1

رونمایی از “کوروش کبیر” با حضور شهاب حسینی، استاد راهنمای رییس دولت یازدهم، تهیه‌کننده “ناخدا خورشید” و…+عکس

سینماژورنال/امید عشیری: مراسم رونمایی از کتاب «کوروش کبیر» به قلم مسعود جعفری جوزانی عصر دیروز با حضور جمعی از هنرمندان، پژوهشگران، تاریخ نویسان، مردم و اصحاب رسانه در شهرکتاب الف برگزار شد.

به گزارش سینماژورنال «کوروش کبیر» عنوان فیلمنامه ای است که مقدمات توليد آن آغاز شده و به زودى بر اساس آن فیلمی سینمایی ساخته شود، این اثر حاصل پژوهش چندین ساله پژوهشگران و مسعود جعفری جوزانی نویسنده و کارگردان سینماست که نشر تریتا آن را منتشر کرده است.

در این مراسم که مسعود جعفری جوزانی نویسنده کتاب و کارگردان برجسته سینما به همراه اساتیدی همچون پرفسور سيد حسن امین استاد حقوق بین الملل دانشگاه گلاسکو ، هارون یشایایی تهیه کننده برجسته سینما ، دكترمحمود آموزگار مدرس دانشگاه و پژوهشگر و دکتر روزبه زرین کوب در آن به سخنرانی پرداختند بر اهمیت و شاخص بودن جایگاه «کوروش کبیر» در تاریخ و فرهنگ ایران و نقش او در شکل گیری تمدن و جامعه مدنى در این مرز و بوم تاکید شد.

یک حکیم و اندیشمند

محمود آموزگار با اشاره به دستاورد های کوروش در دوران پادشاهی و همچنین مقایسه روایت ها و نگاشته های مورخین مختلف در رابطه با این شخصیت ماندگار وی را نه یک پادشاه بلکه یک حکیم و اندیشمند انسان دوست خواند.

پرفسور سيدحسن امين با ابراز علاقه به اين فيلمنامه. آن را يك اثر ارزشمند و بى نظير در ادبيات نمايشى دانست و آرزو كرد هر چه زودترشاهد توليد آن باشد.

پرویز(هارون) یشایایی نیز كه تهيه كننده فيلمهایی چون “در مسير تند باد” به نويسندگى و كارگردانى جوزانى و “ناخدا خورشید” ناصر تقوایی بوده است با بیان اینکه فیلمنامه «کوروش کبیر» اثر فوق العاده ارزشمند و ماندگارى است ابراز داشت که آرزو دارد اگر قرار است فیلمی درباره این بزرگ مرد تاریخ ساخته شود توسط مسعود جعفری جوزانی ساخته و کارگردانی شود.

رونمایی از فیلمنامه "کوروش کبیر"
حسن امین در رونمایی از فیلمنامه “کوروش کبیر”/عکسها: اصغر خمسه

حضور استاد راهنمای رییس جمهور

دکتر حسن امین پژوهشگر تاریخ و  استاد راهنمای رئیس جمهور نیز اظهار داشت پس از سالها تحقیق و پژوهش و تدریس امروزه یکی از برجسته ترین و مهمترین آثار که در رابطه با «کوروش» به نگارش در آمده را در اختیار داریم و مسعود جعفری جوزانی و فیلمنامه «کوروش کبیر» را مایه افتخار و مباهات فرهنگ و ادب کشور دانست.

جعفری جوزانی ضمن تشكر و قدردانی ازتلاش نو آورى و كار زيباى سعيد معصومى ناشر كتاب در طراحى استثنايى ، صفحه بندى و چاپ، و خير مقدم به کلیه انديشمندان ، پژوهشگران ، هنرمندان و علاقه مندان حاضر در مراسم ابراز داشت آرزو دارم روزی مسئولین اهمیت و اهتمام بیشتری نسبت به فرهنگ و هنر داشته باشند. وی عنوان کرد همه ما باید نسبت به هویت ملی خود آگاهی داشته باشیم  به ويژه جوانان در اين دوران به هم ريخته، ورای تكنولوژى باید نسبت به گذشته باشکوه و پرافتخار خود مطلع باشند و دراين راستا پرداختن به ابعاد خردگرايانه شخصیت برجسته ای همانند کوروش است که می تواند احساس امید و قدرت در جوانان ایجاد کند. این دانایی  ما را مقتدر می کند و باعث رشد شخصیت های  برجسته و با ااراده می گردد.

رونمایی از فیلمنامه "کوروش کبیر"
پرویز(هارون) یشایایی در رونمایی از فیلمنامه “کوروش کبیر”

کوروش بيش از آنكه  شمشیرزن ماهری باشد يك خرد گرا و یک اندیشمند بوده است

جوزانی با بیان اینکه بزرگترین آرزوی او ساختن فیلم کوروش است ادامه داد: در زمان حاکمیت کوروش ملل گوناگون با افتخار و علاقه به زیر پرچم ایران می آمدند و تمایل داشتند قسمتی از ایران باشند. کوروش بيش از آنكه  شمشیرزن ماهری باشد يك خرد گرا و یک اندیشمند بوده است که به انسان و فضایل اخلاقی و انسانی احترام می گذاشت و دانستن این ویژگیها بسیار حائز اهمیت است.

رونمایی از فیلمنامه "کوروش کبیر"
شهاب حسینی در رونمایی از فیلمنامه “کوروش کبیر”

مهمانان مراسم

این مراسم که با حضورهنرمندانی همچون شهاب حسینی، علیرضا رئیسیان، سحر جعفری جوزانی، دکتر چکناواریان(موسیقیدان برجسته)، مجید درخشانی(آهنگساز)،  فتح الله جعفری جوزانی، نیوشا ضیغمی، صدیق تعریف،  ماه چهره خلیلی، فریبا متخصص، سیاوش چراغی پور، ناهید تیموری، محمود موسوی نژاد، دکتر ادبی، هومن کیایی، دکتر مجید پازوکی و تعدادی دیگر از هنرمندان سینما، تئاتر و اهالی ادب و فرهنگ همراه بود مورد استقبال گسترده هنردوستان و رسانه ها قرار گرفت.

از نکات قابل توجه این مراسم حضور جمع کثیری از خبرنگاران، عکاسان و اصحاب رسانه در این مراسم بود که از جمله این رسانه ها می توان به روزنامه اُمُرداد«روزنامه رسمی زرتشتیان کشور» در میان سایر رسانه های پرمخاطب دیگر اشاره نمود.

«کوروش کبیر» که توسط نشر تریتا منتشر گردیده است با استقبال خوب مردم و حاضرین روبه رو شده و نسخه های زیادی از آن در نخستین روز توسط حاضرین خریداری گردید.

تقدیر از نشر تریتا

در این مراسم مسعود جعفری جوزانی نویسنده کتاب «کوروش کبیر» این کتاب را برای کلیه علاقه مندان امضاء نموده و تقدیم ایشان نمود، جوزاني در پايان اظهار داشت  از سعيد معصومي ناشر جواني كه با نشر تريتا به شايستگي از عرضه كتابي كه نام “كوروش كبير” را بر خود دارد ، برآمدو تمام توانش را به كار بست سپاسي ويژه دارم، تلاش هاي او ستودني است.