1

حرفهای تازه رییس جامعه صنفی تهیه کنندگان پیش روی روسای سینما⇐باید خدا را شاکر باشیم که بالاخره وزیر ارشاد هم مطالبی درباره پول‌های کثیف بیان کرد!/ وقتش است سازمان سینمایی ستادی جهت شناسایی منابع مالی مشکوک شکل دهد!/این ستاد باید خالی از مدیران و افرادی باشد که منافعشان درگیر این قبیل پول‌ها است!!/به راحتی می‌توان تهیه‌کنندگانی که به‌صورت بی‌رویه دست به تولید می‌زنند را شناسایی کرد!!/اینکه کدام صنف تهیه‌کنندگی به دنبال سرمایه‌گذاران مشکوک است به‌راحتی قابل تشخیص است!!/ به‌راحتی می‌توان فهمید کدام صنوف عهده‌دار عضویت تهیه‌کنندگان مخل اقتصادی هستند و مدافعان تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذارانی از این دست چه کسانی هستند؟!

سینماروزان: اظهارنظر وزیر ارشاد درباره ورود سرمایه های مشکوک به وادی هنر و اینکه سرمایه های سالم را نباید فراری داد و صنوف هنری خودشان، پاسدار صنف خویش باشند با واکنش رییس جامعه صنفی تهیه کنندگان که همزمان دبیر شورایعالی تهیه کنندگان هم هست، مواجه شد.

سیدضیاء هاشمی با اشاره به سخنان وزیر ارشاد به “مهر” گفت: پیش از هرچیز باید خدا را شاکر باشیم که بالاخره وزیر ارشاد  مطالبی درباره پول‌های کثیف بیان کردند، اما نباید فراموش کنیم همه سرمایه‌هایی که وارد سینما می‌شود پول‌های بادآورده نیست.

وی بیان کرد: امیدواریم سازمان سینمایی با صحبت‌های اخیر وزیر ارشاد شرایطی را فراهم آورد تا از سوی صنوف سینمایی ستادی جهت شناسایی منابع مالی تهیه‌کنندگان شکل بگیرد تا از ورود پول‌های مشکوک جلوگیری شود. این ستاد باید خالی از مدیران و افرادی باشد که منافعشان درگیر این قبیل پول‌ها است.

رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان ادامه داد: درحال حاضر صنوف تهیه‌کنندگان در سینما شامل ۴ تشکل است و به راحتی می‌توان تهیه‌کنندگانی که به‌صورت بی‌رویه دست به تولید می‌زنند را شناسایی کرد و این مهم که کدام صنف عهده‌دار عضویت این افراد هستند یا کدام  صنف به دنبال چنین سرمایه‌گذارهایی هستند  قابل تشخیص است.

این تهیه‌کننده سینما تاکید کرد: با توجه به فعالیت قوه قضاییه و شناسایی اخلالگران اقتصادی، به‌راحتی می‌توان فهمید کدام صنوف عهده‌دار عضویت تهیه‌کنندگان مخل اقتصادی هستند و مدافعان تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذارانی از این دست چه کسانی هستند؛ مدافعانی که نزدیک به دستگاه‌های دولتی بوده و هستند.

هاشمی افزود:  تا زمانی که ویژه‌خواری در سیستم صنفی حاکم است و این گروه از افراد (به دلیل نزدیکی به دستگاه‌های دولتی) مسئولیت‌های بزرگی دارند که حرف اول را می‌زنند، به نتیجه مطلوب نخواهیم  رسید.

وی با اشاره به اینکه امروز به این دلیل که صنوف سینمایی هنوز به صورت واحد فعالیت نمی‌کنند، شرایط عجیبی در سینما به بوجود آمده است، توضیح داد: متاسفانه برخی از اعضای تشکل‌های تهیه‌کنندگی حامی گروهی از سرمایه‌گذارانی که پول‌های مشکوک داشته و بی‌رویه هزینه می‌کنند هستند. این افراد حضور پررنگی هم در صنف دارند. بهتر است به صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجهی دقیق داشته باشیم و در همین راستا ستاد شناسایی با حمایت رییس سازمان سینمایی تشکیل شود تا این گروه از تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران که معادلات سینمای ایران را به هم زده‌اند شناسایی و از دایره تهیه و تولید حذف شوند.

این تهیه‌کننده سینما تأکید دارد: اعضای ستاد باید افرادی باشند که در مقابل پول‌های بی‌حساب وسوسه نشده و از این پول‌ها برای تولید و پخش آثار استفاده نکرده باشند همچنین از دوستان  و هواداران این افراد نبوده و هیچ سنخیتی (فکری و مالی) با آن‌ها نداشته باشند.

هاشمی گفت: نکته قابل تامل این که افرادی مایل به حضور در سینما هستند و قصد مشارکت در کارهای سینمایی دارند و بهتر است آن‌ها را به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت در سینما هدایت کنیم. ما نباید اجازه دهیم تنها راه ورود این افراد به سینما تولید فیلم باشد و با ورود غلط این افراد هزینه ساخت فیلم‌ها چند برابر شود. مانند اکثر فعالیت‌های تخصصی دیگر در کشور؛ به طور مثال سرمایه‌داران در حوزه نظام پزشکی وارد می‌شوند و بیمارستان احداث می‌کنند و حمایت هم می‌شوند، اما سرمایه‌دار امکان طبابت در حوزه پزشکی نخواهد داشت.

وی افزود: چرا ما اجازه می‌دهیم افراد سرمایه‌دار اما ناآگاه به حوزه فرهنگ، وارد سینما شوند؟ این افراد معمولا به‌صورت قوم و قبیله‌ای و وابسته سرمایه،‌ وارد سینما می‌شوند و درباره فیلمنامه‌های همکاران ما هم اظهارنظر می‌کنند. برخی از تهیه‌کنندگان و کارگردانان به این اظهارنظرها تن می‌دهند که این از هر خفتی بالاتر است. متاسفانه در شرایط امروز سینما می‌بینیم افردی که سال‌ها در صنف دستفروش، خرده فروش و شاگرد راننده (با احترام به صنوف نامبرده) فعال بوده‌اند  با حمایت برخی از صنوف در سینما فعال شده‌اند! این افراد چگونه به چنین سرمایه‌های افسانه‌ای دست پیدا کرده‌اند که بی رویه  آن را در سینما خرج می‌کنند؟ معتقدم کسانی که بی رویه هزینه می‌کنند برای پولشان زحمت نکشیده‌اند. صرف پول زحمت کشیده با علم به عدم بازگشت سرمایه، توجیه اقتصادی ندارد.

دبیر شورایعالی تهیه‌کنندگان گفت: انتظار می‌رود آقای انتظامی رییس سازمان سینمایی در این زمینه اقدامات لازم برای یکپارچگی تهیه‌کنندگان را انجام دهد، سازمان سینمایی با توجه به جلسات و گزارشات ارایه شده به راحتی می‌تواند تشکل‌های صنفی تهیه‌کنندگان را بررسی کند تا افرادی که برای ایجاد شرایط مناسب در سینما سنگ‌اندازی می‌کنند، مشخص شوند.

رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان ادامه داد: در اساسنامه‌های صنوف سینمایی بندی به عنوان مصاحبه با متقاضی وجود دارد که می‌توان جلوی ورود برخی از افراد در حوزه تهیه‌کنندگی را گرفت. همچنین می‌توان افرادی که معادلات سینمایی را بهم می‌زنند و عضو یکی از تشکل‌های تهیه‌کنندگی هستند، شناسایی و از ادامه حضورشان اجتناب کرد.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که مرجع مشترکی برای بررسی ورود تهیه‌کنندگان به سینما و یا روند فعالیت آن‌ها وجود دارد یا خیر گفت: شورای ۵ نفره برای صدور پروانه تهیه‌کنندگی تنها برای ورود تهیه‌کنندگان در نظر گرفته شده است، اما بعد از اینکه تهیه‌کننده موردنظر وارد کدام تشکل می‌شود و چه فعالیتی انجام می‌دهد، مورد بررسی قرار نمی‌گیرد و این شورا نیز نمی‌تواند به آن ورود پیدا کند. البته سازمان سینمایی مدتی است اعلام کرده پروانه تهیه‌کنندگان اول را بدون توجه به ظرفیت صادر کنند.

وی ادامه داد: تاکید می‌کنم که در حال حاضر تنها مشکل سینما، ورود تهیه‌کنندگان جدید نیست، زیرا پول‌های باد آورده  ممکن است از سوی تهیه‌کنندگان باسابقه وارد سینما شود. ورود این نوع پول‌ها، سینما را از تعادل خارج کرده و این مساله به معنای یک فساد کامل است و متاسفانه هیچ مرجعی برای رسیدگی و بررسی فعالیت‌های تهیه‌کنندگان وجود ندارد. باید بررسی شود سرمایه‌گذارهایی که پول‌های ناسالم وارد سینما می‌کنند چه کسانی هستند چرا که  این سرمایه‌گذاران و هم تهیه‌کنندگانی که اجازه ورود این پول‌ها را می‌دهند برای سینما خطرناک هستند.

هاشمی بیان کرد: سینمایی که تنها در سال‌ گذشته، بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان درآمد داشته، چند سال است مورد تهاجم برخی سرمایه‌گذاران با پول‌های مشکوک قرار گرفته است که این پول‌ها جز آسیب چیزی برای سینما نداشته و ندارد. سینما سال‌ها است که روی پای خودش فعالیت کرده و این پول‌ها جز نابودی سینما ثمره‌ای ندارند. گرفتن پول بیش از حد از سرمایه‌گذارانی که قصد شهرت طلبی ندارند جایز نیست و جز نابودی سینما چیز دیگری عاید سینما نمی‌کند. تهیه‌کنندگانی که با این پول‌ها فیلم می‌سازند و اظهارنظر درباره سینما می‌کنند بدانند که تنها نباید موقعیتی که در آن قرار گرفتند را ببینند با استفاده از این پول‌ها و هزینه کرد بی رویه در سینما این هنر صنعت را از تعادل خارج کرده و نابود می‌کنند.

تهیه‌کننده «شوکران» تاکید کرد: معتقدم رییس سازمان سینمایی شرایطی فراهم آورد تا  کسانی که در سینما موثرند و به هیچ یک از افراد با پول‌های ناسالم نزدیک نیستند، کمیته‌ای را تشکیل دهند تا در آن کمیته سرمایه‌گذاری افراد مورد تایید قرار گیرد، تاکید می‌کنم که اعضای این کمیته نباید منافعی مشترک با این افراد در هر زمینه‌ای (تولید و توزیع) داشته باشند  در غیر این صورت تشکیل ستاد  نمی‌تواند چندان تأثیرگذار باشد. با تشکیل ستاد به‌راحتی می‌توان مشکلات موردنظر را مورد بررسی قرار داد و آن را برطرف کرد.

وی بیان کرد: دولت به هر ترتیب شده باید تشکل‌ها را درگیر کند تا همه دست به دست هم دست این افراد را از سر سینما کوتاه کنیم البته ممکن است اختلاف نظرهایی در تشکل‌ها وجود داشته باشد اما همه باید با این‌ مساله درگیر شوند. دولت باید در این حوزه مدیریت کند و امیدواریم دکتر انتظامی در این راه از وجود  مشاورانی بهره ببرند که به شرایط امروز سینما به درستی واقف باشند و در دهه‌های گذشته سیر نکنند.

هاشمی در پایان گفت: از سوی دیگر مشکل اساسی سینما تبعیت از قوانین و آیین‌نامه‌های نخ‌نما است نحوه ارائه پروانه ساخت به تهیه‌کنندگانی که سال‌ها فعالیت دارند دست و پا گیر و ناشیانه است، اما در این میان برخی از تهیه‌کنندگان به‌راحتی پروانه ساخت‌های متعددی دریافت می‌کنند، فیلم می‌سازند و  اثرشان به سرعت در سینماها اکران می‌شود، بودجه‌های میلیاردی برای تبلیغ این فیلم‌ها صرف می‌کنند در حالی که فروش اثر در گیشه حتی تامین‌کننده بخش کوچکی از این هزینه‌ها نیست. به نظر می‌رسد باید ارشاد در قوانین و مقررات بازنگری اساسی ایجاد کند.