باشد که البته می توان این احتمال را با یک برنامه ریزی دقیق و جامع فرهنگی به صفر رساند.

تداوم این امر می تواند به ترویج سبک زندگی غربی و شب زنده داری بینجامد
وی تصریح کرد: حضور مردم و روزه داران از افطار تا سحر در اماکنی مثل سینماها می تواند تبعات مثبت اقتصادی بر این صنعت داشت، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که تداوم این امر می تواند به ترویج سبک زندگی غربی و شب زنده داری و به هم خوردن ساعت خواب و استراحت کافی بیانجامد. ما در بسیار از کشورهای غربی که مردم تا پاسی از شب می توانند با حضور در اماکن مختلف حضور داشته باشند شاهد آن هستیم که ساعت کاری از ساعت 9 و یا حتی 10 صبح آغاز می شود، اما این مساله در سیستم کاری و سنتی کشورمان مرسوم نیست.

مشروط به فراهم کردن خوراک فرهنگی ایرانی-اسلامی
نماینده مردم مشهد و کلات خاطر نشان کرد: البته اجرای طرح افطار تا سحر نیز میتواند در چارچوب معنوی و فرهنگی خاصی اجرایی و حتی در ایام مختلف تکرار شود، اما مشروط بر اینکه خوراک فرهنگی مناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی در آن گنجانده و زمان مناسبی برای آن انتخاب شود.

پژمان فر ادامه داد: به عنوان مثال در این ایام میتوان با اکران فیلم هایی با موضوعات مرتبط با شبهای ماه رمضان و حال و هوای معنوی و دینی این ماه پربرکت مبادرت به اجرای طرح های فرهنگی کرد و تنها به صرف رونق گیشه و بهبود وضعیت سینما به آن نگاه نکرد.مطمئنا نگاه اقتصادی و مادی به اینگونه طرح ها از بار معنوی و فرهنگی آن کاسته و تبعات نه چندان مطلوبی را به همراه دارد.