1

عباس رافعی که فیلم تازه‌اش “بهت” را روانه اکران آنلاین کرده خطاب به مدیران ارشاد⇐چرا در فضای ویدیوی درخواستی هیچ رقابت محسوسی وجود ندارد؟/چرا فیلیمو هم مثل صداوسیما عمل می‌کند؟/چرا فیلیمو هر قیمتی را که برای خرید آثار پیشنهاد می‌کند، فیلمسازان باید بپذیرند؟؟/چرا امنیت سامانه‌های اکران آنلاین، آن قدر پایین است که فیلمها بلافاصله بعد از اکران آنلاین، قاچاق می‌شوند؟؟

سینماروزان: عباس رافعی کارگردان سینما تازه‌ ترین فیلم خود با عنوان “بهت” را روانه اکران آنلاین کرده بلکه بتواند بخشی از سرمایه تولید را بازگرداند با این حال قاچاق فیلم در آغازین ساعات عرضه آنلاین به شدت به صاحبان آثار ضربه زده.

عباس رافعی با گلایه از عدم فعالیت جدی وزارت ارشاد برای حل مشکل قاچاق به مهر گفت: من وقتی موضوع قاچاق سریع “بهت” را متوجه شدم، بهت‌زده شدم. خیلی عجیب است. یعنی نمی‌شود امنیت این رسانه به گونه‌ای بالا برود که فیلم به این سرعت قاچاق نشود؟

وی افزود: به نظرم باید زیرساخت‌های این پلت فرم‌ها تقویت شود و امکان دانلود به این سرعت نباشد چون این موضوع به ضرر تهیه‌کننده و کارگردان است. واقعاً شوکه شدم و فکر نمی‌کردم فیلم به این سرعت قاچاق شود. فکر می‌کنم وزارت ارشاد باید به پلت‌فرم‌ها رسیدگی دقیق کند و دستور بدهد تا امنیتشان را بالا ببرند چون در غیر این صورت کسی دیگر رغبت به انجام این کار پیدا نمی‌کند. همین تجربه باعث می‌شود دیگران هم بترسند و تجربه ناموفقی در سینمای ایران شود. وقتی فیلم اکران آنلاین می‌شود، به سرعت به صورت غیرمجاز دانلود می‌شود و سپس شبکه‌های ماهواره اقدام به پخش آن می‌کنند دیگر تمام فرصت‌ها از دست می‌رود و اکرانهایی مانند سینماماشین بی‌معناست.

رافعی خطاب به مدیران ارشاد گفت: اگر این پلتفرم‌های ویدیوی درخواستی قابلیت‌هایشان را افزایش دهند ممکن است تماشاگران بیشتری را هم بتوانند جذب کنند و تبلیغات بیشتری را برای آثار رقم بزنند.

رافعی تاکید کرد: البته متأسفانه در کشور ما همه چیز رانتی است برای مثال فقط یک سامانه قوی برخط به نام فیلیمو وجود دارد و علیرغم ثبت ده‌ها سامانه دیگر، هیچ رقیب و آلترناتیو جدی برایش وجود ندارد به همین دلیل مثل صدا و سیمای خودمان عمل می‌کنند و تک محور هستند یعنی هر تصمیمی که بگیرند، هر رقمی که پیشنهاد بدهند و هر قیمتی را برای فیلم‌ها در نظر بگیرند به دلیل اینکه سامانه دیگری چنین خدمتی را ارائه نمی‌دهد، فیلمسازان باید بپذیرند. چرا در فضای ویدیوی درخواستی هیچ رقابت محسوسی وجود ندارد؟؟