1

زیرخاکی⇐دایی جان ناپلئون در کنار شهره آغداشلو در فیلمی که هیچ گاه اکران نشد!!+عکس

 سینماروزان: شهره آغداشلو بازیگر ایرانی ساکن لس آنجلس در اواسط دهه 50 با همراهی غلامحسین نقشینه یا همان بازیگر دایی جان ناپلئون در فیلمی بازی کرد با نام “سراب سلطانیه”؛ فیلمی به کارگردانی جوانی به نام پروین انصاری.

پروین انصاری یکی از معدود زنان کارگردان سینمای آن دوران بود که تازه از ایتالیا آمده بود و در اولین تجربه حرفه ای خود تصمیم گرفت در مورد مسجد سلطانیه، فیلمی بسازد.

طبق آنچه در برخی منابع تاریخی آمده مسجد سلطانیه، توسط مغول‌ها اشغال می‌شود و سردارمغول در آن جا خوابی می‌بیند، که در آن خواب به او گفته می‌شود این مسجد متعلق به مسلمانان است. او هم فردای آن روز منطقه را ترک می‌کند!

قصه “سراب سلطانیه” پروین انصاری آمیخته‌ای بود از ماجرای یک آرشیتکت ایتالیایی که برای بازسازی مسجد سلطانیه به ایران آمده و عاشق یک دخترایرانی می‌شود. فیلم از امروز این آرشیتکت و خواب‌هایش باز می‌گشت به زمان مغول‌ها.
فیلم در اواخر پروسه فیلمبرداری قرار داشت که با وقوع انقلاب به محاق رفت و بعدتر هم هیج گاه به نمایش درنیامد و گویا حتی کارگردانش هم نسخه ای از آن را نداشت.

شهره آغداشلو درباره گم شدن فیلم گفته است: در انگلستان پس از ده سال کارگردان فیلم را دیدم. خانم انصاری گفت که این فیلم را گم کرده است. حاضر بود آن زمان تا پنجاه هزار دلار جایزه بدهد که فیلم را به او باز گردانند. به همه جا مراجعه کردیم ولی بی فایده بود!

شهره آغداشلو در کنار غلامحسین نقشینه در نمایی از «سراب سلطانیه»
شهره آغداشلو در کنار غلامحسین نقشینه در نمایی از «سراب سلطانیه»