1

#سجاد_نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی مطرح کرد: عده‌ای براساس تحلیلی بیهوده می‌گفتند دوره سالن سینما تمام شده!/ با اکران #آواتار۲ و #تاپ‌گان در آمریکا و همین طور #فسیل در ایران معلوم شد که سینما از دور خارج نشده!/اکران آنلاین یعنی چرخ مربع!!!/یعنی اینکه می‌خواهیم چند باره از جیب مخاطب درآمد داشته باشیم!/در شرایطی که با یک گوشی موبایل، هر فیلمی ضبط و قاچاق می‌شود، اکران آنلاین چه توجیهی دارد؟؟/فیلم‌ها بعد از اکران باید در وی‌او‌دی‌ها عرضه شوند نه اکران!/به‌جای آن که به فکر درآمدزایی از اکران آنلاین باشند بهتر است حین اکران، تبلیغ حرفه‌ای کنند!/ #فسیل بیش از ۱۵۰میلیارد می‌فروشد چون حدود ۱۵میلیارد صرف تبلیغات کرده/ آواتار و تاپ‌گان هم میلیون‌ها دلار خرج تبلیغ کرده‌اند!/اینکه فیلمی را بدون تبلیغات موثر اکران می‌کنند و بعد به‌دنبال کسب درآمد هستند یعنی نقض قاعده!!/ تبلیغات تلویزیونی تاثیر چندانی بر فروش سینما ندارد!/#فسیل ممنوع‌‌التبلیغ در تلویزیون است ولی می‌فروشد چون تبلیغات‌ش یک‌بعدی نیست!/تبلیغات سینمایی یک مفهوم چندوجهی است!

سینماروزان/مصطفی وثوق: عده‌ای براساس یک سری تحلیل بیهوده می‌گفتند دوره سالن سینما تمام شده و با گسترش VODها چیزی به اسم سالن سینما موضوعیت ندارد. با اکران «آواتار» و «تاپ‌گان» در امریکا و همین طور«فسیل» در کشور خودمان، بطلان این نظریه آشکار شد که سالن سینما از دور خارج نشده است. 

 

سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی با بیان مطلب فوق به روزنامه ایران گفت: از نگاه من، اکران آنلاین همان تولید چرخ مربع است. در حالت طبیعی بشر به این تحلیل رسیده که جای اکران فیلم _ بجز فیلمی که منحصراً برای نمایش در VOD تولید می‌شود_ سالن سینماست. نمی‌شود فیلم را هم در سالن سینما نشان داد و هم در اکران آنلاین. اما این طور به نظر می‌رسد که ما به هر قیمتی می‌خواهیم چند باره از جیب مخاطب درآمد داشته باشیم و او را به چشم ماشین تولید اسکناس می‌بینیم.

 

او با تأکید بر اینکه جای اکران فیلم در سالن سینماست، ادامه می‌دهد: یکی از مشکلات همیشگی سینمای ایران قاچاق فیلم‌هاست. چرا فیلم در حال اکران را به ثمن بخس وارد اکران آنلاین می‌کنیم؟ در شرایطی که با یک گوشی موبایل نسخه باکیفیت هر فیلمی ضبط و قاچاق می‌شود، اکران آنلاین فیلم چه توجیهی دارد؟ اساساً ترکیب اکران آنلاین را مهمل می‌دانم.

 

وی ادامه داد: فیلم‌ها بعد از اکران سینما باید در VOD‌ها «عرضه» شوند نه «اکران». حق رایت‌شان را بفروشند و در کنار آن در درآمد آگهی‌ها شریک شوند.

سجاد نوروزی: اکران آواتار و تاپ گان در آمریکا و فسیل در ایران نشان داد، سینما هرگز نمی میرد
سجاد نوروزی: اکران آواتار و تاپ گان در آمریکا و فسیل در ایران نشان داد، سینما هرگز نمی میرد

او در واکنش به نظریه صاحبان برخی آثار مبنی بر اینکه حق رایت جبران‌کننده هزینه تولید فیلم و بازگشت سرمایه نیست، پاسخ می‌دهد: اساساً ساختن فیلمی که نمی‌تواند مخاطب جذب کند، اشتباه است. بله من هم نگرانی صاحبان آثار بابت بازگشت سرمایه بخصوص با رشد روزافزون هزینه تولید را درک می‌کنم، اما آیا در زمان اکران تمام روند حرفه‌ای برای دیده شدن بهتر فیلم طی می‌شود؟ آیا تبلیغ می‌کنند؟ نه. آواتار و تاپ گان میلیون ها دلار صرف تبلیغات میکنند. چرا فیلم «فسیل» که آقای عیاری هم به تازگی از آن تمجید کرده‌اند، اینقدر پرفروش شده است. تا جایی که خبر دارم حدود 15 میلیارد تومان برای تبلیغ فیلم هزینه شده و فیلم هم به موفقیت رسیده است و پیش‌بینی می‌شود بیش از 150 میلیارد تومان فروش داشته باشد. #فسیل ممنوع‌تبلیغ در تلویزیون است ولی باز هم میفروشد چون تبلیغات خود را یک بعدی نکرده. بماند که تلویزیون را فاقد کارکردی می‌دانم که بتواند در فروش سینما تأثیر داشته باشد. دوره‌ای شاید تلویزیون در این زمینه موضوعیت داشت ولی امروز ندارد. صرف بیلبورد زدن هم برای یک فیلم تضمینی برای موفقیت نیست. تبلیغات یک مفهوم علمی چندوجهی است. هر کدام از این فضاها چه مجازی و چه فیزیکی، ظرفیت و نگاه خاص خود را می‌طلبند؛ با این شیوه که شما فیلمی را بدون تبلیغات موثر به اکران عمومی برسانید و بعد بگویید فروش نرفته و بهتر است بدهیم اکران آنلاین، 2 بار قواعد سینما را نقض کرده‌اید.

 

نوروزی تاکید کرد: همه مشکلات سینمای ایران اول در #تولید است و بعد در گیشه. از تمام ایرادات سینمای ایران در تولید چشم‌پوشی می‌شود و صرفاً وقتی فیلمی پرفروش می‌شود شاخک‌های حسادت بقیه تحریک می‌شود و تولید تئوری می‌کنند…