1

سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده متذکر شد⇐در بهترين شرايط، در‌هاي سالن‌هاي سينما فقط ۲۰۰ روز در سال به روي مردم باز است!/با هجمه اكران فيلم‌ها مواجه هستيم و بعضي سينماها نمي‌توانند همه فيلم‌ها را اكران كنند!/ نه مي‌توانيم به فيلمسازان بگوييم فيلم نسازند و نه مي‌توانيم به آنها بگوييم فيلم‌شان را اكران نكنند!

سینماروزان: سينما با نظرها و انديشه‌هاي متفاوت شكل مي‌گيرد و هر طيفي هم طرفداران خاص خود را دارند و قطعا سلايق فكري دو فيلم قهرمان و ديناميت متفاوت است اما آنچه اهميت دارد اينكه مخاطبان به سالن‌هاي سينما ترغيب شدند و سينماها رونق نسبي پيدا كرده است.

سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده با بیان مطلب فوق به روزنامه اعتماد گفت: در اين ميان اكران فيلم “گشت ارشاد۳” ساخته سعيد سهيلي هم به تداوم حضور مردم در سينماها كمك كرد و اين روزها توجه‌ها به سينماها زياد شده است.

ساداتیان مي‌گويد: به هر جهت بپذيريم كه شرايط كرونا و مصيبت‌هايي كه به‌طور مستقيم و غيرمستقيم مردم و جامعه را غمگين و افسرده كرده نياز به التيام دارد. همان‌طوري كه وقتي فيلم جيمز باند در سينماهاي اروپا اكران شد علي‌رغم از بين نرفتن صددرصدي بيماري كرونا، استقبال از اين فيلم ثابت كرد مردم نياز دارند از خانه بيرون بيايند و محيط‌هاي متنوع‌تري تجربه كنند اين موضوع بار ديگر به ما يادآوري مي‌كند كه سينما مركز گردشگري به شمار مي‌رود.

اين سينماگر با بيان دوباره اينكه اين روزها استقبال مردم از فيلم‌هاي روي پرده اميدوار‌كننده است به حرف قديمي اشاره مي‌كند كه فيلم خوب و سينماهاي خوب مردم را در هر شرايطي مجذوب مي‌كند.

از ساداتيان درباره مديريت و چيدمان اكران فيلم در سينماها سوال مي‌پرسيم كه باعث تداوم حضور مخاطبان در سينماها مي‌شود كه مي‌گويد: بالاخره بايد بپذيريم كه تعداد سالن‌هاي نمايش ما عقب‌تر از تعداد فيلم‌هايي است كه فيلمسازان براي سينماي ايران مي‌سازند و به عبارتي سرانه استاندارد سالن‌هاي ما بسيار اسفناك است.

این تهیه‌کننده می‌افزاید: در نظر بگيريم كه ۱۵۰ فيلم در نوبت اكران است و دو ماه ديگر هم جشنواره فجر برگزار مي‌شود و به تعداد فيلم‌هاي در انتظار اكران اضافه مي‌شود ضمن اينكه به اين نكته بايد اشاره كنيم كه در بهترين شرايط سال، تنها دويست روز در‌هاي سالن‌هاي سينما به روي مردم باز است به عبارتي مجموعه اتفاقاتي كه در كشورمان رخ مي‌دهد باعث مي‌شود سينماها بيشتر از دويست روز نتوانند فعاليت داشته باشند در نتيجه سينماها چرخه فعال خوبي ندارند.

ساداتیان تاکید کرد: از طرفي نه مي‌توانيم به فيلمسازان بگوييم فيلم نسازند و نه مي‌توانيم به آنها بگوييم فيلم‌شان را اكران نكنند براي اينكه صاحبان فيلم نگران بازگشت سرمايه فيلم هستند. از طرف ديگر اين روزها با هجمه اكران فيلم‌ها مواجه هستيم و بعضي سينماها با تعداد سالن‌هاي محدود نمي‌توانند همه فيلم‌ها را اكران كنند و همين موضوع باعث دلخوري بين همكاران مي‌شود، نمي‌توانيم به آنها بگوييم چه زماني شرايط بهتر مي‌شود آن زمان فيلم‌شان را اكران كنند. پس شرايط كمي ملتهب است.

ساداتيان در پايان اين نويد را مي‌دهد كه ظرف سه يا چهار سال آينده چهارصد سالن سينما به چرخه اكران اضافه شود كه در اين صورت با ظرفيت هفت هشت سالن سينما و يك مديريت مناسب تعداد فيلم‌هاي زيادي به چرخه اكران اضافه مي‌شود.