1

شکایت پليس و حوزه علميه از جشن حافظ⇔سکوت وزیر خواهد شکست؟

سینماژورنال: علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از روزي كه بر صندلي وزارت ارشاد تكيه زده است كمتر روزي بوده كه آب خوش از گلويش پايين برود. او دوران پرحاشيه‌اي را در زمان وزارتش سپري كرد، او حتي يك بار هم براي توضيح درباره اكران فيلم «قصه‌ها»ي رخشان بني‌اعتماد به مجلس فراخوانده شد. مشكلات جنتي همچنان اما ادامه داشت، ‌از اكران فيلم «رستاخيز» و اعتراض نمايندگان در صحن علني مجلس براي نشان دادن فرزندان امام حسين (ع) و بعد از آن هم اعتراض علما به اين موضوع همچنان چالش‌هاي پيش روي وزير دولت يازدهم را بيشتر و بيشتر كرد.

به گزارش سینماژورنال و به نقل از “اعتماد” لغو كنسرت‌ها يكي از سنگ‌هاي بي‌شماري بود كه هرازچند گاهي زير پاي وزير انداخته شد و با وجود بارها اعلام كردن اين موضوع از جانب وزير كه هيچ كنسرتي كه مجوز دارد نبايد از سوي نهادهاي ديگر لغو شود، ‌اما همچنان لغو كنسرت‌ها به‌خصوص در شهرستان‌ها داستاني تكراري بود كه همچنان هم اتفاق مي‌افتد.

واکنش امام جمعه مشهد
يكي از شهرهايي كه در آن بارها كنسرت لغو شده شهر مشهد بود، در سال‌هاي اخير تقريبا كنسرتي در اين شهر برگزار نشده است، حجت‌الاسلام علم‌الهدي هم چند روز پيش در خطبه‌هاي نماز‌جمعه در مشهد صراحتا اعلام كرد: «ما بايد بدانيم كه در شهر امام رضا (ع) زندگي مي‌كنيم، در شهر امام رضا (ع) نمي‌شود كنسرت برگزار كرد و ديگر نبايد سر اين موضوع با مردم يا برخي مسوولان كوته‌فكر چانه‌زني كرد. شما اگر كنسرت مي‌خواهي جاي ديگري زندگي كن، چرا بايد يك شهر زيارتي را انتخاب كنيد؟» اما وقتي از علي جنتي، وزير ارشاد در مورد اين اظهارات سوال شد، ترجيح داد كه سياست سكوت را پيشه كند، ‌شايد او مي‌خواهد خود را كمتر درگير اين حواشي كند و حرف زدن درباره اين موضوعات ره به تركستان مي‌برد.

توهین یک نشریه
حوزه سينما يكي از حوزه‌هاي حاشيه‌ساز دولت يازدهم بوده است، از حاشيه‌هاي “رستاخيز” و “قصه‌ها” كه بگذريم، انتقادات به حوزه خصوصي‌تر يعني نوع پوشش هنرمندان هم كشيده شد. از روزي كه نشريه “يالثارات” عكس هنرمندان حاضر در جشن حافظ را به همراه توهيني منتشر كرد، حاشيه‌ها گريبان اين جشن را گرفت. بسياري از هنرمندان به اين موضوع واكنش نشان دادند، واكنش‌هاي غيررسمي كه تمام شد، مسوولان ارشاد هم به اين موضوع واكنش رسمي نشان دادند و حالا معاون پارلماني وزارت فرهنگ از ارسال پرونده قضايي ‌و كيفري نشريه “يالثارات” در رابطه با توهين به هنرمندان به دادسرا خبر داده و گفته كه اين موضوع در قالب جرم به طور جداگانه درحال بررسي است.

شکایت حوزه علمیه و پلیس
حسين نوش‌آبادي همچنين گفت: پرونده توهين يالثارات به هنرمندان، هفته قبل به دادسرا ارسال شده است. با وجودي كه حكم توقيف نشريه يالثارات اعلام شد، اما هفته بعدش يالثارات مثل هميشه روي دكه آمد و اين‌بار به حرف‌هاي شهاب حسيني كه از اين نشريه انتقاد كرده بود واكنش تندي نشان داد. نوش‌آبادي، سخنگوي وزارت ارشاد در اين باره گفته است كه نشريه يالثارات توقيف نشده و فقط لغو امتياز شده، در موضوع لغو امتياز، تصميم «هيات نظارت بر مطبوعات» قابل اعتراض است و دادستان در پي اعتراض اين نشريه دستور موقت صدور نشريه را داده است.  اما دامنه انتقادها به نوع پوشش هنرمندان در جشن حافظ گسترده شد، به طوري كه اعلام شده كه هم حوزه علميه و هم پليس از اين جشن شكايت كرده است.


حسين نوش‌آبادي در اين باره گفته است: «جشن حافظ يك مراسم غيردولتي است كه امسال شانزدهمين دوره آن برگزار شد و وزارت فرهنگ مستقيما نقشي در برگزاري اين جشن نداشته، لذا شكايت‌ها از اين جشن نمي‌تواند به وزارت فرهنگ مرتبط باشد اگر چه قوه قضاييه دو موضوع «نحوه برگزاري جشن حافظ» و «توهين نشريه يالثارات به شركت‌كنندگان در اين جشن» را توامان دنبال مي‌كند.

معاون پارلماني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفته است: «توهين نشريه يالثارات‌الحسين در زمره موضوعات كيفري جاي مي‌گيرد لذا شاكيان بايد شكايت خود را در اين زمينه به قوه‌قضاييه برسانند.»

همسویی وزیر با انتقادات؟
اما آقاي وزير كه تا پيش از اين سعي مي‌كرد در برابر هجمه انتقادات، با مدارا مسائل حوزه فرهنگ را حل كند، مثلا براي حل مشكل فيلم “رستاخيز” به حوزه علميه رفته و با علما صحبت كرد، ‌اين‌بار انگار از چانه‌زني‌ها با جرياني خارج از حوزه فرهنگ خسته شده باشد، ‌قدري با منتقدان همسو شد و گفت كه بعضي از پوشش‌هاي اين جشن نامناسب بوده‌اند.

سکوت علی معلم
علي معلم برگزار‌كننده جشن حافظ اين روزها يك پايش در دادگاه است و يك پايش در دفتر محل كارش و ترجيح مي‌دهد تا زماني كه حكم نهايي در مورد جشن حافظ اعلام نشده سياست سكوت را پيشه كند. اين در حالي است كه هنوز از سوي جشن حافظ هيچ شكايتي از نشريه يالثارات نشده است، اما از سوي ديگر همفكران آنها در شكايت از جشن حافظ پيشدستي كرده‌اند. جشني كه قدمت شانزده ساله دارد و در تمام سال‌هاي برگزاري هيچ‌وقت با مشكلاتي كه حال جلوي پايش گذاشته‌اند روبه‌رو نبوده است.