1

صبح ها در دادسرا، شبها بر روي آنتن بشقابي!

سینماژورنال/مهدی فلاح‌صابر: در حالی که صبح شنبه 26 دی ماه تعدادی از سینماگران جهت ادای توضیحات درباره چرایی پخش تیزرهای آثارشان از شبکه های ماهواره ای به دادسرای فرهنگ و رسانه رفته بودند(اینجا را بخوانید) شنبه شب باز هم شاهد پخش تیزرها از این شبکه ها بودیم!!!

به گزارش سینماژورنال جالب اینجاست که این بار تیزر فیلمهای هیچ کدام از تهیه کنندگانی که به دادسرا رفته بودند و اغلب فیلمهایشان در روزهای انتهای اکران هستند، روی آنتن نرفت و در عوض تیزر فیلمهایی که به تازگی اکران شده اند پخش شد.

از جمله آثاری که تیزرشان پخش شد “شکاف”، “در مدت معلوم” و “آدم باش” بودند؛ در این میان تیزر دو فیلم اول با زیرنویسی که نشان می داد در سینماهای کانادا و آمریکا روی پرده اند پخش شد اما تیزر “آدم باش” زیرنویسی که نشان دهد فیلم در کشوری خارجی روی پرده است را هم نداشت!!!

این دوگانگی ریشه در گذشته دارد

اینکه تنها ساعاتی بعد از احضار سینماگران به دادسرا شاهد پخش تیزر فیلمهای سینمایی از شبکه های ماهواره ای باشیم وضعیتی را پیش رویمان قرار می دهد درست شبیه به وضعیتی که مدیران مملکتی سالهاست در برخورد با پدیده ماهواره و اخیرا فیسبوک داشته اند.
از یک طرف داشتن ماهواره ممنوع است و از طرف دیگر مدیران مملکتی سریالهای ماهواره ای را کالبدشکافی می کنند.

از یک طرف فیسبوک فیلتر است و از آن طرف بسیاری از چهره های سرشناس سیاسی عضو این شبکه اجتماعی هستند.
اما آیا این دوگانگی در برخورد با پخش تیزر از شبکه های ماهواره ای ما را به جایی می رساند؟

قطعا خیر! باید زودتر تکلیفمان را مشخص کنیم. طبیعی است که با قوانین سختگیرانه و اعمال محدودیتها هم کاری از پیش نمی بریم.

پس چه کنیم؟
ساده است، شرایط استفاده سینماگران از خوان پرنعمت شبکه های اطلاع رسانی داخلی را فراهم کنیم. از صداوسیما گرفته تا شهرداری و و مخابرات و بسیاری از ارگانهای دیگر می توانند به سادگی به معرفی محصولات سینمایی ما کمک کنند.

پس چرا به طور جدی آنها را دعوت به همکاری نمی‌کنیم؟