1

 رییس اداره نظارت بدون توضیح چگونگی صدور مجوز کارگردانی سینما برای مهران مدیری بیان کرد⇐در جلسات آینده تکلیف پروانه ساخت ایشان مشخص خواهد شد

سینماروزان: در روزهای گذشته شنیده های مختلفی درباره صدور مجوز کارگردانی سینما و پروانه ساخت برای مهران مدیری در رسانه ها منتشر شد.

به گزارش سینماروزان از آنجا که مهران مدیری سابقه سینمایی نداشت قاعدتا و به مانند بسیاری دیگر از متقاضیان کارگردانی سینما باید چند ماهی طول می کشید تا ابتدا مجوز کارگردانی سینما و سپس پروانه ساخت اولین فیلمش “ساعت 5 عصر” صادر شود اما شبهه های شکل گرفته درباره صدور مجوز برای مدیری به صورت VIP(اینجا را بخوانید) سبب ساز آن شده که حبیب ایل بیگی رییس اداره نظارت در این باره طرف پرسش قرار گیرد.

حبیب ایل‌بیگی بدون توضیح درباره چگونگی صدور مجوز کارگردانی برای مدیری درباره صدور پروانه ساخت “ساعت 5 عصر” به “ایسنا” گفت:‌ مرسوم است که برای بررسی فیلمنامه‌ها چند جلسه برگزار می‌شود تا به جمع‌بندی لازم برسیم و فکر می‌کنم این هم مثل دیگر فیلمنامه‌ها است که مورد خاصی درباره آن وجود ندارد اما به نظرم توجه زیاد رسانه‌ها به این فیلمساز کمی ظلم در حق دیگران است چون ایشان هم مثل بقیه به این سینما آمده و باید همان رویه معمول برایشان اتفاق بیفتد.

او با طرح این سوال که آیا مگر برای بقیه فیلمسازان رسانه‌ها اینقدر پیگیر هستند و خبر منتشر می‌کنند؟ ادامه داد:‌ این اتفاق سطح توقع را از این فیلمساز (مهران مدیری) و فیلم‌اش بالا می‌برد. با این حال در شورای پروانه ساخت طبق روال معمول ترکیبی از عوامل در کنار فیلمنامه بررسی می‌شود که این عوامل شامل تهیه‌کننده، کارگردان و فیلمنامه‌نویس است و البته تمام مسئولیت یک فیلم به طور کامل برعهده تهیه‌کننده است و اوست که مسائل مالی، قراردادی و اجرایی فیلم را به طور کامل دنبال می‌کند که باید در نهایت در قبال آنچه مجوز گرفته و قرار بوده ساخته شود پاسخگو باشد.

تذکر دادیم که چرا خبررسانی می کنید

ایل‌بیگی ادامه داد: درباره فیلم «ساعت پنج عصر» این را بگویم در جلسه‌ای تذکر لازم را دادیم که یک فیلم سینمایی زمانی آغاز می‌شود که مجوز ساخت آن صادر شده باشد. هر چند طبیعی است که فیلمسازان مقدماتی را فراهم کنند ولی اینکه این چنین پر سروصدا درباره یک اثر خبررسانی شود آن هم پیش از آنکه اقدامی قانونی صورت بگیرد، کمی خارج از رویه‌ای است که ما در سینما داریم.

او با بیان اینکه این مسئله به سازندگان فیلم تذکر داده شده و آن‌ها هم پذیرفته‌اند، گفت: با این حال امیدواریم در جلسات آتی تکلیف پروانه ساخت این فیلم هم مشخص شود.