1

صدور مجوز یک قطعه رپ از سوی دفتر موسیقی ارشاد

سینماژورنال: یک تک‌قطعه رپ فارسی «گفتآواز» در آخرین روز کاری هفته گذشته موفق به اخذ مجوز انتشار شد.

به گزارش سینماژورنال و به نقل از “موسیقی ما” قطعه «سرباز، ناموس، وطن» با صدای «ابراهیم امیدوار» در آخرین روز کاری هفته گذشته با دریافت مجوز نشر از سوی دفتر موسیقی وزارت ارشاد، عنوان نخستین تک‌قطعه (خارج از آلبوم) مجاز رپ (گفتآواز) را به خود اختصاص داد تا پس از انتشار اخباری مبنی بر آغاز روند صدور مجوز برای رپ فارسی (گفتآواز)، این موضوع به حقیقت بپیوندد.

سال گذشته نیز انتشار آلبوم «کاوه عابدین» به عنوان «نخستین آلبوم مجاز رپ» مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و پیش از این نیز خبر دریافت مجوز اشعار آلبوم «اردلان هوشمند» بازتاب‌های زیادی را در فضای موسیقی در پی داشت.

پیروز ارجمند مدیر کل سابق دفتر موسیقی وزارت ارشاد پیشتر ضمن تائید روند اعطای مجوز به موسیقی رپ در قالب عنوان «گفتآواز»، عنوان کرده بود: فرهنگ غنی نواها در ایران پیشینه‌ای چند هزار ساله دارد. ما این نوع خوانش را سالها قبل در فرهنگ کشورمان با عنوان «ترتیل خوانی» داشتیم که جوامع اروپایی و آمریکایی آنرا به شکل مدرن شده‌اش، «رپ» نامگذاری کرده اند و این سبک از موسیقی طرفداران خاص خود را دارد. این گونه موسیقی در کشور ما به شکلی دگرگون نشده باقی مانده . ما هنوز هم «ترتیل خوانی» را به شکل فرهنگ کهن ایرانی در کشور داریم و اگر قرار باشد این نوع خوانش را با درون مایه و بن مایه موسیقی ایرانی یاد کنیم که چیزی آمیخته از گفتار و آواز باشد، باید یک نوع «گفتآواز ملی» تولید کنیم که مختصات موسیقی ایرانی در آن وجود دارد و از طرفی منطبق بر فرهنگ ملی و اجتماعی ایران باشد. این تئوری کلی ماست.

این تک‌قطعه رپ فارسی در حالی این هفته موفق به اخذ مجوز انتشار شده است که پیش از این برخی اخبار از آغاز بررسی آثار خوانندگان شناخته شده رپ فارسی در دفتر موسیقی وزارت ارشاد برای اعطای مجوز انتشار به آنها خبر می‌دهند.

این در حالی ست که در سال گذشته «یاس» به عنوان خواننده در چند تیتراژ فیلم سینمایی آثاری را اجرا کرد که مورد توجه دوستدارانش نیز قرار گفت.

مجوز انتشار قطعه رپ «سرباز، ناموس، وطن» با صدای «ابراهیم امیدوار» تحت امتیار موسسه «آوای سوته دلان» به مدیریت «مهدی میرزاباقریان» صادر شده است که پیش از این نیز شاهد اخذ مجوز اشعار آلبوم «اردلان هوشمند» تحت امتیاز این شرکت بودیم.

مهدی میرزاباقریان درباره زمان انتشار این اثر گفت: «خوشبختانه همکاری خوبی از سوی دفتر موسیقی وزارت ارشاد شد و پس از اخذ مجوز این قطعه در حال بررسی و تصمیم گیری برای انتخاب یک چهره سرشناس برای خواندن «ورس» این قطعه هستیم تا کار در بهترین حالت ممکن منتشر شود.»