1

شکایت انجمن اهدای عضو از فیلم قعرنشین جدول فروش⇔فیلمی که قائم‌مقام وزیر بهداشت هم در پشت صحنه آن حاضر شده بود!!!

سینماروزان: مدت زمان زيادي تا پايان اکران عمومي فيلم «يک روز بخصوص» به کارگرداني همايون اسعديان که در انتهای جدول فروش باقي نمانده که مديرعامل انجمن اهداي عضو ايرانيان از شکايت و اعتراض به وزارت ارشاد به دليل موضوع اين فيلم خبر داده است.

به گزارش سینماروزان کتايون نجفي‌زاده مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران ادعا کرده، دلالي قلب پايه و اساس علمي ندارد و شکايت اين انجمن براي جلوگيري از نمايش اين فيلم از زمان جشنواره فيلم فجر در حال پيگيري بوده است.

قائم مقامی که خود پزشک نیست

طرح شکایت از این فیلم به خاطر بی اساس بودن منطق علمی اثر در حالی است که به هنگام تولید نه تنها قائم مقام وزیر بهداشت در پشت صحنه آن فراهم شده بود بلکه بخش عمده فیلمبرداری اثر در بیمارستانی انجام شده که با هماهنگی وزارت بهداشت در اختیار عوامل فیلم قرار داده شد. البته بر ایازی حرجی وارد نیست چون ایشان تحصیلاتش در زمینه پزشکی نیست ولی به هر حال بر وزارتخانه ای همچون بهداشت که بناست کمک سخت افزاری از تولید یک فیلم کند واجب است که قبلتر در جریان فیلمنامه کامل و گرفت و گیر علمی آن قرار گیرد!

 سوژه ای که یک دهه و نیم قبل در سینمای ایران بدان پرداخته شد
فيلم «يک روز بخصوص» به کارگرداني همايون اسعديان دوراهي يک روزنامه‌نگار در مواجهه با اهداي عضو بدون نوبت براي خانواده‌اش و پايمال کردن حق ديگران را به تصوير مي‌کشد. در اين فيلم که مصطفي زماني نقش اصلي آن را ايفا کرده، موضوع اصلي درباره پيوند قلب است، اما نحوه پرداختن به اين موضوع و اشاره به باندبازي در نوبت اهداي عضو با اعتراض انجمن اهداي عضو ايرانيان روبه‌رو شده است. نکته جالب اينجاست که مضمون اهدای قلب یک دهه و نیم پیش از این در فیلم «اُتانازی» رحمان رضایی که فیلمنامه آن توسط محمدهادی کریمی از معدود فارغ التحصیلان پزشکی فعال در سینما نگاشته شده بود هم با پرداختی علمی مطرح شده بود و بخاطر تحصیلات پزشکی نگارنده کمترین گرفت و گیر علمی به آن وارد نشد!
پایه و اساس علمی ندارد
مديرعامل انجمن اهداي عضو ايرانيان، موضوعات مطرح شده مربوط به اهدا و پيوند عضو در اين‌ فيلم را مغاير با واقعيت‌ دانسته و توليد چنين فيلم‌هايي را باعث ضربه به فرهنگ نوپاي اهداي عضو خوانده است. کتايون نجفي‌زاده همچنين از اعتراض و شکايت به وزارت ارشاد به خاطر اين موضوع خبر داده است.
نجفي‌زاده به تازگي در گفت‌وگو با «ايسنا» فيلمنامه «يک روز بخصوص» را برگرفته از نداشتن اطلاعات کافي نويسنده دانسته و در اين‌باره گفته است: «اين فيلم با اشاره به دلالي قلب هيچ‌‌گونه پايه و اساس علمي ندارد، زيرا قلب در شرايط خاص و تنها از فرد مرگ مغزي قابل اهداست. اهداي عضو از مرگ مغزي نيز کاملاً تحت نظر دولت و وزارت بهداشت در بيمارستان‌هاي دولتي- دانشگاهي انجام مي‌شود و تخصيص توسط وزارت بهداشت صورت مي‌گيرد و هيچ‌گونه باندبازي و پارتي‌بازي در اين بخش جاي ندارد.»
او با اشاره به اينکه انجمن اهداي عضو ايرانيان به عنوان نماينده جامعه پيوند و اهداي عضو کشور مراتب اعتراض و شکايت خود را به وزارت ارشاد اعلام کرده، ادامه داد: «در جشنواره فجر طي نامه‌اي خواستار توقف اکران اين فيلم از جناب آقاي ايوبي شديم و تا امروز هم پيگير اين مسئله بوديم که متأسفانه جوابي دريافت نکرديم.»
به گفته مديرعامل انجمن اهداي عضو ايرانيان، همانگونه که به وزارت ارشاد اعلام شده اين انجمن آماده هرگونه همکاري با فيلمنامه‌نويسان، تهيه‌کنندگان و کارگردانان جهت ارائه مشاوره رايگان و تصحيح فيلم و فيلمنامه‌هاي مرتبط در اسرع وقت و با کمترين تغيير ممکن است.
محمدهادی ایازی در بازدید از پشت صحنه «یک روز بخصوص»
محمدهادی ایازی در بازدید از پشت صحنه «یک روز بخصوص»/ایازی پزشک نیست اما تا قائم مقامی وزارت بهداشت پیش رفته!