1

شکایت یک قربانی اسیدپاشی از کارگردان “لانتوری”+واکنش توأم با خونسردی این کارگردان

سینماژورنال: بعد از گذشت چهار هفته از اكران “لانتوری” و در حالی که این فیلم رقم فروش 5 میلیارد را رد کرده است آمنه بهرامي يكي از قربانيان اسيدپاشي، با شكايت از كارگردان و تهيه‌كننده «لانتوري» رضا درميشيان را در معرض چالش تازه‌اي قرار داده است.

به گزارش سینماژورنال بهرامی در گفت‌وگويي كه با روزنامه “ايران” داشته گفته است: «ماجراي ساخت فيلم زندگي‌ام منتفي است و نمي‌توانند ادامه همكاري دهند. آنها مدعي بودند بهمن ٩٤ فيلمي به نام «لانتوري» در جشنواره برلين به نمايش بين‌المللي درآمده كه با اينكه ساختار ضعيفي داشته اما نكته‌هاي سخت و كليدي زندگي شما در آن به نمايش گذاشته شده پس سوژه اين فيلم سوخته است. البته آنها با تشابهاتي كه در فيلم و زندگي من وجود داشت فكر مي‌كردند من فريب‌شان داده‌ام و خواستار بازگرداندن پيش‌پرداخت و سايرخسارت‌ها نيز بودند. ضمن اينكه آلماني‌ها مدعي شدند با تهيه‌كننده و كارگردان ايراني قرارداد بسته‌ام كه به طور كامل اين موضوع را رد كردم.»

مبلغ قراردادي كه ميان آمنه بهرامي و شركت فيلمسازي آلماني بسته شده بود ٢٥٠ هزار يورو معادل يك ميليارد تومان بود كه بهرامي ١٠ هزار يورو از اين مبلغ را به عنوان پيش‌پرداخت دريافت كرده بود. همچنين قرار بود دو درصد از فروش فيلم نيز به بهرامي اختصاص پيدا كند. اين در حالي است كه تمام اين مبلغ قرار بوده به عنوان هزينه درمان آمنه بهرامي استفاده شود و با اين شرايط درمان او نيمه‌كاره مانده است. بهرامي همچنين به استفاده تبليغاتي فيلم لانتوري از صحبت‌هايش در زمان شروع اكران اين فيلم هم اعتراض كرده است. او كه پيش از اين فيلم درميشيان را نديده بود در گفت‌وگويي از كساني كه به قربانيان اسيدپاشي كمك مي‌كنند، تشكر كرد؛ صحبت‌هايي كه در نهايت به نفع فيلم “لانتوري” تمام شد.

بهرامي حالا اعلام كرده است كه عوامل فيلم “لانتوري” از صحبت‌هاي او استفاده تبليغاتي كرده و صحبت‌هاي او را به معناي تشكر از رضا درميشيان قلمداد كرده‌اند. اين موضعي بود كه همزمان با شروع اكران عمومي فيلم لانتوري با حضور عوامل آن بارها از آن صحبت شد. رضا درميشيان، نويسنده و كارگردان «لانتوري» كه در اين نمايش مردمي به همراه زيور پروين و معصومه عطايي، دو تن از قربانيان اسيدپاشي در پرديس كوروش حضور داشت، در نخستين سانس نمايش «لانتوري»، فيلمش را به قربانيان اسيدپاشي تقديم كرد و از حاضران خواست به قربانيان اسيدپاشي اداي احترام كنند.

جوابیه کارگردان “لانتوری”⇐ای کاش به موج حمایت از قربانیان اسیدپاشی می پیوستید

رضا درمیشیان کارگردان “لانتوری” اما در کمال خونسردی در جوابیه اش خطاب به آمنه بهرامی نوشته است: در پي اظهارات سركار خانم آمنه بهرامي و تهمت‌هاي نارواي‌شان عليه فيلم «لانتوري» و شخص اينجانب رضا درميشيان، ضمن اعلام همدردي با ايشان به عنوان يكي از صدها قرباني اسيدپاشي، اعلام مي‌دارم كه در جهت رفع سوءتفاهمات پيش‌آمده براي ايشان، آماده هرگونه پاسخگويي در هر محكمه‌اي هستم. 

وی ادامه داده است: من فيلم «لانتوري» را همچون ديگر فيلم‌هايم -«بغض» و «عصباني نيستم!» – بر اساس اعتقاد، تعهد اجتماعي و نگاهم ساخته‌ام و تهمت‌هاي اينچنيني به من و فيلم‌هايم كمال بي‌انصافي است.  اي‌كاش خانم آمنه بهرامي به جاي شخصي كردن ماجراي فيلم «لانتوري»، به موجي كه با كمك اين فيلم براي حمايت از قربانيان اسيدپاشي و «نه به‌خشونت» ايجاد شده مي‌پيوستند. 

درمیشیان خاطرنشان ساخته است: به حرمت اعتقاد و نيت قلبي كه براي ساخت اين فيلم، در جهت كمك به قربانيان اسيدپاشي و ايجاد گفتمان اعتراضي به ناهنجاري اسيدپاشي در جامعه داشته و دارم و از همه مهم‌تر به دليل احترام به سركار خانم بهرامي كه خودشان هم جزو قربانيان اسيدپاشى هستند، فعلا سخني نمى‌گويم و سكوت مي‌كنم.