1

شوخی عطاران با این “مورد” به اخراج از تلویزیون منجر شد و شوخی تنابنده، نه

سینماژورنال: پخش قسمتهای ابتدایی فصل چهارم “پایتخت” و نشان دادن نماهایی از مرده شوی خانه در این سریال با انتقاد حاج منصور ارضی روبرور شده بود.

به گزارش سینماژورنال هفته گذشته مداح مشهور تهران – در مسجد ارک از سریال “پایتخت 4” به شدت انتقاد کرد و با اشاره به سکانس مرده‌شوی خانه در قسمت دوم این سریال، آن را «تمسخر مرگ» نامید و گفت: با این کارها معارف دینی را زیر سوال می‌برند و دین را به تمسخر گرفتند. یواش یواش به مبانی دین رخنه می‌کنند این ملعونین. مردم حواسشان باشد. به این فیلم‌ها نخندید.

حدودا یک هفته بعد از آن اظهارنظر محسن تنابنده بازیگر، طراح و بازیگردان سریال “پایتخت” در گفتگو با “تی.وی.پلاس” با اشاره اینکه به به همه مخالفان احترام می‌گذارد بیان داشت: من به همه مخالفان احترام می‌گذارم ولی به نظرم پاسخ دادن به حاج منصور کاری بی‌معنی است.

شوخیهایی که عطاران را از تلویزیون جدا کرد

به گزارش سینماژورنال هفت سال پيش و دقیقا همزمان با ماه رمضان رضا عطاران سريالي براي ماه رمضان ساخت به اسم “بزنگاه”؛ سریالی كه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان هنوز جزو بهترين طنزهای عطاران است ولی چون در آن با مرده و مقوله مرگ شوخي شده بود نه فقط به هنگام پخش، دچار سانسور بی سابقه ای شد که جلوي پخش مجددش را هم گرفتند.
همین سریال بود که باعث شد عطاران عطای کار در تلویزیون را به لقایش ببخشد و در سالهای بعد نتواند به سریال سازی برای تلویزیون بپردازد و عمده وفت خود را بر سینما بگذارد.
سلیقه ای بودن ممیزی ها در طی ادوار مختلف
حالا هفت سال بعد از آن ماجراها نه فقظ “بزنگاه” بی کمترین حاشیه ای از شبکه آیفیلم روی آنتن می رود بلکه تنابنده در سریالی دیگر به راحتی با مقولاتی که زمانی حساسیت برانگیز بود شوخی میکند و البته اتفاقی هم برای سریال نمی افتد.
این مقایسه به خودی خود نشان دهنده عمق سلیقه ای بودن ممیزی و سانسورها در رسانه ملی هم هست و البته گویای این واقعیت که آنچه هفت سال پیش، حساسیت زا بوده امروز مشکلی برای پرداخت در رسانه ملی ندارد و احتمالا بسیاری از خط قرمزهای کنونی در هفت سال آینده مجاز شمرده خواهند شد.