1

طعنه دبیر جشنواره عمار به بریز و بپاش ۲۰ میلیاردی فجر⇐چرا جشنواره‌ای که تنها چند روز از سال برگزار می‌شود باید ۱۰ الی ۲۰ میلیارد تومان هزینه بردارد؟/حاضریم تجربیات خود را در اختیار مدیران مربوطه قرار دهیم⇔سینماروزان: همزمان با انتشار ریزهزینه‌های ۲۰میلیاردی فجر باید درباره چگونگی وارد کردن بودجه میلیاردی عمار به لایحه سالانه بودجه هم شفاف‌سازی شود

سینماروزان: ماجرای افشای رقم بودجه بیش از 20میلیاردی برای جشنواره های فجر و صرف بیشتر از 8میلیارد برای جدایی بین الملل از فجر همچنان در کانون توجهات است و حتی دبیر جشنواره عمار هم در نشست خبری خود به طعنه از آن یاد میکند.

به گزارش سینماروزان نادر طالب زاده دبیر جشنواره عمار که با صفت مردمی خوانده میشود، بیان داشت: به نظر می‌رسد که در بحث تخصیص بودجه به عمار به خصوص تخصیص سینماسیار باید به طور دقیق‌تری تصمیم گرفته شود. چرا جشنواره‌ای که تنها چند روز از سال برگزار می‌شود 10 الی 20 میلیارد تومان باید هزینه بردارد. در این زمینه نیز باید عدالت رسانه‌ای صورت گیرد و ما حاضریم تجربیات خود را در اختیار مدیران مربوطه قرار دهیم.

اینکه نادر طالب زاده بر پرسشی تأکید می ورزد که خیلی زودتر از او و سینماگران دیگر توسط رسانه های مستقل طرح شد و همچنان پی گرفته خواهد شد خیلی هم خوب است و نشان از آن دارد که تا چه حد در زمینه شفاف سازی نیازمند رسانه های مستقل هستیم.

اما ای کاش دبیر جشنواره عمار درباره بودجه مصوب جشنواره متبوع خودشان و البته چگونگی ورود رقم بودجه اش در لایحه سالانه بودجه(اینجا را بخوانید) هم توضیحی می داد. تعارف که نداریم؛ مدتهاست که جشنواره عمار را در قالب ترکیب وصفی «جشنواره مردمی» می خوانند و اصرار زیادی دارند که بر ارتباط مردم با جشنواره تأکید کنند.

در این قالب اصلی ترین خواسته مردم که شفاف سازی است باید درباره بودجه این جشنواره هم عملیاتی شود. چرا جشنواره عمار باید ردیف بودجه دولتی داشته باشد در حالی که نامش مردمی است؟ آیا این وابستگی به دولت تا حد تصویب بودجه در لایحه سالانه موجب آن نخواهد شد که این جشنواره هم به مانند ده‌ها جشنواره دیگر، مردمی بودن که ویژگی اصلیش نقدهای مردمی مرتبط با عملکرد دولت است را از دست دهد؟

همان قدر که نیاز داریم مدیران بالادستی سینما، درباره چگونگی خرج بیشتر از 20میلیارد در جشنواره های فجر شفاف سازی کنند نیاز داریم که مدیران عمار هم درباره چگونگی وارد کردن بودجه جشنواره مردمی شان به لایحه سالانه بودجه، تجربیات شان را در اختیار مخاطبان قرار دهند.