1

شفاف سازی یک نماینده مجلس⇐آقایان فقط برای برگزاری دو جشنواره ملی و جهانی فجر ۵۸ میلیارد تومان بودجه میخواهند!/۳۵ میلیارد هم میخواهند برای فاخرسازی!/معاون پارلمانی ارشاد قول داد حضور نماینده کمیسیون فرهنگی در شوراهای نظارتی سینما در دستور کار قرار گیرد!

سینماروزان: احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس که در جریان رأی اعتماد رضا صالحی امیری وزیر ارشاد با تأکید بر سوابق امنیتی وی درباره حساسیت مدیریت در حیطه فرهنگ سخن گفته بود شب گذشته در برنامه «سینمادو» روایتی را از جلسه حجت الله ایوبی، حبیب ایل بیگی، محمد حیدری و معاون پارلمانی وزارت ارشاد با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح کرد.

به گزارش سینماروزان این نماینده مجلس گفت: مدیران سینمایی دو نوبت قبل از جشنواره با اعضای کمیسیون جلسه داشتند و اطمینان دادند جشنواره پویا ، مردمی و پرشور همراه با افقی جدید از امید و نسلی نو از کارگردانان را خواهیم داشت. در جلسه بعد از جشنواره با مدیران سینمایی، این عزیزان ناراحت بودند که چرا با منتقدین صحبت کرده ایم و نسبت هایی به برخی منتقدان جشنواره دادند. نام های دیگری را به عنوان منتقد جشنواره نام بردیم که گفتند فلانی از داوری حذف شده، آن یکی فیلمش حذف شده و دیگری خواسته مالی داشته.  انجام ندادیم شده اند منتقد جشنواره! گفتیم درست نیست در شرایطی که یک موج گسترده اعتراض داریم شما به هر منتقدی نسبتی می دهید. نهایتا خود مدیران پذیرفتند که جشنواره متوسطی داشته اند و در بحث دو تابعیتی ها قبول کردند یکی از داوران دو تابعیتی است و قول دادند در مورد بقیه هم بررسی کنند.

قاضی زاده ادامه داد: جمع بندی جلسه نقش موثرتر کمیسیون فرهنگی در امور سینما بود. ما خواستار حضور اعضای کمیسیون فرهنگی بدون حق رای در جلسات شورای پروانه نمایش و پروانه ساخت به عنوان ناظر بودیم که دوستان گفتند این عرف را قبول ندارند. اما نهایتا معاون پارلمانی وزارت ارشاد قول داد این کار به عنوان سیاست وزارت خانه در دستور کار قرار می گیرد.

این نماینده خاطرنشان ساخت: ضوابط سازمان سینمایی سلیقه ای است و قطعا ورود می کنیم که این ضوابط قانونی شود. نباید هر رییس سازمان سینمایی دوستانش را در شوراها بگمارد و آن دوستان ملاک شوند. یک چینش درست بدون دخالت سلیقه خواسته ماست

احسان قاضی زاده هاشمی با اشاره به بودجه درخواستی برای جشنواره های دوگانه فجر بیان داشت: نظارت بر سازمان سینمایی و بودجه اش را بیشتر می کنیم. آقایان برای سال بعد ۲۰۸ میلیارد تومان برای سازمان سینمایی بودجه می خواهند. ۵۸ میلیارد تومان برای دو بخش جهانی و ملی جشنواره فجر بودجه میخواهند که باید روی نحوه هزینه این بودجه نظارت بشود.

این نماینده با اشاره به ماجرای راه اندازی فاخرسازی گفت: دوستان در سال آینده می خواهند ده فیلم فاخر تولید کنند و برای هر فیلم سه و نیم میلیارد تومان و در مجموع ۳۵ میلیارد تومان از ما بودجه خواسته اند که گفتیم پروژه ها، طرح ها و هزینه ها باید برای ما مشخص و روشن باشد.