1

عضو هیئت انتخاب تایید کرد: ردپای پررنگ سینمای شرق در “بین‌الملل فجر”

سینماژورنال: در حالی که بنا شده از امسال بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر به طور مستقل از بخش ملی در اردیبهشت ماه برگزار شود یکی از اعضای هیات انتخاب بخش مسابقه بین الملل نکات جالبی را درباره وضعیت فیلمهای این بخش مطرح کرده است.

به گزارش سینماژورنال بخش بین الملل فجر در حالی بناست از 5 تا 12 اردیبهشت ماه در پردیس ملت تهران برگزار شود که درباره کیفیت آثار حاضر در این بحش صحبتهای فراوانی مطرح شده بود.

بسیاری از کارشناسان با اشاره به اینکه فیلمهای معتبر جهانی و بخصوص محصولات اروپایی و آمریکایی در فصل بهار ترجیحشان شرکت در جشنواره کن است برگزاری بین الملل فجر در این موقع از سال را نادرست خوانده بودند.

حالا یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره نیز به صراحت از این گفته که در بخش بین الملل فجر بجای آن که نگاهها به سمت آثار اروپایی و آمریکایی باشد بیشتر سینمای مشرق زمین است که در دستور کار قرار گرفته است.

حضور فیلمهای قابل توجه از سینمای شرق

به گزارش سینماژورنال مرتضی رزاق کریمی تهیه کننده سینما و عضو هیئت انتخاب بخش بین الملل جشنواره درباره اوضاع فیلمهای حاضر در بخش بین الملل فجر می گوید: در این دوره هم فیلم هایی متنوع و از فرهنگ های مختلف ارائه شده است؛ فیلم هایی که به لحاظ مضمون و محتوا کاملا متفاوت در کنار هم حضور دارند و چیزی که نظر من را جلب کرد فیلم های سینمای شرق بود.

این سینماگر ادامه می دهد: به هر حال فیلم های اروپایی در جشنواره های متفاوت حضور دارند اما موضوع جالب توجه برای من سینمای شرق بود. از ترکیه، هند و تایوان تا کره و چین فیلم های قابل توجهی دیدم که برای من قبل توجه بود. سینمای کره رشد چشمگیر داشته و البته فیلم های اروپایی نیز حضور دارند که اسامی فیلم ها به زودی اعلام می شود.

درست شبیه به زمانی که بخش بین الملل و ملی کنار هم بودند

به گزارش سینماژورنال البته که نظیر این اتفاق تقریبا در تمامی ادواری که بخش بین الملل همراه با بخش ملی برگزار میشد نیز وجود داشت و بیشتر این آثار کشورهای همسایه و نهایتا شرق دور بودند که در بخش بین الملل جولان می دادند.

حال باید دید در شکل مستقل برگزاری بخش بین الملل، میان همین آثار شرقی هم فیلمهایی که بتواند مخاطبان علاقمند را به جشنواره بکشاند وجود دارد یا نه.