1

شوخی صادق؟⇐چرا شماری از ضعیف ترین محصولات متاخر فارابی مسافر روسیه شده‌اند؟/آقای موسوی! چطور می‌شود یکی از دو فیلم کم‌فروش سال را به‌عنوان محصول برگزیده ایرانی به روسیه فرستاد؟/آیا بناست تصویری کسالت‌بار از سینمای ایران به روسیه مخابره شود تا دیگر فضایی برای سینمای ایران در این جشنواره نباشد؟؟/اینکه رئیس سینما می‌خواهد راهی بگشاید برای یافتن بازار در آن سوی مرزها ولی زیردستان همچنان اصرار دارند تصویری اگزوتیک و ضدمخاطب به محافل خارجی ارسال کنند، چه معنایی دارد؟؟

سینماروزان/مهدی کشاورز باحقیقت: صادق موسوی مدیر انجمن سینمای جوانان دولت اعتدال بعد از لاکچری‌بازی های صورت گرفته در برگزاری جشنواره کوتاه در پردیسی دورافتاده(!) توسط رئیس سینمای دولت سیزدهم از انجمن حذف و به مدیریت امور بین‌الملل و جشنواره‌های سینما منصوب شد.

اینکه چرا مدیری محذوف مجدد می‌تواند مسئولیتی تازه بگیرد محل بحث نیست…

تا مدتها پس از انتصاب ایشان به عنوان مدیر بین‌الملل، خبری از نامبرده نبود تا اخیرا که با اظهاراتی رسمی درباره حضور ایران در جشنواره مسکو، به سرخط اخبار بازگشته.

صادق موسوی خبر حضور ایران با ده فیلم در جشنواره مسکو را داده و البته ایجاد بخش #نقش‌های_پارسی در این جشنواره را نوید داده؛ طبیعی است که این حضور پررنگ بیش از همه اذهان را به سفر اخیر رئیس سازمان سینمایی به روسیه سوق می‌دهد…

با این حال فیلمهایی که از سوی صادق موسوی به عنوان مسافران ایرانی جشنواره مسکو اعلام شده- از کوتاه تا بلند- تقریبا همه محصول بخش دولتی سینمای ایران است. چرا بخش خصوصی فاکتور گرفته شده؟؟

در میان فیلم‌هایی که به عنوان آثار ایرانی ارسالی به مسکو معرفی شده، نام فیلم‌هایی به چشم می‌خورد نظیر #مسیر_معکوس،  #بچه_گرگ‌های_دره_سیب، #پسران_دریا و #رمانتیسم_عماد_و_طوبا همه محصول فارابی که دو عنوان اول اصلا فرصت اکران در داخل نیافته‌اند و دو عنوان بعدی نیز جزو شکست‌خورده‌های اکران بوده‌اند.

به عنوان نمونه فیلم #پسران_دریا در اکران امسال روی پرده رفت و فروش آن بعد از سه ماه اکران به ۲۰ میلیون هم نرسید تا در قعر جدول فروش سینماها جای گیرد.

اینکه رئیس سینما تلاش می‌کند با ترتیب دادن سفر به کشورهای همسایه شرایط حضور سینمای ایران در بازار منطقه ای را فراهم کند، منطقی است ولی چرا زیردستان از این فرصت‌ها برای معرفی آثار برگزیده ایرانی استفاده نمی‌کنند و اصرار دارند نوعی سینمای شبه‌کانونی تاریخ مصرف گذشته را که فقط به درد فاکتورسازی برای جشنواره رو به زوال کودک می‌خورد را روانه مسکو کنند؟

یعنی در کل محصولات یکی دو سال اخیر سینمای ایران، آثاری بهتر از قعرنشینان اکران نبوده‌؟ یعنی نمی‌شد لااقل ترکیبی از آثار هنری-تجاری بلحاظ استانداردهای سینمایی مقبول را روانه این جشنواره‌ها کرد؟؟

اینکه رئیس سینما می‌خواهد سینمای ایران را از این حلقه بسته بازار کم‌رونق داخلی نجات دهد ولی زیردستان همچنان اصرار دارند تصویری اگزوتیک و ضدمخاطب به محافل خارجی ارسال کنند، چه معنایی دارد؟؟

سینماروزان آماده است پاسخ صادق موسوی یا دیگر انتخاب کنندگان فیلم ایرانی برای جشنواره مسکو را بی کم و کاست منتشر کند.

صادق موسوی مدیر امور بین الملل و جشنواره های سازمان سینمایی
صادق موسوی مدیر امور بین الملل و جشنواره های سازمان سینمایی