1

همزاد مونث باشو کیست؟!+عکس

سینماروزان/مسعود احمدی: روایت زندگی بانویی با نام سلیمه البوبالد در برنامه تلویزیونی “محاکات”، سرگذشتی مشابه قهرمان فیلم “باشو غریبه کوچک” را رقم زد.

سلیمه البوبالد که اصالتی جنوبی دارد، زمانی که فقط ۵ سال داشته در اثر بمباران دارخوین، زیر آوار مانده و از خانواده خود جدا مانده است.

سلیمه در برنامه محاکات گفت: بعد از بمباران، وقتی به هوش آمدم خودم را در بیمارستان دیدم و به دنبالش وارد خانواده‌ای شدم که حتی زبان آنها را هم درست نمی فهمیدم درست شبیه به باشوی فیلم “باشو…”.

سلیمه ادامه داد: تا ۹ سالگی در کنار همین خانواده بودم ولی بعد و به دلیل ناراحتی‌های پدر خانواده، همراه با مادر ناتنی‌ام، ادامه زندگی را کنار خاله ناتنی‌ام پی گرفتم و در همان جا بود که به سن ازدواج رسیدم و ازدواج کردم.

این بانوی جنوبی همچون باشوی فیلم بیضایی با خانواده جدیدش عیاق شده و زبان فارسی را یاد گرفت ولی در تمام دوران زندگیش، از کمبودی روحی رنج می‌برد. کمبودی که باعث شد بعد از کلی پیگیری و رفت و آمد به جنوب کشور سرانجام خانواده واقعیش را بیابد.

سلیمه با اشاره به یافتن اصل و نسب خویش بعد از بیشتر از دو دهه گفت: من خیلی رنج بردم و خیلی در خلوت خود اشک ریختم تا بالاخره توانستم خانواده ام را پیدا کنم. البته پدر و مادرم که همان زمان بمباران، فوت شده بودند و فقط خواهر و برادرانم را یافتم.

وی ادامه داد: من سه اسم دارم. اسم اصلی من “سلیمه” است که مادر واقعیم بر من گذاشته، اسمی که نامادریم بر من گذاشت “صدیقه” بود و همسرم هم با نام “الهام” مرا صدا میکند.

سلیمه البوبالد که زندگیش خیلی شبیه به باشو در اثر ماندگار بهرام بیضایی است، گفت: واقعا اثرات تلخ جنگ، فقط برای آنهایی قابل لمس است که خود درون جنگ بوده‌اند و آفات جنگی که به ما تحمیل شد، آن قدر زیاد است که فقط خانواده‌های گرفتار جنگ می‌توانند آن را درک کنند. هرچقدر در فیلمها و سریالهای‌مان به اثرات جنگ بپردازیم، باز کم است و باید خیلی بیشتر از اینها پرداخت تا مردم بیشتر بدانند‌.

گفتنی است برنامه تلویزیونی “محاکات” به تهیه‌کنندگی جواد فرحانی و کارگردانی مریم نوابی‌نژاد از شبکه دوم سیما روی آنتن میرود.

سلیمه البوبالد+باشو
سلیمه البوبالد+باشو