1

رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان بیان کرد⇐سینمای ایران سینمایی ورشکسته است که از اول انقلاب تاکنون سودآوری نداشته!/در دولت اعتدال هیچ برنامه مدونی درباره فرهنگ و سینما ندیدیم!/حسین انتظامی شناختی از سینما ندارد و هیچ کمکی به سینما نکرده!!/مخالف حضور اتحادیه تهیه‌کنندگان در خانه سینما هستیم!/صنوف خانه سینما را به اجبار کارگری کرده‌اند و در این شرایط صنوف کارفرمایی نمی‌توانند در خانه باشند!/پس از خروج سینماداران، پخش‌کنندگان و تهیه‌کنندگان هم از خانه سینما جدا خواهند شد!/روسای خانه سینما بیشتر از اینکه درگیر تولید فیلم شوند باید به وضعیت رفاهی، بیمه بیکاری و خدمات درمانی اهالی سینما رسیدگی کنند!!

سینماروزان: در ماههای پایانی دولت اعتدال قرار داریم و عملکرد سینمایی دولت بیش از پیش در کانون توجه قرار گرفته.
دولت اعتدال دولتی بود که میتوانست حداقل در بازه ای که کل مملکت گرفتار کروناست با تعطیلی جشنواره های پرهزینه و تزریق بودجه میان بدنه گرفتار سینما دورنمایی مثبت از خود ارایه دهد ولی حیف که همچنان برای دولتیون برگزاری جشنواره به هر قیمتی بر هر چیز دیگر الویت دارد.

سید ضیاء هاشمی رییس جامعه صنفی تهیه کنندگان در بررسی کارنامه سینمایی اعتدالیون در شبکه افق تلویزیون گفت: ما در دولت اعتدال هیچ برنامه مدونی درباره فرهنگ و سینما مخصوصا تلاشی در جهت ساخت آثار استراتژیک ندیدیم.
این تهیه کننده باسابقه افزود: حسین انتظامی مسئول سازمان سینمایی فرد محترمی است که شناختی از سینما ندارد ولی در مسند سینمای کشور نشسته است و هیچ کمکی به سینما نکرده است. البته ما در سال آخر تمام دولت ها شاهد این از هم گسستگی بودیم.

رییس جامعه صنفی تهیه کنندگان تاکید کرد: بخش خصوصی اگر نتواند پولش را از مردم بگیرد دیگر نمی تواند ادامه دهد. سینمای ایران سینمایی ورشکسته است که از اول انقلاب تا کنون سود نداشته است!!!

سیدضیاء هاشمی در توضیح ورشکستگی سینما بیان کرد: بهترین سال های سینمای بعد از انقلاب اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد بوده است که آنها هم سود نداشته است. توجه داشته باشید در هر سال ۷۰ فیلم ساخته شده است ۵۰ فیلم از اینها نابود شده اند و ۸ تا ۱۰ فیلم توانسته است هر سال در لیست پر فروش ها باشند. این یعنی سینمای ورشکسته!

رییس جامعه صنفی تهیه کنندگان در ادامه از ادغام تشکل های تهیه کنندگان به صورت واحد خبر داد و اظهار کرد:  ۴ تشکل در حوزه تهیه کنندگی داشتیم که مطلوب سینما نبود و اختلاف سلیقه ای بین سینماگران پیش آورد و در ماه های اخیر تصمیم بر این شد که اتحادیه تهیه کنندگان به عنوان صنف واحد برای همه امور فعالیت کند.
وی در ادامه افزود: ما حدود ۴۰۰ تهیه کننده داریم که تعداد زیادی از تهیه کنندگان در عرصه کسوت هستند و فعالیت جدی ندارند ولی در مجموع ۳۰ درصد تهیه کننده فعال داریم که در سینمای ایران فیلم تولید می کنند.

سید ضیاء هاشمی از جدایی قریب الوقوع اتحادیه تهیه کنندگان از خانه سینما خبر داد و گفت: صنوف خانه سینما را به اجبار کارگری کرده اند و در این شرایط صنوف کارفرمایی نمیتوانند در خانه باشند! ما مخالف حضور اتحادیه تهیه کنندگان در خانه سینما هستیم و این موضوع به صورت جدی در حال پیگیری است و شک نکنید به زودی این اتفاق خواهد افتاد. ضمن اینکه پس از خروج سینماداران، پخش کنندگان نیز باید از صنوف خانه سینما خارج شوند و اساسا هر کس که نقش کارفرمایی در سینما را دارد نباید در صنوف خانه سینما باشد.

وی در ادامه ضمن انتقاد از عملکرد صنفی خانه سینما اظهار کرد: خانه سینما باید وظایف اصلی خود را انجام دهد. در ایام کرونایی وظیفه این نهاد صنفی بسیار اهمیت دارد و روسای خانه سینما بیشتر از اینکه درگیر تولید برخی فیلمها شوند باید به وضعیت رفاهی، بیمه بیکاری و خدمات درمانی اهالی سینما رسیدگی کنند. ما به عنوان اتحادیه تهیه کنندگان نیز وظیفه رسیدگی به سینما را داریم.