1

در گفتگویی پرچالش روی آنتن زنده مطرح شد⇐وزیر می‌تواند فیلمی را دوست نداشته باشد ولی نباید کلیت سینما را زیر سوال ببرد و از آن مهم‌تر اینکه وزیر نباید مدام حرفهای متناقض بزند!/آقای وزیر! هم باید به مخاطب “قهرمان” احترام بگذارید و هم به مخاطب “دینامیت”!/ اینکه وزیر، حرف اشتباه خود را پس گرفت، خوب است ولی تناقض‌گویی وقتی دائمی شود، کل عملکردها را زیر سوال می‌برد!/اگر وزیر ارشاد، محمد خزاعی را رئیس سینما کرده بگذارد خزاعی کارش را انجام دهد!/چرا خزاعی را زیر فشار گذاشته‌اند که نتواند نیروهای حرفه‌ای را در زیرمجموعه‌ها بگمارد؟/افزایش فشار بر خزاعی ممکن است به خروج او از سازمان و درنهایت یک بازگشت به عقب، منجر شود!/هیچ بعید نیست که رئیس بعدی سینما از شورای پروانه ساخت بیاید!/وزیر ارشاد اگر می‌خواهد کمکی به اهالی هنر کند، مشکلات معیشتی اهالی هنر را حل کند!/اگر وزیر ارشاد برود بیمه بیکاری هنرمندان را راه بیندازد به اندازه صدها اظهارنظر و توییت درباره سینما و موسیقی و کتاب، ارزش دارد!

سینماروزان: برنامه رادیویی سینمامعیار که با اجرای امیرعباس صباغ از رادیوگفتگو روی آنتن می‌رود در گفتگو با دو منتقد و روزنامه‌نگار به مرور اتفاقات اخیر سینما پرداخت.

رضا اورنگ منتقد باسابقه درباره اظهارات متناقض وزیر ارشاد درباره سینما در سینمامعیار بیان داشت: وزیر ارشاد نباید سلیقه خود را به کل جامعه تعمیم دهد! وزیر می‌تواند فیلمی را دوست نداشته باشد ولی نباید کلیت سینما را زیر سوال ببرد و از آن مهم‌تر اینکه وزیر نباید مدام حرفهای متناقض بزند.

اورنگ با اشاره به گستره وسیع مخاطبان سینما گفت: هر فیلمی مخاطب خاص خود را دارد و باید هم به مخاطبانش احترام گذاشت. آقای وزیر! هم باید به مخاطب “قهرمان” احترام بگذارید و هم به مخاطب “دینامیت”!

این منتقد باسابقه ادامه داد: مشاور سینمایی وزیر ارشاد کیست که به‌جای حل مشکلات معیشتی اهالی هنر، حرفهای متناقض می‌زند؟ اگر وزیر ارشاد، محمد خزاعی را رئیس سینما کرده بگذارد خزاعی کارش را انجام دهد و بگذارد خزاعی درباره سینما و برنامه‌هایش، اظهارنظر کند.

رضا اورنگ با تاکید بر درستی ادغام بین‌الملل در جشنواره فجر بیان داشت: چرا یک‌شبه جشنواره فجر را دوتکه کردند و کلی هزینه تلف کردند؟ حالا هم که در یک تصمیم درست، بین‌الملل را در جشنواره فجر ادغام کرده‌اند برخی از آنها که منافعشان در این محفل بوده مدعیند چرا برای این کار نظر کارشناسان را نپرسیده‌اند در حالی که ادغام بین‌الملل در فجر، بعد از پنج سال نقد و نظر اهالی اصیل سینما روی داد.

اورنگ با نقد رفتار برگزارکنندگان محفل موسوم به جهانی فجر گفت: این چه جور جشنواره مثلا جهانی بود که دبیرش از رسانه‌های منتقد شکایت می‌کرد؟ مگر حسین انتظامی رئیس قبلی سینما در مانیفستش، طرح هر گونه شکایت علیه رسانه‌ها را رد نکرده بود پس چطور زیردستان انتظامی از رسانه‌‌های سینمایی به‌خاطر نقد جشنواره مثلا جهانی، به شکایت‌بازی روی آوردند؟؟

رضا اورنگ درباره چینش ترکیب مدیریتی جدید در سازمان سینمایی و به خصوص ترکیب شورای پروانه ساخت گفت: مشخص است که ترکیب فعلی انتخاب قطعی رئیس سینما نیست و از جاهایی به او سفارش می‌شود ولی آنچه مشخص است اینکه رئیس بعدی سینما یکی از اعضای فعلی شورای پروانه ساخت است!!

این منتقد تاکید کرد: چرا خزاعی برای چینش مدیران از افراد بزرگ استفاده نمی‌کند؟ چرا خزاعی را زیر فشار گذاشته‌اند که نتواند نیروهای حرفه‌ای را در زیرمجموعه‌ها بگمارد؟

حامد مظفری+رضا اورنگ
حامد مظفری+رضا اورنگ

حامد مظفری منتقد و روزنامه‌نگار باسابقه در برنامه سینمامعیار گفت: اینکه وزیر ارشاد در مساله سینما حرف اشتباه خود درباره کیفیت آثار را پس می‌گیرد خیلی خوب است ولی اینکه مدام متناقض حرف بزند خوب نیست. اینکه وزیر، حرف اشتباه خود را پس گرفت، خوب است ولی تناقض‌گویی وقتی دائمی شود، کل عملکردها را زیر سوال می‌برد! در هشت سال گذشته هیچ عذرخواهی از تصمیمات غلط ندیدیم ولی حداقلش این است که وزیر جدید اشتباهاتش را ترمیم می‌کند.

این روزنامه‌نگار درباره زیر سوال رفتن برخی آثار سینمایی توسط وزیر ارشاد ادامه داد: با سابقه‌ای که از رئیس سینما در ذهن داریم به نظر می‌رسد وزیر درباره مسئله کیفیت آثار سینمایی، با خزاعی مشورت نکرده که این حرف را زده و کلیت سینما را زیر سوال برده چون محمد خزاعی آدمی نیست که به این سادگی کلیت سینما را زیر سوال ببرد.

حامد مظفری افزود: وزیر ارشاد اگر می‌خواهد کمکی به اهالی هنر کند، مشکلات کلان هنر به خصوص مشکلات معیشتی اهالی هنر را حل کند. الان فقدان بیمه بیکاری مهمترین مشکل اهالی هنر است و اگر وزیر ارشاد برود همین بیمه بیکاری هنرمندان را راه بیندازد به اندازه صدها اظهارنظر و توییت درباره سینما و موسیقی و کتاب، ارزش دارد. آقای وزیر برود و مشکلات معیشتی اهالی هنر را حل کند که در هشت ماه گذشته حتی یک ریال تسهیلات نصیب آنها نشده!

این منتقد متذکر شد: وظیفه وزیر اظهارنظر درباره اکران فیلم است؟ اینکه سیصد فیلم پشت خط اکران است چه ربطی دارد به وزارت ارشاد؟ بخش عمده فیلم‌های پشت خط اکران با حمایت ارگانها و نهادهای دولتی تولید شده و حالا که فرصت اکران نیافته‌اند، باز می‌خواهند به بهانه عدم اکران از دولت تسهیلات بگیرند‌؟ وظیفه وزیر ارشاد آن است که در زیرساخت‌ها ورود کند و مثلا برود از بخش خصوصی حمایت کند تا انحصار وی‌او‌دی شکسته شود نه اینکه بیاید و بودجه‌ها را صرف ارائه تسهیلات به فیلم‌های اکران نشده کند که سود خود را در تولید برده‌اند.

حامد مظفری درباره ترکیب شورای پروانه ساخت گفت: ترکیب شورای پروانه ساخت، ترکیب بدی نیست چون هم کارگردان و هم تهیه کننده و هم منتقد پیشکسوت در شورا هست ولی در شورای پروانه ساخت، یکی دو نفر آدم خاص(!) هستند که با رشد حبابی به چنین جایگاهی رسیده‌‌اند و احتمالا در حال گرم کردن برای ریاست بعدی سینما هستند.

مظفری در پاسخ به پرسشی مبنی بر جمع شدن روال صدور پروانه ساخت اظهار داشت: خود اهالی سینما، در مساله پروانه ساخت به اجماع نرسیده‌اند. برخی می‌گویند شورای ساخت را جمع کنید و گروهی می‌گویند داشتن پروانه ساخت بهتر از نداشتن است چون ریسک سرمایه‌گذاری را پایین می‌آورد.

این منتقد تاکید کرد: اساسا مدیران قبلی سینما در دولت اعتدال در کلیت، سینمایی نبودند و برای همین مشکلات را که حل نکردند بلکه مشکلات تازه به مصائب سینما افزودند. حالا که یک رئیس سینمایی به سازمان آمده باید دستش باز باشد که بتواند نیروهای موردنظر خودش را وارد کند ولی آنچه در تصمیمات کنونی خزاعی تا اینجا دیده‌ایم آن است که او از جوانب مختلف تحت فشار است و با این وضع بعید است به حضور خود در سینما ادامه دهد. اگر او برود برای کوتاه‌مدت یک مدیر پابه سن گذاشته وارد سازمان خواهد شد ولی سپس یک جوان -حالا نه لزوما سینمایی- را بر راس سازمان گذاشته و سپس رفرمی همه‌جانبه در سازمان ایجاد خواهد شد.

حامد مظفری گفت: افزایش فشار بر خزاعی ممکن است به خروج او از سازمان و درنهایت یک بازگشت به عقب، منجر شود و هیچ بعید نیست که رئیس بعدی سینما از شورای پروانه ساخت بیاید…