1

شرح سکانس‌های بحث‌برانگیز “نهنگ عنبر”+جزییات حضور رضا عطاران در خط مقدم!

سینماژورنال: یکی از کنجکاوی برانگیزترین تولیدات امسال سینمای ایران یک کمدی است به نام “نهنگ عنبر”. فیلمی به کارگردانی سامان مقدم که فیلمنامه آن را مانی باغبانی و مونا زاهد نوشته اند.

به گزارش سینماژورنال سامان مقدم در “نهنگ عنبر” داستان زندگی شخصیتی به نام “ارژنگ صنوبر” را در برهه های زمانی مختلف از دهه 40 تا دهه 90 خورشیدی روایت کرده است.

در این روایت تجربیات مختلفی که “ارژنگ” از روابط عاشقانه اش و مشکلاتش در دهه های مختلف زندگیش داشته به تصویر کشیده می شود.

اما بحث برانگیز بودن “نهنگ عنبر” مربوط به بخشهایی از فیلم است که کاراکتر اصلی فیلم در پی یک اتفاق عازم جبهه های جنگ می شود.

فرار از سربازی با پاسپورت جعلی

“ارژنگ صنوبر” که در دوران دفاع مقدس در سن سربازی قرار دارد برای آن که مبادا به واسطه اعزام به سربازی وارد جبهه ها شده و آسیب ببیند به این فکر می افتد که از کشور خارج شود.

برای خروج از کشور هم چاره ای ندارد جز استفاده از پاسپورت جعلی! طبیعی است که این روش غیرقانونی هم به دستگیری او و اعزامش به جبهه منتهی می شود.

نهنگ عنبر
رضا عطاران در نمایی از سکانس خط مقدم “نهنگ عنبر”

با همان لباس و چمدان مسافرتی در جبهه رها می شود

نکته بحث برانگیز درباره “نهنگ عنبر” این بوده که یک سرباز فراری با همان چمدانی که به هنگام خروج غیرقانونی از کشور در دستش بوده دستگیر شده و با همان پوشش و چمدان به جبهه برده شده و در نزدیکی خط مقدم رها میشود!!!

از اینجا به بعد هم اتفاقاتی که او حین حضورش در جبهه با آن روبرو میشود است که تصویری شده است.

نهنگ عنبر
سامان مقدم در حال هدایت عطاران در نمای جنگ “نهنگ عنبر”

کشتن یک عراقی که به ارژنگ توهین می کند

از جمله این اتفاقات رویارویی کمیک گونه “ارژنگ صنوبر” و تیراندازی او به سمت یک عراقی است که او را استهزا کرده است. این عراقی به این خاطر که به “ارژنگ” گفته در ایران چیزی به نام موسیقی وجود ندارد هدف گلوله او قرار می گیرد.

فقط یک نمای دو دقیقه ای از جبهه ها باقی مانده

به گزارش سینماژورنال شنیده می شود از کل نماهای مربوط به دفاع مقدس “نهنگ عنبر” فقط نمای دو دقیقه ای ابتدایی یعنی از دستگیری “ارژنگ” به عنوان سرباز فراری و تا رها شدن اش در جبهه هاست که در فیلم باقی مانده.

نهنگ عنبر
عطاران چمدان به دست در نمایی دیگر از “نهنگ عنبر”

اعضای شورای پروانه نمایش در جلساتی که با سامان مقدم داشته اند او را توجیه کرده اند که فیلمش را صرفا با همین دو دقیقه برای درخواست پروانه نمایش ارائه کند و البته که تعامل مقدم با شورای نمایش سبب ساز صدور پروانه نمایش آن شده است.

به گزارش سینماژورنال مهناز افشار، ویشکا آسایش، هانیه توسلی، رضا ناجی ،نادر سلیمانی ،حسین سلیمانی و امیرحسین رستمی دیگر بازیگرانی هستند که در “نهنگ عنبر” ایفای نقش کرده اند.

فرشاد محمدی مدیر تصویربرداری کار بوده، سعید ملکان گریمور و امیر توسلی آهنگساز کار بوده است.

نهنگ عنبر
عطاران با فیگوری دیگر در “نهنگ عنبر”

تکذیب حضور سرمایه گذار فوتبالی در کار

“نهنگ عنبر” از جمله پروژه های هنری بود که در برهه ای از زمان خبر سرمایه گذاری یک چهره سرشناس فوتبالی در تولید آن به گوش رسید اما سامان مقدم کارگردان و تهیه کننده اثر این مساله را به شدت تکذیب کرد.

در اخبار رسمی ارائه شده از پروژه نیز نام سامان مقدم و یک شرکت به نام “ری را”( گروه تامین سرمایه فرهنگ و اقتصاد) به عنوان سرمایه گذاران فیلم بیان شد.

گرته برداری از شعر نیما

به گزارش سینماژورنال جالب اینجاست که نام شرکت سرمایه گذار که “ری را” باشد یادآور یکی از اشعار معروف نیما یوشیج پدر شعر نوی ایران است. شعری که با مطلع زیر آغاز می شود:

“ری را” … صدا می آید امشب/از پشت “کاچ “که بندآب/برق سیاه تابش تصویری از خراب/در چشم می کشاند/گویا کسی ست که می خواند…