1

طعنه محمد آفریده به نقض فراخوان جشنواره فجر توسط ایوبی و افزودن سیمرغ کوتاه⇐عده‌ای در حال ساختن‌اند و عده‌ای در حال خراب کردن!!!

سینماروزان: دستور حجت ا.. ایوبی برای افزودن سیمرغ فیلم کوتاه به جشنواره منجر به نقض فراخوان این مهمترین جشنواره سینمایی ایران شد و همین زیرپا گذاشتن فراخوان انتقادات رسانه ها را موجب شد.

به گزارش سینماروزان محمد آفریده از مدیران سالیان پیش انجمن سینمای جوانان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در واکنشی قابل توجه به این نقض فراخوان در گفتگو با «برنا» طعنه ای زده به آنها که ساخته های دیگران را خراب می کنند و از این گفته که مشکل سینمای جوان نه سیمرغ که تبعیض و بی عدالتی است.

آفریده اظهار کرد: باید به یاد داشته باشیم که مشکلات و مسایل فیلم کوتاه با یک سیمرغ یا دو سیمرغ حل نمی شود. یک بخش مسائل فیلم کوتاه، اختصاصی این حوزه است ویک بخش مهم دیگر کلی تر وبه حوزه کل فرهنگ  کشور مربوط می شود.

وی با اعلام اینکه مشکل عمده مسائل فرهنگی عدم یکدستی و همدلی مؤثرین این حوزه بأهم است، بیان کرد: در حال حاضر یک عده در حال ساختن هستند و یک عده در حال خراب کردن، این نگاه جزیره ای  مشکل اصلی حوزه فرهنگ است. با صرف تکیه بر پول ، ساختمان ، همایش، جشنواره ، خبر سازیها و …اتفاق چندانی در این حوزه نمی افتد. باید همه ظرفیتهای جامعه با سلایق  مختلف در کنار هم و با هم به سمت آرزوهای فرهنگی این مملکت حرکت کند و این راز اصلی گشایش و  گسترش و برکت در حوزه فرهنگ است.

آفریده در  ادامه خاطرنشان کرد: از مسائل اختصاصی فیلم کوتاه نگاه و زاویه دید مسئولین به فیلم کوتاه است، فیلم کوتاه و مستند همواره در حاشیه نگاه مدیریت سینما قرار داشته و دارد،البته این نگاه در دوره های مختلف شدت و ضعف دارد.

وی تصریح کرد: بارها اعلام کردم که نگاه به این حوزه مثل نگاه به بچه کوچک خانواده است، همه  آن را دوست دارند، دلتنگی هایشان راپر می کند ، با او عکس یادگاری می گیرند اما در تصمیم گیری‌ها و برنامه ریزی‌ها حضور جدی و اثر گذار ندارد. واقعیت نسل جوان حاضر تعهد، پیشتازی و آگاهی اوست. یکی دیگر از مسائل مهم این حوزه عدم تطبیق ساختار مراکز با مقتضیات زمانه مخصوصا نسل جوان و شناخت بروز این حوزه است.

آفریده که در کارنامه او حمایت از صدها فیلمساز جوان و بیش از چهار هزار فیلم کوتاه دیده می شود،  در ادامه گفت: این وادی، وادی عشق و انصاف و خلوص است و به حق جوانان  ،قدرت جادویی شکافتن کوه مشکلات و سختی ها را دارند ،و همانگونه که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد إسلامی گفتند صاحبان اصلی سینمای ایران جوانان هستند.

آفریده در خاتمه با اعلام اینکه جوانان ما بیش از هر چیز نیاز به اعتماد ،فضای آرامش بخش ، با نشاط ، و بدون تبعیض و عادلانه برای کار و تلاش دارند.گفت: فرصت‌های خدمت محدود و زودگذر است و در روایت داریم خیلی ها در عالم حساب و کتاب از خداوند قادر در خواست می کنند یک فرصت دیگر به آنها بدهد تا به این دنیا برگردند و آنها مسئولیتهایی را که با اشتیاق پذیرفته بودند و از مزایای آن بهره برده بودند را قبول نکنند اما دیگر برگشتی وجود ندارد پس باید کوشید در جهت رفع تبعیض.