1

صاحبان سینمایی در زاهدان: یک سال است به دنبال مکالمه با رییس سازمان سینمایی هستیم اما نتیجه ای حاصل نشده!

سینماژورنال: صاحبان سینما فرهنگ زاهدان با ارسال نامه ای به رییس سازمان سینمایی که نسخه ای از آن در اختیار سینماژورنال قرار گرفته است از بلاتکلیفی وضعیت این سینما گلایه کرده اند.

سیدجلیل شماعی توسی و برادرانش که گویا بارها درخواست گفتگوی حضوری درباره وضعیت این سینما را با حجت ا.. ایوبی داشته اند و به نتیجه نرسیده اند در نامه گلایه آمیز خود خطاب به این مدیر فرهنگی از وی خواسته اند هرچه زودتر تکلیف این سینما که یک دهه ای میشود به دلیل عدم حمایت ارشاد و اعطای کمکهای حمایتی تعطیل است را مشخص کند.

سینماژورنال متن صاحبان سینما فرهنگ زاهدان خطاب به رییس سازمان سینمایی را ارائه می کند:

حل مشکلات سالنهای سینما نیاز دارد به گفتگو با سینماداران

ظاهرأ در سالیان پیش نگرانی از انباشته شدن فیلمها و قرار گرفتن در صف اکران آزار دهنده نبوده است اما در حال حاضر بسیاری از اهالی سینما اعم از فیلمسازان ، دفاتر پخش فیلم ، مخاطبین هنر هفتم و وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به کمبود سالن سینما اذعان داشته و نگرانی خویش را عنوان مینمایند.

آن مقام عالی در سازمان سینمایی نیز در این مدت که هدایت سازمان سینمایی را برعهده دارند به امر سالن سازی اهتمام ورزیده و نهایت تلاش خویش را برای بهبود این وضعیت به کار بسته اند که جای تشکر و قدردانی دارد.

البته مشکلات یک دفعه بوجود نیامده اند که توقع حل و فصل سریع آنان را نیز داشت. همان گونه که آن مقام محترم استحضار دارند پیگیری و رسیدگی به این گونه مشکلات در رابطه با سالن سینما نیاز به همگرایی و سعه صدر برای شنیدن سخنان طرف مقابل که همان سینما دار باشد را نیز مطلبد اما از آنجایی که امورمحوله به جنابعالی بسیار فشرده و مسئولیتهای بسیاری در رأس سازمان سینمایی به آن مقام محترم  واگذار شده اند، شاید ایجاد سامانه ای مانند آدرس ایمیل جهت ارسال درخواستهای سینماداران ، نظرات و پیشنهادات مستقیمأ جهت جنابعالی به عنوان پیشنهاد البته در کمال احترام بسیار موثر واقع گردد.

احترامأ به عرض میرساند ، سینما فرهنگ زاهدان به مدت بیش از یک دهه میباشد که تعطیل است. همانگونه که جنابعالی بطور حتم و یقین به این موضوع اشراف دارند ، صاحبان آن مکان بسیار پیگیر این موضوع بوده و میباشند که متأسفانه تا به این زمان تکلیف این سینما و در نهایت سرگردانی صاحبان آن مکان روشن و پایان نیافته است.

یک سال است به دنبال مکالمه با رییس سازمان سینمایی هستیم

قابل اطلاع آن مقام محترم نیز میباشد مدت بیش از یک سال است که در پی گرفتن وقت مکالمه با جنابعالی میباشیم که علیرغم سپری شدن این مدت مدید هنوز موفق به برقراری مکالمه تلفنی با شما نشده ایم.

 البته بسیاری از عزیزان در سازمان سینمایی پیشنهاد گرفتن وقت ملاقات به صورت حضوری را نیز داشته اند که حتی عنوان نمودن این موضوع با رییس دفتر جنابعالی علاوه بر اینکه تأیید نشد به نوعی نیز با آن مخالفت شد و اصرار بر استفاده از سامانه های رایج الکترونیکی مانند استفاده از نمابر و مراسلات پستی پیشنهاد گشت.

نامه هایمان ناپدید میشوند

علیهذا ارسال نامه های فراوان نیز کمکی به این موضوع نکرده است ، برخی از این نامه و درخواستها نیز ظاهرأ پس از ارسال و حصول اطمینان از رسیدن به دبیرخانه و پستخانه وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به گونه ای موقت ناپدید میشوند و پس از مدت مدیدی پیگیری و تماسهای تلفنی بسیار ، آن گاه آگاهی از قرار گرفتن در کارتابل شما به اطلاع ما می رسد که متأسفانه ظاهرأ بی جواب نیز بوده اند.

بسیاری از این درخواستها به معاونتهای مختلف از جمله اداره سمعی و بصری وسینمای حرفه ای ، امور سالنهای سینماها ، معاونت سازمان محترم سینمایی و … ارجاع داده شده است که آنان نیز کماکان بدون پاسخ مانده اند.

دیگر رمقی برای کار فرهنگی باقی نمانده

در عین حال مدیران محترم سازمان سینمایی به موضوع این سینما واقف هستند و صاحبان آن مکان نیز به کرات خدمت آن عزیزان به این نکته اشاره داشته اند که دیگر قادر به ادامه فعالیت در این عرصه نمیباشند ، استمرار شغل سینماداری پس از نزدیک به شصت سال از زمان شروع به فعالیت توسط مرحوم آقای سید مرتضی شماعی طوسی ، دیگر رمقی برای صاحبان آن سینما که فرزندان آن مرحوم میباشند باقی نگذاشته است و اگر دینی نسبت به امور فرهنگی بوده حتمأ از دید بسیاری از نخبگان نسبت به فرهنگ این شهر و خطه از کشور عزیزمان از سوی صاحبان سینما فرهنگ زاهدان ادا گشته است .

لذا از آن مقام محترم تقاضا دارد آن گونه که صلاح میدانند دستور پیگیری را صادر فرمایند ، زیرا اعمال سلایق شخصی از سوی برخی بدون شنیدن سخنان صاحبان سینما فرهنگ نه تنها به حل موضوع فوق کمک نخواهد نمود بلکه به بعضی از مسائل از جمله مستأصل نمودن صاحبان آن مکان برای تملک ملک دامن میزند.

آیا باید در فروش ملک هم دچار زیان شویم؟

همانگونه که آن مقام محترم استحضار دارند اداره سینما هیچگونه نفعی که در پایان نداشت آیا باید به اجبار در فروش آن مکان نیز دچار ضرر و زیان شویم؟ آیا باید صاحبان آن مکان بلاتکلیف باقی بمانند و از امرار معاش از طریق ملک شخصی خویش نیز ناتوان باشند؟

رها شدن ساختمان به اینگونه باعث استهلاک ملک خواهد شد و ضرر و زیان فوق تنها متوجه صاحبان آن مکان است که با رنج و استقراض فراوان در روزگار گذشته اقدام به ساخت آن نموده اند ، بدیهی است که هیچ کس راضی به ضرر و زیان هموطن خویش نمیباشد علی الخصوص آن مقام محترم که به مقوله کار و کسب فرهنگی که همانا سینماداری نیز شاخه ای از آن میباشد وقوف کامل دارند.

جناب آقای دکتر ایوبی! استدعا دارد امر به پایان این وضعیت ناگوار و بسیار آزار دهنده را صادر فرمایید.