1

عدم اعلام رسمی خروجی کمیته بازبینی آثار بلاتکلیف، موجب شد اصغر نعیمی باز هم به وزیر نامه بنویسد⇐آیا قرار است ماجرای فیلمهای توقیفی مسکوت بماند تا بی‌حاشیه رأی اعتماد بگیرید؟

سینماروزان: در حالی که دو ماه قبل و در پی نامه اصغر نعیمی کارگردان و منتقد، وزیر ارشاد در دستوری به رییس سازمان سینمایی خواسته بود ظرف دو ماه تکلیف فیلمهای بلاتکلیف روشن شود و رییس سینما هم بر بررسی این مسأله از کانال کمیته بازبینی تأکید کرده بود دو ماه بعد از آن دستور و در حالیکه هیچ نتیجه رسمی از آن تعیین تکلیف حاصل نشده، اصغر نعیمی دومین نامه خود را به وزیر ارشاد نوشت.

متن نامه اصغر نعیمی را با ذکر این توضیح بخوانید که تنها خروجی کمیته بازبینی در این مدت گفتگوی تفصیلی معاون تازه اداره نظارت بود(اینجا را بخوانید) که بر رفع مشکل پنج فیلم «عصبانی نیستم»، «خانه دختر»، «آشغالهای دوست داشتنی»، «خانه پدری» و «پارادایس» تأکید شده بود:

جناب آقاي صالحي اميري
وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي
با سلام
حدود دو ماه پيش كه طي نامه سرگشاده اي از شما خواستم به وضعيت فيلم هاي توقيفي سينماي ايران توجه نماييد، انتظار واكنشي سريع را نداشتم اما خوشبختانه جنابعالي متوجه حساسيت موضوع شده و به رياست سازمان سينمايي دستور داديد ظرف مدت دو ماه تكليف اين فيلم ها را روشن نمايد.

در اين دو ماه خبرهاي ضد و نقيضي از مجاري غير رسمي درباره كميته اي كه به همين منظور تشكيل شده به گوش رسيده اما با پايان اين مهلت دو ماهه سازمان سينمايي نتيجه كار را به شكل روشن اعلام نمي كند.

لازم نيست توضيح دهم كه نمايش چند فيلم كم مسئله نه مدنظر ما بوده و نه مطابقتي با نص دستور شما يعني روشن شدن تكليف تمام آثار در محاق مانده دارد و به نوعي مخدوش كردن اصل مطالبه است.

خوب نيست اين شبهه در فضاي جامعه سينمايي پيش بيايد كه دستور شما مصلحت انديشانه و به دليل نزديكي به زمان انتخابات بوده يا از آن بدتر قرار است ماجرا مسكوت بماند تا كابينه در فضايي بي حاشيه از مجلس راي اعتماد بگيرد. كه اينها يعني باز قرباني كردن هنر، سينما و منافع سينماگران شريف ايراني در پيشگاه مصالح سياسي.

اگر امروز دولت دكتر روحاني بر سر كار است نمي توان در اين موفقيت نقش مهم سينماگران ايراني را انكار كرد. پس ضروري است براي پايان دادن به هر نوع شائبه اي به مصداق ضرب المثل مرده و قولش، به تعهد خود عمل نموده و مصرانه از سازمان سينمايي بخواهيد در همين مدت كوتاهي كه از عمر مسئوليت شما باقي مانده، بدون تعلل گزارش كار و نتيجه عملكردش درباره دستور صريح شما را در اختيار رسانه ها و افكار عمومي قرار دهد.

شك نكنيد چه در كابينه آينده به عنوان وزير ارشاد ابقاي تان كنند يا مصدر خدمت در پست ديگري شويد، رفع توقيف از كليه فيلمهاي در محاق مانده نام نيك شما و همكاران تان را در تاريخ سينماي ايران ماندگار خواهد كرد.