1

شرح بایکوت #طلاخون در دولت اعتدال⇐از سانسور به‌خاطر اذان تا حذف از فجر با وجود پنج کاندیداتوری

سینماروزان: فیلم #طلاخون از معدود فیلم‌های سینمای ایران است که یک پرونده جنایی واقعی را زیربنای تولید کرده؛ پرونده یک قاتل سریال با نام مهین که پیرزنان ثروتمند را برای سرقت طلاهای آنها به قتل میرساند.

#طلاخون از جمله فیلم‌های تولیدی در دولت اعتدال بود که با وجود تقاضا برای حضور در فجر۹۹ نتوانست وارد جشنواره شود و در نهایت با تغییر و تحولات دولت در دولت سیزدهم روی پرده رفته.

ابراهیم شیبانی درباره حذف از فجر۹۹ به روزنامه اعتماد گفت: فیلم را در جشنواره سال ۹۹ شرکت دادیم؛ به قول یکی از هیات داوران، مثلث برمودایی در هیات داوری بود که با یک‌سری فیلم‌ها ماجرا داشتند. به گفته همان داور محترم  فیلم در پنج رشته کاندیدا داشت اما به یک‌باره فیلم را کنار گذاشتند!

شیبانی درباره حجم ممیزی وارده بر طلاخون گفت: خودروی مهین، رنو۵ بود ولی چون در رنو فیلمبرداری سخت بود، ماشین را تغییر دادیم. ضمن اینکه نمی‌خواستم آدرس مستقیم دهیم. ولی حتی در شهر قزوین فیلمبرداری را انجام دادیم. کاملا مطابق با پرونده پیش رفتیم. تمام دفتر خاطرات این خانم را خواندم. نکات بسیار جذابی در خاطرات این خانم بود که نمی‌توانستم ذکر کنم. نه اینکه من محدودیت داشته باشم. اصلا شدنی نبود. با این حال تمام تلاشم را کردم بخش‌هایی از نگفتنی‌ها را به تصویر بکشم.

این کارگردان پیرامون ممیزی‌های وارده به فیلم ادامه داد: به فیلم «طلا خون» اصلاحیه‌هایی داده شد که خیلی  خنده‌دار است. در دولت قبل فرمودند صدای اذان را از روی پلانی که خانم از بازار رد می‌شود، حذف کنید. گفتم چرا؟ جواب منطقی ندادند. گفتند مگر می‌شود مادر دختری که مذهبی است قاتل باشد؟ گفتم آقا! این داستان اتفاق افتاده در کشورمان. این قصه واقعی است. می‌خواهم بگویم به جای اینکه کمکی کنند تا از این معضلات و مباحث اجتماعی پیشگیری شود، جلوی پرداختن به آن را می‌گیرند.

شیبانی تاکید کرد: متولیان فرهنگ در سازمان‌های مختلف هیچ حمایتی از فیلم‌ها نمی‌کنند. این حرف‌ها به‌کرات توسط فیلمسازان گفته می‌شود و همه هم ابراز گلایه و ناراحتی می‌کنند؛ اما چرا هیچ کس توجهی نمی‌کند؟

حرفهای ابراهیم شیبانی درباره سانسور طلاخون
حرفهای ابراهیم شیبانی درباره سانسور طلاخون