1

سهم صاحبان آثار از پخش فوتبال در سینما؟/محمدرضا صابری(سخنگوی انجمن سینماداران): تمام عایدی پخش فوتبال به سینماداران تعلق دارد!/سعید خانی(پخش‌کننده): پنجاه درصد سهم فروش برای پخش‌کننده است!/پورسانت فیلم‌ها را بدهند!

سینماروزان/محمد شاکری: استقبال مخاطبان از پخش بازی ایران-آمریکا در سینماها و عایدی ۶۰۰ میلیونی گیشه‌ها از این استقبال، بار دیگر پرسشی شکل داده در چگونگی بازپرداخت سهم صاحبان آثار روی پرده از این فروش.

صاحبان آثار اعتقاد دارند که چون اکران سینما حق آنهاست پس حالا که به جای فیلم آنها، فوتبال پخش شده باید سهم آنها پرداخت گردد ولی سینماداران جور دیگری فکر می‌کنند..‌.

#محمدرضا_صابری سخنگوی انجمن سینماداران در این باره به خبرگزاری مهر توضیح داد: اگر ما ظرفیتی را از اکران فیلم‌های روی پرده می‌گرفتیم و سانس نمایش آن فیلم را به اکران فوتبال اختصاص می‌دادیم، حق طبیعی صاحبان آثار بود که ما درصدی از فروش را به آن‌ها اختصاص دهیم اما این بازی در سانس فوق‌العاده سینماها اکران شد و تداخلی با برنامه معمول نمایش فیلم‌ها نداشت. به همین دلیل تمامی عایدی فروش بلیت‌های این اکران به سینماداران تعلق خواهد گرفت.

وی در عین حال تأکید کرد: به این نکته هم توجه داشته باشید که سینماداران، با توجه به ریسک و حساسیت بالایی که این اکران داشت، حداکثر نیروی انسانی و پرسنل خود را به کار گرفتند تا بتوانند به‌دور از هر گونه حاشیه‌ای میزبان مردم باشند. تمهیدات بسیاری اندیشیده شد تا حال مردم خوب باشد و بدون نگرانی به تماشای فوتبال بنشینند.

از آن سو #سعید_خانی مدیر موسسه پخش خانه‌فیلم از سینماداران خواست پورسانت پخش فوتبال ایران-آمریکا در سینماها را به صاحبان آثار پرداخت کنند.

سعید خانی به خبرگزاری ایسنا گفت: با توجه به تجربه جام‌جهانی قبل، من بعید می‌دانم سینمادارها از فروش خوب بلیت بابت پخش فوتبال، پول یک سانس فیلم‌هایی را که الان روی پرده هستند بدهند اما دست‌کم می‌توانند پورسانت فیلم‌ها را بدهند. در شرایطی که سینما با توجه به وضعیت جامعه اوضاع خوبی ندارد باید برای حفظ سینما کمک کنیم. نباید این طور باشد که سینمادار فکر کند هر تصمیمی بخواهد، می‌تواند بگیرد.

خانی ادامه داد: گاهی صاحبان سالن فکر می‌کنند هرچه می‌فروشند برای خودشان است و یادشان می‌رود ۵۰ درصد سهم فروش برای پخش‌کننده است. صاحبان فیلم‌ها نیز در دوران کرونا کم هزینه ندادند پس باید همه به هم کمک کنیم تا سینمادار و تهیه‌کننده و پخش‌کننده با حفظ منافع یکدیگر در کنار هم  این پیچ بحرانی را پشت سر بگذاریم.

سهم صاحبان آثار از پخش فوتبال در سینماها/حرفه‌ای سعید خانی و محمدرضا صابری
سهم صاحبان آثار از پخش فوتبال در سینماها/حرفه‌ای سعید خانی و محمدرضا صابری