1

یک عضو شورای نظارت بر رسانه ملی: مصوبه قطع همکاری تلویزیون با هنرمندان هنجارشکن در راستای حاشیه‌هایی بود که در “ماه عسل” ایجاد شد

سینماژورنال: هفته گذشته در خبری كه در برخی  سایت‌ها منتشر شد، آمده بود كه حضور هنرمندان هنجارشکن در شبكه‌های اجتماعی در صداوسیما ممنوع شده است.

به گزارش سینماژورنال انتشار این خبر باعث شد روابط عمومی صداوسیما به كذب‌بودن آن اشاره كند ولی تنها یك روز بعد از این ماجرا، شورای نظارت برصداوسیما شامل سیدرمضان شجاعی‌كیاسری و مفید کیایی‌نژاد به‌عنوان نمایندگان قوه مققنه و رئیسی و محمدجواد لاریجانی به‌عنوان نمایندگان قوه قضائیه و حسام‌الدین آشنا و عبدالرضا رحمانی‌فضلی نمایندگان قوه مجریه، در مصوبه‌ای كه بر سایت خود قرار داد، موضع رسمی خود را درباره حضور هنرمندان در شبكه‌های اجتماعی اعلام كرد و به صراحت اعلام کردند که هنرمندان هنجارشکن در شبکه های اجتماعی با محدودیت فعالیت در رسانه ملی روبرو خواهند شد.

سیدعلی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس روز گذشته گفت كه كمیسیون فرهنگی مجلس در نامه‌ای به رئیس سازمان صداوسیما خواستار اجرایی‌شدن مصوبه شورای نظارت بر این سازمان شده‌ است.

آنچه در مصوبه شورای نظارت برصداوسیما آمده است، بسیار كلی است و در مورد نوع و موارد هنجارشكنی جزئیات بیشتری ارائه نشده است. برای پیگیری این موضوع سحر آزاد در “شرق” به سراغ رمضان شجاعی‌كیاسری، یكی از اعضای این شورا رفته است.

شجاعی کیاسری بعد از کمی گفتن درباره هدف از تدوین این مصوبه در نهایت تاثیرگذاری تصویب این مصوبه از ماجرای مهمانان برنامه علیخانی را تایید کرده است.

سینماژورنال متن کامل گفته های شجاعی کیاسری را ارائه می دهد:

 در این مصوبه آمده است، صداوسیما موظف به قطع همكاری با هنرمندان هنجارشكن است اما در مورد هنجارشكنی و جزئیاتی كه مشمول این مورد می‌شود، توضیحات بیشتری داده نشده است. هدف از تدوین این مصوبه چه بود و جزئیات آن چه مواردی را شامل می‌شود؟
رسانه‌های جمهوری اسلامی، در كاركرد خود تعریفی دارند. آنها كه در رسانه‌ها فعالیت می‌كنند، می‌توانند به چهره‌هایی تبدیل شوند كه در میان مردم و جامعه تاثیرگذار باشند و از این قابلیت برای اهداف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بهره‌برداری كنند. چهره‌ها در سراسر دنیا، محدودیت‌هایی دارند كه در راستای منافع شخصی و گروهی اعمال شده تا منجر به بهره‌برداری‌های سیاسی و اجتماعی از این موقعیت نشود. رسانه جمهوری اسلامی هم در این زمینه مستأصل نیست. تا به حال حساب و كتابی نداشته‌ایم تا بدانیم آنها كه با رسانه جمهوری اسلامی همكاری می‌كنند، باید چگونه فعالیت كنند و… بنابراین هر چهره‌ای كه به بركت رسانه جمهوری اسلامی به جایگاهی می‌رسید، می‌توانست به راحتی موقعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به‌دست بیاورد و نظارتی هم در این زمینه نبود. یكی از دلایل تصویب این مصوبه، همین مورد بود و مورد دوم اینكه رسانه جمهوری اسلامی، تعریفی دارد و مردم از این رسانه انتظار دارند؛ اما شاهد هستیم برخی از هنرمندان و چهره‌ها در شبكه‌های مجازی جوری ظاهر می‌شوند كه خلاف شئون رسانه ملی، شرع و قانون است. چرا كسانی در این رسانه‌ها فعالیت می‌كنند كه به قوانین جمهوری اسلامی التزام ندارند؟ این مصوبه تصویب شد تا افرادی كه شئون و رفتار اجتماعی را رعایت نمی‌كنند، با رسانه ملی همكاری نكنند هرچند این مصوبه هیچ منافاتی با حضور هنرمندان و اشخاص در فضای مجازی ندارد. عكس‌ها و فیلم‌هایی خلاف شئون و اظهارنظرهایی خلاف واقع، از سوی برخی هنرمندان در فضای مجازی مشاهده می‌شود و خیلی از آنها در شبكه‌های اجتماعی علیه رسانه ملی حرف زده‌اند. متأسفانه در همین ایام، روابط عمومی صداو‌سیما تكذیبیه‌ای صادر كرد و این درحالی است كه در چنین جایگاهی قرار ندارد. این تكذیبیه نشان می‌دهد رئیس سازمان صداوسیما، اصل ١٧٥ قانون اساسی را كه در مورد شورای نظارت بر صداوسیماست، قبول ندارد و اگر به موقعیت شورا باور داشت، اجازه نمی‌داد روابط عمومی صداوسیما تكذیبیه بفرستد، این كار خلاف قانون است. ما اعتقاد داریم مصوبه شورا، جدی است و رئیس صداوسیما ملزم به اجرای آن است. اگر این مصوبه اجرا نشود، مصوبات سخت‌تری تصویب می‌كنیم.
 با نمونه و مصداقی در مورد هنجارشكنی هنرمندان روبه‌رو بوده‌اید؟
بله. برخی از هنرمندانی كه همین روزها در بسیاری از سریال‌های ماه مبارك رمضان همكاری می‌كنند، عكس‌هایی خلاف شئونات در شبكه‌های مجازی منتشر كرده‌اند. حتی یكی از اعضای كمیسیون فرهنگی مجلس در صحبتی كه روز یكشنبه با او داشتم، به این موضوع اشاره كرد كه در سایت صداوسیما هم نمونه‌هایی از این عكس‌ها موجود است.
 در روزهای اخیر حواشی زیادی برای صداوسیما ایجاد شده است كه یكی از آنها مربوط به یكی از مهمان‌های برنامه «ماه عسل» بود. تصویب این مصوبه می‌تواند در واكنش به چنین حواشی باشد؟
بله. اصلا این مصوبه در راستای حاشیه‌هایی بود كه در این برنامه اتفاق افتاد.
  شما گفتید در صورتی كه صداوسیما، مصوبه شورای نظارت را اجرا نكند، مصوبه‌های سخت‌تری تصویب می‌كنید. سختی مصوبه‌های بعدی شامل چه موضوع‌هایی خواهد شد؟
به هرحال اگر این مصوبه اجرا نشود، ما هم اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و مصوبه‌های دیگری تصویب خواهیم كرد. همان‌طور كه گفتم مصوبه‌ها سخت‌تر خواهند شد.