1

سیمرغ‌ها در “اوج”!!؟

سینماژورنال: در حالی که تا جمعه یازدهم دی ماه هنوز هیچ لیست رسمی از فیلمهای دو بخش اصلی جشنواره فیلم فجر منتشر نشده بود اما در این روز اتفاق جالبی افتاد.

به گزارش سینماژورنال در این روز انتهایی هفته ابتدا یک خبرگزاری اصولگرای وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی از “ایستاده در غبار” به عنوان یکی از آثار انتخاب شده برای بخش نگاه نو خبر داد و مدتی بعد نیز یک خبرگزاری اصولگرای دیگر لیستی احتمالی از فیلمهای نگاه نو ارائه داد که نام این فیلم در آن به چشم می‌خورد.

اهمیت تأکید بر نام فیلم اول کارگردانی به نام محمدحسین مهدویان بیشتر از آن جهت جالب می شود که بدانیم این فیلم در سازمان هنری-رسانه ای اوج تولید شده!

این سازمان ارزشی در سالهای اخیر فعالیتهای فراگیری داشته که عرصه های مختلف از سینما گرفته تا تلویزیون و حتی موسیقی را دربرمی‌گیرد؛ از تولید مجموعه‌هایی چون “آسمان من” گرفته تا مشارکت زیرشاخه موسیقی این سازمان در تولید ویدیوکلیپهای مجاز برای خوانندگانی چون امیر تتلو!!!

امید اوج به جشنواره

اوج امسال امید زیادی هم به جشنواره دارد؛ این سازمان با چهار فیلم به جشنواره می‌آید؛ یکی از مهمترین فیلمها “بادیگارد” ابراهیم حاتمی کیاست که البته همکاری مجدد پرویز پرستویی با این کارگردان در آن رقم خورده است.

“بادیگارد” که داستان زندگی محافظ یک مأمور امنیتی را روایت می‌کند قطعا جزو فیلمهای بخش مسابقه خواهد بود و البته که سازندگان آن نیز امید زیادی به کسب بخشی از جوایز جشنواره به واسطه آن دارند.(اینجا را بخوانید)

“ایستاده در غبار” ساخته محمدحسین مهدویان که پیشتر او را به خاطر مجموعه مستند-داستانی “آخرین روزهای زمستان” شناخته‌ایم دومین فیلمی است که اوج در جشنواره خواهد داشت.

این فیلم که فرازهایی از زندگی جاویدالاثر احمد متوسلیان را نشان می‌دهد همان پروژه‌ایست که کلید انتخاب بازیگر تلگرامی در ایران توسط عوامل آن زده شد و بعدتر موجب شد چهره هایی چون اصغر فرهادی و علیرضا داوودنژاد نیز متأثر از چنین الگویی به انتخاب بازیگر بپردازند.(اینجا را بخوانید)

فیلم اپیزودیکال “هیهات” که توسط تیم چهارنفره هادی مقدم دوست، دانش اقباشاوی، روح‌ا.. حجازی و محمدهادی نائیجی ساخته شده است و گویا مضمونی عاشورایی دارد سومین فیلمی است که اوج در جشنواره خواهد داشت.(اینجا را بخوانید)

چهارمین اثر اوج نیز انیمیشنی به نام “بازگشت” است ساخته جوانی به نام محمد همدانی که گویا این فیلم هم برای حضور در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر نام نویسی کرده است.(اینجا را بخوانید)

جنجال رسانه های اصولگرا چه معنایی دارد؟

جنجال رسانه‌های اصولگرا بر نام یکی از محصولات مهم اوج قبل از اعلام رسمی فیلمهای بخشهای مختلف جشنواره نشانگر آن است که در روزهای آینده احتمالا باید اخبار تازه‌تری را درباره سهم اوج از جشنواره فیلم فجر شاهد باشیم.

طبیعی است بودجه‌ای که برای ساخت”بادیگارد”، “هیهات” و “ایستاده در غبار” صرف شده این انتظار را برای تولیدکننده آنها فراهم می‌کند که آثارش در بخش مسابقه باشند و “ایستاده در غبار” علاوه بر بخش مسابقه در بخش نگاه نو نیز حضور داشته باشد. از آن طرف نمایشهای ویژه‌ای نیز برای انیمیشن “بازگشت” که طبق ادعای سازندگانش انیمیشنی استراتژیک است فراهم شود.

در توزیع سیمرغها نیز قطعا جای ویژه‌ای را باید برای “بادیگارد” و “ایستاده در غبار” درنظر گرفت و جوایز جنبی هم می‌تواند به دو اثر دیگر اوج تعلق گیرد و به بیان بهتر جشنواره‌ای متأثر از اوج را خواهیم  داشت.