1

سحر دولتشاهی درباره همه چیز سخن گفت؛ از شایعات درباره زندگی خصوصی‌اش تا طلاقش از یک بازیگر-کارگردان، نداشتن جسارت در عشق و…

سینماژورنال: سحر دولتشاهی بازیگر زن سینما و تلویزیون که با فیلم های «بارکد» و «وارونگی» در بخش سودای سیمرغ و با فیلم «نیمرخ ها» در بخش هنر و تجربه حضور دارد، باحضور در برنامه 35 با اجرای فریدون جیرانی در پاسخ به سوالی درخصوص بازی در فیلم “نیمرخ ها” و اینکه آیا ایرج کریمی در زمان ساخت این فیلم با بیماری سرطان مبارزه می کرد، گفت: بله البته چیزی نمی گفتند، یادم نمی آید که حالت مریضی را در ایشان دیده باشم کمی بیحال بودند و کم انرژی می شدند وقتی سوال می کردم می گفتند کم خون هستند و بعدا فهمیدم در اثر سرطانی که دارند کم خون هستند.
وی افزود: من فکر می کردم با سرطان مبارزه کردند و تمام شده و هیچوقت مستقیم نمی پرسیدم و می گفتند مشکلشون برطرف شده و کم خون هستند ولی بعدا فهمیدم کم خونی بخشی از سرطان بوده.

سکانس پایان فیلم “نیمرخ ها” را من پیشنهاد دادم
وی افزود: نمی توانم به طور مشخص بگویم برخی ریزه کاری های فیلم «نیمرخ ها» از کجا می آید، ولی سکانس پایانی مشخصا پیشنهاد من بود که در تنهایی گرفته شود و خیلی هم استقبال شد و مرحوم کریمی خیلی دموکرات بودند، و مشارکت من و بازیگران فیلم مانند بابک حمیدیان را خیلی می پذیرفتند.

بازیگر فیلم «نیمرخ ها» در مورد 16 مهرماه 1357 گفت: این تاریخ تولد من هست و روز مهرگان و این مهر برای من شبیه شعار زندگیم هم هست.
دولتشاهی در مورد کلمه پدر و مادر گفت: نقطه قوت من هستند و تقریبا شروع و جوانی همه چیزهایی که دنبالش رفتم پدرم برام ایجاد کرد و مادرم حمایتم می کرد و بسیار زن قوی و موفقی بود.
وی در مورد سینما گفت: خیلی سینما می رفتم و فیلم می دیدم ولی این تاریکی قبل از فیلم همیشه برای من تپش قلب جذابی دارد.

با فرزندان وزرا و وکلا همکلاسی بودم
این بازیگر سینما در مورد دوران دبیرستانش گفت: هیچوقت دوست ندارم به دوران دبیرستان برگردم و دبیرستانی که من می رفتم خیلی نخبه بود و فرزندان وزرا و وکلا در آن زیاد بودند و اولین پروژه من در مواجهه با تبعیض بود و من دائم معترض بودم و از این نوجوان های پیچیده و عصبانی بودم.

هیچوقت جسورانه عاشق نشدم
دولتشاهی در مورد عشق دوران نوجوانی گفت: عشق این دوران هیجان انگیز است و زمانی که به عشق دوران نوجوانی فکر می کنم برایم هیجان انگیز است، البته من خیلی آدم محتاطی بودم و خیلی جسورانه عاشق نشدم که بتونم راجع به عشق حرف بزنم.
وی در مورد تماشای فیلم در دوران نوجوانی گفت: در این دوران خیلی فیلم می دیدم و با مشاوره آدم هایی فیلم می دیدم که خیلی خوب بود و اولین فیلمی که به یادم دارم «چریکه تارا» است.

سال 76 محکم و استوار رفتم رای دادم
سحر دولت شاهی در بخش دیگری از گفتگویش با برنامه 35 در پاسخ به سوال مجری در خصوص انتخابات 76 گفت: خیلی محکم و استوار رفتم رای دادم و من هم دچار همان جوی بودم که در سال 76 وجود داشت، ولی خودم هنوز آدم گیجی بودم.
وی در مورد اصلاحات گفت: دورانی بود که قبل از ان را خیلی نمیشناختم ولی اتفاقات عجیبی در تئاتر رخ دارد، خیلی نمی تونم راجع به این کلمه قضاوت کنم.
بازیگر سینما در مورد کلمه سیاست گفت: ترجیح می دهم آگاهی اجتماعی داشته باشم تا آن چیزی که اسمش سیاست است چون باید آدم متخصص باشد.
دولت شاهی در مورد ادبیات نمایشی و شکسپیر گفت: شروع من برای نزدیک شدن به رویاهایم و هنوز لذت من از زندگی است، شکسپیر رو میشناسم و شناختم به ادبیات خلاصه نمی شود.
وی در مورد آتیلا پسیانی گفت: افتخار عضویت در گروه تئاتر بازی به مدت 10 سال را داشتم که در همه سمت ها بودم و هرچی از دیسپلین تئاتر بلد هستم از این گروه است.

درباره احمدی نژاد و ظریف
دولتشاهی در مورد انتخابات 94 و احمدی نژاد گفت: برای من روزهای خوبی نبود.
وی در مورد طبقه متوسط جامعه گفت: به نظر من بیشترین طبقه اجتماعی است که داریم و بیشترین طبقه ای است که سوژه فیلم ها و آثار هنری است و برای من کمتر کنجکاوی برانگیز است ولی به نظر من طبقه ای هستند که خیلی آدم را سوپرایز می کنند و در حالی که فکر میکنیم این طبقه را میشناسیم میبینیم که نمی شناسیم و نمیدانم کم سوادند و یا نه چون برخی اوقات کاری از خود نشان میدهند که دچار شگفتی می شویم.
بازیگر سینما و تئاتر در مورد کلمه سنت و تجدد، گفت: برخی سنت ها را دوست دارم و امکان نداره اگر تنها هم باشم سفره هفت سین نداشته باشم و امکان نداره برای چهارشنبه سوری برنامه ریزی نداشته باشم.
این بازیگر در مورد محمد جواد ظریف گفت: خیلی ریز دنبال نمی کنم ولی یک حق از دست رفته ای برگشته و چیزی که نمیدانم چرا از دست دادیم زحمت کشیدن و بهمون برگرداندن.
دولتشاهی در مورد برجام هم گفت: مبارکه!

طلاق خیلی سخته
وی درخصوص جشنواره گفت: امروز داشتم میخوندم که در دوره چهارم  جشنواره فیلم فجر رئیس وقت سینما اعلام کرد که هیچ بازیگر زنی شایستگی دریافت سیمرغ را ندارد در حالی که سوسن تسلیمی با فیلم “مادیان” کاندید بود و برای همین فکر میکنم جسنواره ها نمیتوانند از سیاست ها به دور باشند و شامل سلایقی می شوند، ولی خب جشنواره ها متر و معیار کافی نیستند.
برنده سیمرغ بلورین جشنواره 33 فیلم فجر گفت: من وقتی سال گذشته سیمرغ گرفتم خیلی خوشحال شدم و دوست دارم تشویق بشوم و جایزه بگیرم ولی جشنواره همه چیز نیست.
دولتشاهی در مورد کلمه شایعه، طلاق از رامبد جوان و حسادت گفت: شایعه خیلی بده، طلاق خیلی سخته، منم حسادت دارم و همه دارند.

بهرام بیضایی دایره المعارف سینماست/فرحبخش با پول فیلمهایش فیلم میسازد

بازیگر فیلم “وارونگی” در مورد اصغر فرهادی و بهرام بیضایی گفت: اصغر فرهادی نابغه است و بهرام بیضایی دایره المعارف است و هوش غریبی دارد و هنوز باورم نمیشه کتابی که در سن 18 سالگی نوشتند هنوز داره در دانشگاه های ما تدریس می شود  و من تقریبا همه نمایشنامه های ایشان را خواندم.
دولت شاهی در مورد مسعود کیمیایی گفت: خیلی دوست داشتم مسعود کیمیایی فیلم “قیصر ” و “گوزن ها” را میشناختم.
وی در مورد فرحبخش گفت: به نظر من در این سینما خیلی آدم تلکیف روشنی است و خودش از پول فیلمهاش فیلم میسازه و در این اقتصاد سینما خیلی عجیبه.