1

روی آنتن زنده بیان شد⇐با افزایش سرگروههای سینمایی، تعداد سرگروههای مافیا به ۵ رسید!!!/مافیا در روندی غیرقانونی چند شرکت پخش اقماری را اجاره کرده برای دور زدن محدودیت سقف پخش!/ سه فیلم «هاری»، «کمدی انسانی» و «پل خواب» علیرغم اقبال مخاطبان، به‌خاطر مافیایی نبودن با حداقل سالن روی پرده رفتند اما سه فیلم مافیایی نزدیک به ۴۰۰ سالن را اشغال کردند!!/چرا هنوز که هنوز است شورای اکران جدید تشکیل جلسه نداده و حتی فهرست اکران نوروزی را باز شورای قبلی اعلام کرده؟/ با اوضاع فعلی خطر فیلمسوزی مستقلها در انتظار اکران۹۷ هم هست/امیدواری فقط وقتی به وجود می‌آید که سینماگران مستقل به شورای اکران و کمیته انضباطی رسیدگی به تخلفات راه پیدا کنند

سینماروزان: ماجرای تلخ آشفتگی اکران96 حتی با ارائه نظام‌نامه تازه اکران و افزایش سرگروههای سینمایی هم تمامی نیافته است؛ چون از یک طرف در روندی غیرقابل پیش‌بینی، این اعضای قبلی شورای صنفی نمایش بودند که به اعلام ترکیب اکران نوروزی مبادرت کردند و از طرف دیگر پرسشهای مبتنی بر افزایش سرگروههای سینمایی به نفع یک پخش‌کننده خاص، موجب گمانه‌های شکل گیری چالشی جدی بر سر اکران97 شده است.

به گزارش سینماروزان این موضوعات در برنامه اخیر «حوض نقره» رادیوایران مورد بررسی قرار گرفت و هم شهاب شهرزاد مجری برنامه و هم امیرحسین شریفی از تهیه کنندگان قدیمی سینما درباره آن سخن گفتند.

امیرحسین شریفی با اشاره به افزایش سرگروههای سینمایی در نظام‌نامه تازه اکران گفت: افزایش سرگروهها باز به نفع همان مافیای اکران است چون اگر قبلا سه سرگروه سینمایی برای مافیا بود الان دو سرگروه جدید هم به سبد اکران اضافه شده؛ سرگروههایی که مافیا در آنها شریک است.

این تهیه کننده با اشاره به اینکه کل اکران97 هم دست مافیا خواهد بود ادامه داد: مدیرعامل این مافیا به صراحت اعلام کرده که برای پخش 24 فیلم قرارداد بسته است؛ این اتفاق درحالی است که برخی از شرکتها حتی سالی دو فیلم هم پخش نمیکنند!! در این اوضاع معلوم است که خطر فیلمسوزی مستقلها در اکران97 هم وجود خواهد داشت.

تهیه کننده «اشک سرما» و «هور در آتش» خاطرنشان کرد:  جالب است که در روندی غیرقانونی این مافیا محدود به یک شرکت پخش اصلی نیست و چند شرکت اقماری را هم اجاره کرده که حتی در شرکت اصلی اتاق دارند و اجاره شده‌اند برای دور زدن محدودیت سقف پخش و بالا بردن آمار فیلمهایی که به پخش می‌پیوندد!!

شریفی در پاسخ به این سوال که آیا کمیته انضباطی شورای اکران نخواهد توانست با این تخلفات برخورد کند اظهار داشت: امیدواری فقط وقتی به وجود می‌آید که سینماگران مستقل به شورای اکران و کمیته انضباطی اکران راه پیدا کنند. اگر کمیته انضباطی با حضور نمایندگان سینماگران مستقل شکل گیرد که امیدوارم چنین شود قطعا کمک حال خواهد بود اما شورای صنفی نمایش و کمیته انضباطی بدون حضور مستقلان، عدالت را زیر سوال می‌برد.

تهیه کننده «سیب سرخ حوا» و «ضیافت» ادامه داد: بحران اکران مسأله شخصی من نیست و درست است که از این موضوع ضربه خورده ام اما در شش ماه اخیر برای دفاع از حقوق همکارانم سعی کردم تا میتوانم در این باره پیگیری داشته باشم.

شریفی ادامه داد: در همین فصل مرده اکران آخرسال سه فیلم غیرکمدی «هاری»، «کمدی انسانی» و «پل خواب» روی پرده بودند که اتفاقا هر سه فیلم هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفتند اما تأسف‌برانگیز است که چون هیچ کدام از این آثار مورد حمایت مافیا نبودند علیرغم فروش خوب بهشان سالن ندادند! این را بگذارید در برابر سه فیلم مافیایی که نزدیک 400 سالن را اشغال کرده اند.

امیرحسین شریفی با بیان اینکه نمیخواهد نومیدی را تزریق کند اما امید هم در رفتارهای مدیران سینمایی دیده نمیشود تأکید کرد: چرا هنوز که هنوز است شورای اکران جدید تشکیل جلسه نداده و حتی فهرست اکران نوروزی را باز شورای قبلی اعلام کرده؟ چرا؟ دلیل این امر چیست؟؟