1

سوژه‌یابی یا کپی-پیست؟!/چرا تنبلی در رسانه‌های ارگانی بیداد می‌کند!/چطور شد که گزارش سینماروزان بدون ذکر منبع تمام رسانه‌ها را درنوردید؟/بهتر نیست مدیران مطبوعات به‌جای الزام بر کارگاه‌داری، بر رعایت حق مولف در رسانه‌ها تاکید کنند؟

سینماروزان/حامد مظفری: گزارش تحلیلی دو روز قبل سینماروزان در معرفی خط و ربط آثار حاضر در جشنواره فجر چهلم، در بسیاری از رسانه‌ها بازنشر یافت.(اینجا را ببینید)

به گزارش سینماروزان، بار اول نبود که گزارشی تحلیلی از سینماروزان در رسانه‌های دیگر بازنشر شد ولی در دفعات قبل، کم و بیش شاهد رعایت حق مولف و ذکر منبع بودیم ولی در مورد اخیر تقریبا هیچ رسانه‌ای، منبع را ذکر نکرده بود.

از ماجرای پدران و پسران حاضر در فجر گرفته تا رسوخ آقازاده‌ها و ماجرای ورود یک سریال سیمافیلم(!) بدون پروانه سینمایی به فجر، ازجمله موارد گزارش سینماروزان بود که در رسانه‌های مختلف ارگانی و غیرارگانی از همشهری و جام‌جم تا فرهیختگان و هفت‌صبح و… بدون ذکر منبع بازنشر یافت.

اینکه چرا رسانه‌‌هایی که عمدتا بودجه‌های خوبی هم نصیب‌شان می‌شود در ذکر تحلیل‌های موثر و پیشران مرتبط با اتفاقات روز این قدر دست‌شان خالی است که مجبورند گزارش سینماروزان را بازنشر کنند به کنار، پرسش این است که چرا سردبیران رسانه‌ها، نیروهای زیردست را مجاب نمی‌کنند به ذکر منبع؟؟

جالب است که مدیران تازه معاونت مطبوعاتی الزام بالایی نشان داده‌اند برای کارگاه‌دار کردن رسانه‌های مجوزدار و اجبار بر دریافت کد کارگاهی؛ آیا بهتر نیست به‌جای این الزام، فکری کنند برای رعایت حق مولف در رسانه‌هایی که سهمی بالا از یارانه‌های ارشاد دارند؟

شماری از رسانه‌های بازنشرکننده گزارش سینماروزان
شماری از رسانه‌های بازنشر کننده گزارش سینماروزان