1

«سلمان خان» و همبازی زن کشتی‌گیرش؛ برندگان جایزه بازیگری جشنواره‌ وطنی!!!⇔جشنواره‌ای که اختتامیه‌اش در بلوار غربی استادیوم آزادی برگزار شد!!!

سینماروزان/حامد مظفری: در وفور برگزاری جشنواره های رنگارنگ سینمایی در وطنمان پاره تنمان ایران(!) و در دورانی که هرچقدر هم بگویند بودجه این جشنواره‌ها را صرف توسعه زیرساختهای سینمایی یا لااقل کمک به امور رفاهی صنف کنید به گوش کسی نمی‌رود اینکه یکی از همین جشنواره‌های رنگارنگ جایزه بازیگریش را به افرادی بدهد که شاید روحشان هم از دریافت چنین جایزه ای خبر نداشته باشد جالب به نظر می‌رسد.

این اتفاقی است که در اختتامیه جشنواره‌ای موسوم به فیلمهای ورزشی رخ داده است؛ جشنواره‌ای که حضور ناصر شفق که دقیقا 21 سال است فیلمی را تولید نکرده در هیأت داوران آن و در کنار سیاوش حقیقی که فقط 3 فیلم سینمایی تولید کرده که  هیچ کدام هم اکران نشده‌اند و علی روئین‌تن که آخرین محصولش «قلب سفید قاصدکها» عنوان کم‌مخاطب‌ترین فیلم تاریخ سینما را از آن خود کرد گواه کیفیت جشنواره است.

در اختتامیه جشنواره فیلمهای ورزشی که در هتل المپیک واقع در بلوار غربی استادیوم آزادی برگزار شد و در بخش بهترین بازیگری، جایزه اصلی به «سلمان خان» برای ایفای نقش در فیلمی به نام «سلطان» رسید؛

اینکه آیا این فیلم با کسب رضایت از تولیدکننده‌اش «یاش راج فیلمز» در این جشنواره به نمایش درآمد یا نه(؟) مشخص نیست اما اینکه جایزه بهترین بازیگری به چهره ای شناخته شده از سینمای بالیوود تعلق گیرد که خودش در جشنواره حضور ندارد قابل تأمل و در عین حال عجیب به نظر می‌رسد.

آیا حتی روح «سلمان خان» از حضور فیلمش در جشنواره‌ای ایرانی باخبر بوده؟؟؟ آن هم فیلمی که داستان عشق و عاشقی سلمان خان به یک دختر کشتی‌گیر هندی را روایت می‌کند! فیلمی که بعید است دست اندرکاران هر جشنواره‌ای در ایران حتی جرأت نمایش بی سانسور پوسترهایش را داشته باشند!

جالبتر آنجاست که بازیگر نقش کشتی‌گیر زن یعنی «آنوشکا شرما» هم جایزه بهترین بازیگری زن را از این جشنواره ایرانی گرفته است(!) و جایزه کارگردانی جشنواره هم به «علی عباس ظفر» کارگردان فیلم رسیده است!

اینکه برای کمک به غنای جشنواره‌هایی با پسوند بین‌المللی و احتمالا ردیف بودجه‌های ویژه تلاش شود فیلم چهره‌های شناخته شده هالیوود یا بالیوود وارد جشنواره شود ایرادی ندارد اما این حضور باید با لحاظ قواعدی باشد که اولین آنها کسب رضایت از صاحبان فیلم و هماهنگی جهت حضور دست‌اندرکاران اصلی تولید آثار در جشنواره باشد.

جز این باشد هر کسی که آرشیوی از فیلمهای روز دارد خواهد توانست جشنواره‌ای بین‌المللی برگزار کرده و از برگزیدگانش هم تقدیر کند. پس دفتر جشنواره‌های سازمان سینمایی همان طور که با لحاظ شرایطی، مجوز برگزاری جشنواره می‌دهد باید نظارتی هم بر برگزاری جشنواره‌ها داشته باشد تا این طور نباشد که به اسم نمایش هر محصول خارجی بدون لحاظ شرایط اولیه در جشنواره‌های بومی، پسوند بین‌المللی ضمیمه نام جشنواره گردد.