1

عاقبت کارت تهیه‌کنندگی #امامی !؟

سینماروزان/حامد مظفری: انتشار خبر بیست سال حبس برای محمد امامی هرچند برای بسیاری از بی‌خبران، تازه آمد ولی برای سینماروزان یادآور شش سال قبل و آن زمان بود که اولین بار بعد از بازداشت محمد امامی، کارت تهیه‌کنندگی او را منتشر کرد.(اینجا را بخوانید)

از حدود یک دهه قبل در سینماروزان در چرايي رسوخ سرمایه‌های مشکوک به حیطه هنر نگاشتیم و از همان اوان، بسیاری ما را متهم کردند به تنگ‌نظری و ریختن آب به آسیاب دشمنانِ سینما ولی عجبا که برخی از متهم‌کنندگان آن روزها، حالا خبر حبس بیست ساله #محمد_امامی را استوری می‌کنند!

یادمان نمی‌رود برخی از آنها که در این یک دهه مدام می‌خواستند از این بگویند که سرمایه‌گذاران مشکوک هیچ ربط صنفی به سینما ندارند، حتی زمانی که تصویر کارت عضویت صنفی محمد امامی در کانون تهیه کنندگی فیلم ایران در سینماروزان، منتشر شد، مسیر را عوض کردند و از عدم اثبات اتهامات تهیه‌کننده بازداشتی گفتند.

حالا که ذبیح‌الله خداییان سخنگوی قوه قضائیه از این گفته که محمد امامی در بخشی از پرونده بانک سرمایه به دلیل اختلال در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس و رد مال محکوم شده‌ است، این جماعت مسیر را عوض ‌کرده و خبر حبس را استوری می‌کنند ولی نمی‌گویند تکلیف عضویت امامی در صنف تهیه کنندگی چه میشود؟ و آیا صنفی که برای امامی، کارت صادر کرد به نوعی تطهیر درونی و بازبینی عملکرد نیاز ندارد؟
این جماعت البته این را هم نمی‌گویند که تکلیف پروژه‌های متبوع امامی و منتفعان چه میشود؟

و از همه مهمتر این جماعت این را نمی‌گويند تکلیف سایر سرمایه‌های مشکوک وارده به هنر چیست؟ و اینکه از حالا به بعد آنها نیز به جریان شفاف سازی درباره منشأ سرمایه های وارده به حیطه سینما و شبکه خانگی، ملحق خواهند شد یا خیر؟

پی‌نوشت: ورای حکم صادره برای محمد امامی، برخی محصولاتی که با حمایت امامی تولید شد جزو آثار مطرح زمان خود بود و این یعنی آن که امامی ورای نحوه جذب سرمایه، حداقل میدانست طوری کاری کند که نتیجه قابل تحمل باشد. کافیست عملکرد او و مثلا به کارگیری حسن فتحی در توليد #شهرزاد را بگذارید کنار به کارگیری همین جناب فتحی در تولید #جیران تا تفاوت در استفاده از منابع، خود را نشان دهد… امامی در همان مدت زمان کوتاه فعالیت فهمید که نمی‌شود وقت را تلف شکست‌خورده‌ها کرد و و وااسفا که برخی از فعالان سه دهه‌‌ای سینما و بخصوص جماعت موسوم به ارگانی‌ هنوز به این حد از آگاهی هم نرسیده‌اند!

عاقبت کارت تهیه‌کنندگی محمد امامی؟؟!
عاقبت کارت تهیه‌کنندگی محمد امامی؟؟!