1

شائبه‌های رکوردزنی به کنار⇐فروش کدام فیلم در شرایط طبیعی رخ داده؟ “فروشنده”، “محمد…” یا “سالوادور…”؟

سینماروزان/حامد مظفری: ماجراي ركوردزني فروش فيلم‌ها در سينماهاي ايران هم ماهيت جالب و در عين حال شبهه‌برانگيزي پيدا كرده است. مشكل اينجاست كه هيچ مرجع بيرون از دايره سينمادار يا پخش‌كنندگان يا تهيه‌كنندگان سينما وجود ندارد كه به ارائه آماري دقيق از وضعيت فروش فيلم‌ها در سينماها بپردازد و همين باعث می‌شود كه نتوان با خيال جمع به اخباري كه درباره ركوردزني فروش منتشر مي‌شود، اعتماد كرد.

به گزارش سینماروزان درباره رقابتي كه ميان «فروشنده» و رقبايي همچون «من سالوادور نيستم» و «محمد رسول‌الله(ص)» شكل گرفته نيز وضعيتي شبهه‌برانگيز روي داده است. ماجرا اين است كه دست‌اندركاران شركت پخش فيلم فرهادي براي آنكه از ركوردزني اين فيلم سخن گويند به آمار سايت سينماتيكت استناد كرده و منطبق با آمار اين سايت «فروشنده» را پرفروش‌ترين فيلم تاريخ سينما مي‌دانند.
اما نكته اينجاست كه از همان بدو راه‌اندازي اين سامانه فروش بليت توصيه اكيد شده كه استناد به آمار فروش اين سايت فقط و فقط زماني قابل‌اعتماد است كه بخواهيم ميزان فروش فيلم‌ها در سينماهاي مكانيزه يعني سينماهاي متصل به سيستم خريد اينترنتي بليت را داشته باشيم چون اغلب ميان آمار كلي فروش فيلم‌ها در تمامي سينماها با آمار سينماتيكت اختلافي 10تا 20درصدي وجود داشته است.

منابع ديگر چيز ديگري مي‌گويند
سينماتيكت مي‌گويد «فروشنده» ركورد‌زده اما آمار ارائه شده در سايت‌هايي مانند «سي نت» و البته آمار كلي فروشي كه پخش‌كننده فيلم‌ها ارائه مي‌دهند حكايت از چيزي ديگر دارد.  آمار «سي نت» حكايت از آن دارد كه «من‌سالوادور نيستم» با فروش 15‌ميليارد و 770 ميليون تومان بالاتر از «محمدرسول‌الله(ص)» با فروش 15‌ميليارد و 700 ميليون و «فروشنده» با فروش 14‌ميليارد و 880 ميليون قرار دارد.

در آمار ارائه شده از سوي پخش‌كنندگان اما اين «محمد رسول‌الله(ص)» مجيد مجيدي است كه با داشتن دو سرگروه سينمايي و حدود شش ماه روي پرده ماندن توانسته بود رقم فروش كلي 17 ميليارد را رد كند، بعد از آن كمدي «من سالوادور نيستم» قرار دارد كه حدود 17‌ميليارد تومان فروش كرد. «فروشنده» نيز با فروش حدود 15‌ميلياردي فيلم سوم فروش است.

وراي اينكه تا همين چند سال پيش و قبل از راه افتادن سامانه فروش اينترنتي بليت مهم‌ترين مرجع ارائه آمار فروش پخش‌كنندگان بودند و جدا از آنكه در هر دو آمار ارائه شده از سوي سي‌نت و پخش‌كنندگان، «فروشنده» در جايگاه سوم فروش قرار دارد بررسي شرايط اكران هم ملاك مهمي در سنجش فروش است. «محمدرسول‌الله» سال قبل با بيشتر از 100 سالن سينما روی پرده رفت!
وضعيت اكران «فروشنده» اصغر فرهادي هم كاملاً ويژه بوده است. اين فيلم هم اگرچه به ظاهر در گروه آزاد روي پرده رفت اما تقريباً از همان روزهاي ابتدايي اكرانش بيشتر از 100 سالن در اختيارش بوده و در كنار آن چينش اكران هم طوري پيش رفت كه همزمان با اين فيلم آثاري متوسط و حتي ضعيف روي پرده باشند تا به ميزان فروش اين فيلم آسيب نزند. «فروشنده» نيز در روزهاي ابتدايي اكران با افزايش غيرمعقول قيمت بليت توانست ركوردي حاشيه‌ساز در افتتاحيه بزند!

فروش کدام فیلم در شرایط طبیعی رخ داده؟

كمدي تجاري «من سالوادور نيستم» نه با افزايش قيمت بليت روي پرده رفت و نه شش ماه روي پرده ماند؛ اين فيلم رقبايي مانند «ابد و يك روز» و «50 كيلو آلبالو» را هم در گيشه داشت و اتفاقاً شرايط طوري پيش رفت كه فروش فيلم افت كند اما اين فيلم فروش بالايي را تجربه كرد كه البته در اين ميان نقش تيزرهاي ماهواره‌اي در اين فروش محسوس بود؛ البته هر دو رقيب «من سالوادور نيستم» يعني «ابد و يك روز» و «50كيلو آلبالو» هم از اين تيزرها بهره‌مند بودند. با اين اوصاف و اصلاً منهاي آمارهاي سه‌گانه كدام فيلم پرفروش‌تر بوده است؟
فيلم‌هايي كه تسهيلات ويژه‌اي در اكران داشته‌اند يا فيلمي كه با پايبندي به مقررات شوراي صنفي نمايش در محدوديت تعداد روزهاي اكران و البته تغييرناپذيري قيمت بليت روي پرده رفته است؟ اين را تاريخ قضاوت خواهد كرد.

سینما آیکون مخاطب
سینما