1

#زالاوا (ارسلان امیری) ؛ بی‌ادعای لذیذ!

سینماروزان/محمد شاکری:

➕ایده بکر و جهان آفرینی ناشی از این ایده منحصربفرد و به‌کارگیری الزامات ژانر دلهره، برای ایجاد ترس منتج از ایده، محسوس است

بدون موسیقی اگزجره، بدون رقص، بدون اکشن، بدون گریم آن چنانی، بدون آواز، بدون زنان هرجایی، بدون مردان چشم‌چران و بدون هر گونه آتراکسیون، ذهن را درگیر داستان بدیع خود می‌کند.

➕جغرافیای روستایی و بدویت موجود کاملا همگون است با ژانر اثر.

➕ترکیب دیالوگ‌های فارسی و کردی کمک کرده به پیشروی داستان به‌خصوص که از دیالوگ کاسته و بر اکت و ماجراجویی افزوده؛ درست برخلاف رویه فیلمهای بومی همچون #پوست که درغلتیدن‌شان به انبوه دیالوگ بومی- بجای استفاده از زبان تصویر- از جذابیت‌شان می‌کاهد

➕تقابل دو استوار موافق و مخالف با پدیده #جن را خیلی هماهنگ پیوند زده با ارعاب ناشی از جنی که وارد شیشه ترشی(!!) شده!

➕ایستادگی دربرابر خرافه توسط گروهبانی شش انگشتی که خودش تحقیر شده توسط خرافه‌پرستانی که شش‌انگشتی بودنش را نماد شیطان می‌دانستند! و درنهایت قرارگیری استوار در مسیری که ناخواسته خودش هم عاملی می‌شود برای عمل به آموزه جنگیر!

چه تفرقه‌ای میان مردمان یک روستا می‌افتد به‌خاطر خرافه!! ابدی‌ترین پیام فیلم می‌تواند همین باشد که کاملا بی‌ادعا و با هوشمندی در زیرلایه درام ارائه می‌شود؛ جز این است که بخش عمده‌ای از تقابلات و برادرکشی‌ها در تمام دنیا ناشی از افتادن به دام خرافه است؟ متاثر از #کمدی_انسانی و #اژدها_وارد_میشود اینجا نیز مفهوم ضدخرافه در بطن درام ارائه شده تا اثرگذاری دوچندان شود

➕خوش‌ریتم با تدوین اصولی بدون نماهای زائد و با پرهیز از خودنمایی دوربین و به خدمت گرفتن دوربین برای ساخت جهانی لذید ولی مهیب!

➕استفاده از رگه‌های طنز و مایه‌های عاشقانه در دل درامی دلهره آور خیلی کمک کرده به پرداخت شخصیت!

ای کاش قدری عمیق‌تر می‌شد بر شارلاتانیزم ناشی از خرافه‌هایی همچون جن‌گیری. اگر بیشتر بر تحمیق مردم و نیاز جامعه به خرافه برای عبور از دردها تمرکز می‌کرد شاید بسیار دست‌نیافتنی‌تر می‌شد!

➕مخاطب را تشنه و نگران نگه می‌دارد تا پایان و این ویژگی میتواند حتی برای مخاطبان ضدخرافه هم جذاب و مثمرثمر باشد.

لمس حضور یک تهیه‌کننده حرفه‌ای کنار کار!#روح‌الله_برادری بی بریز و بپاش‌های ارگانی، کیفیتی از تولید ارائه کرده که می‌تواند الگو باشد برای دیگران.

?کاراکتر

— #آمردان (جنگیر) با بازی پوریا رحیمی سام که رگه‌های طنزش، کاراکتر را مخوف‌تر کرده؛ حتی مخوف‌تر از خودِ جن!

?️دیالوگ

–زالاواییا میگن جن از آهن میترسه
ولی این آهنا تیز نیس و ننه من هم ازشون نمیترسه

–با لشکر جنی اقدام میکنه علیه امنیت ملی؟

–یه سری چیزا عوض نمیشه؛ باید قبولشون کنی

?سکانس

–سقوط دخترک جن‌زده

-نمایش با جزییات آیین جن‌گیری؛ از نوعی که تاکنون کمتر دیده‌ایم

?جوک

–محرمیت هدی زین‌العابدین و پوریا رحیمی‌سام در سکانس‌های درگیری با جن‌گیر!!